16. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO w Gdańsku przeszły do historii jako rekordowe. W jubileuszowej edycji, otwierającej obchody 200-lecia kolei światowej i 100-lecia PKP, udział wzięło 695 wystawców z 29 krajów, prezentując globalny potencjał technologiczny transportu szynowego. Na 31 tys. m² powierzchni zaprezentowano innowacje taborowe, infrastrukturę przyszłości, rozwiązania cyfrowe oraz systemy bezpieczeństwa – wszystko to w otoczeniu debat o strategicznym kierunku rozwoju kolei. Wydarzenie zorganizowane przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA (MTG) oraz Grupę PKP odbyło się na terenie Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AMBEREXPO – pod patronatem medialnym Sektora Kolejowego.
W targach TRAKO po raz pierwszy w historii uczestniczył prezes Rady Ministrów. Donald Tusk w swoim przemówieniu nawiązywał nie tylko do historii kolei, ale również – w obliczu renesansu tego środka transportu – do planowanych inwestycji.
W inauguracji wydarzenia wzięli udział również: Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska oraz Dariusz Klimczak – minister infrastruktury. 16. edycję targów TRAKO oficjalnie otworzyli Alan Beroud – prezes zarządu PKP SA oraz Andrzej Bojanowski – prezes zarządu MTG SA.







Premiery i wydarzenia, które przyciągnęły uwagę branży
Siemens Mobility – Vectrain i cyfryzacja kolei w centrum uwagi
Siemens Mobility potwierdził swoją pozycję technologicznego lidera, prezentując rozwiązania wspierające bardziej zrównoważony, ekonomiczny i komfortowy transport szynowy. Szczególną uwagę przyciągnęła pierwsza w Polsce prezentacja nowego składu push-pull Vectrain, zdolnego do jazdy z prędkością 230 km/h. Pociąg bazuje na lokomotywie Vectron, wagonach środkowych Vectouro oraz wagonie sterowniczym. Modułowa konstrukcja pojazdu umożliwia szybkie dostosowanie liczby wagonów do zapotrzebowania, z zachowaniem kluczowych możliwości eksploatacyjnych.








Dużą część ekspozycji poświęcono cyfryzacji, obejmującej zaawansowane rozwiązania infrastrukturalne odpowiadające za zwiększenie przepustowości sieci oraz automatyzację ruchu kolejowego. Siemens zaprezentował m.in. technologie ETCS 1&2, TMS, Signaling X (DS3) oraz ATO. W zakresie utrzymania firma zwracała uwagę na usługi zapewniające maksymalną dostępność operacyjną pojazdów z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych i predykcyjnych – Railigent, Railcover, Depot Network i MoBase.
W obszarze integracji technologii Siemens przedstawił TPS oraz Sqills – elementy cyfrowego ekosystemu wspierającego usługi pasażerskie. Całość dopełniała szeroka oferta komponentów MoComp.
Wszystkie prezentacje zostały zorganizowane w sposób ukazujący kolej jako spójny system, w którym inteligentny tabor, nowoczesna infrastruktura i usługi cyfrowe wzajemnie wzmacniają swoją efektywność. Siemens Mobility podkreślił, iż to właśnie integracja technologii będzie jednym z kluczowych czynników dalszego rozwoju konkurencyjnego transportu szynowego w Europie.
Silny polski akcent na TRAKO – PESA z premierami pojazdów GAMA 3.0 i Elf 3
Na targach TRAKO PESA po raz pierwszy zaprezentowała lokomotywę GAMA 3.0 – nową platformę stworzoną z myślą o przewozach pasażerskich i towarowych. Rozwiązanie pozwala dobrać konfigurację napędu – od elektrycznej po wariant z modułem dojazdowym z silnikiem diesla lub akumulatorami, przeznaczony do obsługi odcinków pozbawionych sieci trakcyjnej, m.in. w portach i terminalach.


Nowa stylistyka lokomotywy łączy atrakcyjną formę z funkcjonalnością – poprawiona widoczność z kabiny i ergonomiczne stanowisko maszynisty zwiększają bezpieczeństwo oraz komfort pracy podczas długich tras. Z kolei ułatwiony dostęp do podzespołów i rozwiązania serwisowe skracają czas przeglądów, obniżając koszty utrzymania pojazdu.
Drugą prezentowaną nowością był Elf 3 – elektryczny zespół trakcyjny (EZT) przeznaczony do obsługi połączeń aglomeracyjnych i regionalnych. 3-członowa jednostka mierzy 60 m długości, może zabrać na pokład 350 pasażerów, w tym 160 na miejscach siedzących, i rozwija prędkość do 160 km/h. Dzięki skorupowej konstrukcji spawanej laserowo pojazd jest lżejszy od swoich poprzedników o kilkanaście procent, co przekłada się na mniejsze zużycie energii. Na pokładzie znalazły się udogodnienia dla pasażerów, takie jak Wi-Fi, klimatyzacja, gniazda do ładowania urządzeń, system informacji pasażerskiej oraz miejsca na rowery. Pociąg jest przygotowany do eksploatacji w ruchu transgranicznym dzięki możliwości montażu napędu 25 kV, a w przyszłości również 15 kV.



Elf 3 zasili flotę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Prezentowany egzemplarz rozpocznie procedurę dopuszczenia do ruchu, a zgodnie z harmonogramem pierwsze pojazdy wejdą do eksploatacji w 2026 r., umożliwiając uruchomienie nowych połączeń oraz zwiększenie częstotliwości kursowania w woj. łódzkim.
Pierwszy z 300. wagonów od Cegielskiego dla PKP Intercity
Jedną z najbardziej oczekiwanych premier podczas tegorocznych targów TRAKO był pierwszy z trzystu wagonów pasażerskich zamówionych przez narodowego przewoźnika. Poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) pokazała go po raz pierwszy szerszej publiczności. Niestety zdanie opinii publicznej okazało się mocno krytyczne wobec nowego pojazdu, a temat stał się mocno komentowany nie tylko w gronie branżystów, ale również w mediach.


Pojazdy z Nowego Sącza, czyli NEWAG na TRAKO 2025
Gdańskie spotkanie liderów kolejnictwa było okazją dla NEWAG-u do świętowania 300. wyprodukowanego pojazdu z rodziny Impuls. Z tej okazji zaprezentowano skład 58WE-003 (Impuls drugiej generacji), który zasila szeregi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej z Trójmiasta. Łącznie przewoźnik zamówił 20 takich pociągów, a po pomorskich torach kursują aktualnie 4 takie jednostki. Każdy z tych pojazdów może zabrać na pokład 502 pasażerów, z czego 180 na miejscach siedzących.


Kolejnym pojazdem zaprezentowanym na TRAKO była lokomotywa Dragon 2 z modułem ostatniej mili. Wyjątkową – bo wzbogaconą niecodzienną malaturą jednostkę pokazała francuska firma Akiem. Nawiązuje ona bezpośrednio do Polski – poprzez naniesienie grafik z charakterystycznymi dla naszego kraju symboli. Uzupełnia je wymowne hasło „Moc, która napędza przyszłość polskiej kolei”. Spółka świadcząca usługi z zakresu leasingu taboru kolejowego zamówiła łącznie 30 lokomotyw z tej serii, z czego 10 w wersji wielosystemowej, a pozostałe 20 w wersji jednosystemowej.



1000 pojazdów wyprodukowanych w siedleckich zakładach – Stadler świętuje jubileusz
Szwajcarski producent taboru kolejowego zaprezentował w Gdańsku 2 pociągi z rodziny FLIRT. Pierwszy z nich to jubileuszowy – 1000. pojazd wyprodukowany w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach. Pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny (EZT) zyskał okolicznościową okleinę. Zasili on flotę Kolei Mazowieckich. W ramach kontraktów zawartych w 2024 i 2025 r. na Mazowsze trafi do 75 FLIRT-ów trzeciej generacji.


Drugi z FLIRT-ów pokazanych na gdańskich torach ekspozycyjnych to pociąg elektryczny dla regionu włoskiej Doliny Aosty. Czteroczłonowy pojazd w czerwonych barwach oferuje 236 miejsc siedzących i ponad 2000 stojących. Może on realizować kursy z prędkością do 160 km/h.

Alstom – lokomotywa TRAXX Universal i pociągi z rynku wtórnego
Alstom we współpracy z PCC Intermodal zaprezentował flagową lokomotywę TRAXX serii Universal 3. W 2023 r. producent dostarczył przewoźnikowi 4 takie jednostki. Pojazdy te są wykorzystywane do realizacji ciężkich przewozów intermodalnych – krajowych i transgranicznych (między Polską, Niemcami, Austrią, Czechami oraz Słowacją).

Tegoroczna edycja targów TRAKO była okazją do obejrzenia z bliska spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT) z rynku wtórnego. Od dłuższego czasu obserwujemy na polskim rynku duży popyt na pojazdy używane, które są przeznaczone do obsługi tras niezelektryfikowanych. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie mają być jednostki Alstom Talent (dawniej Bombardier Talent) oferowane przez spółkę Alpha Trains, która zaprezentowała jeden z takich pociągów na torach ekspozycyjnych. 3-członowy SZT może pomieścić 148 pasażerów na miejscach siedzących i jest wyposażony w klimatyzację. By wprowadzić ten pociąg na nasz rynek, musi on przejść gruntowny remont i proces homologacji. W tym celu Alpha Trains i Public Transport Service (PTS) nawiązali w Gdańsku współpracę.

Czeskie pojazdy od Škoda Group i nie tylko
Podczas targów TRAKO 2025 Škoda Group zaprezentowała tramwaj ForCity Plus 52T – nowy model opracowany dla Pragi. Pięcioczłonowy pojazd o długości 32 m charakteryzuje się w pełni niskopodłogową konstrukcją oraz nowoczesnym systemem antykolizyjnym wykorzystującym kamery HD i technologię LiDAR. Rozwiązania te poprawiają bezpieczeństwo i umożliwiają eksploatację w zróżnicowanych warunkach miejskich, m.in. na wąskich ulicach i ostrych łukach torów. Tramwaj może przewozić do 243 pasażerów, z czego 70 na miejscach siedzących, a jego wyposażenie obejmuje pełną klimatyzację, oświetlenie LED oraz system informacji pasażerskiej.

W Gdańsku czeski producent pokazał również nową generację elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych RegioPanter (EAZT – ang. BEMU – Battery Electric Multiple Unit). Pociągi te są ładowane podczas jazdy pod siecią trakcyjną, a na odcinkach niezelektryfikowanych mogą przejechać do 80 km w trybie bateryjnym.


Dwuczłonowy EAZT o długości 52,9 m oferuje 150 miejsc siedzących i całkowitą pojemność 323 pasażerów. Osiąga on prędkość do 160 km/h przy zasilaniu z sieci i 120 km/h w trybie bateryjnym. Nowa generacja RegioPanterów, produkowana w liczbie 15 szt. dla Kolei Czeskich, trafi do regularnej eksploatacji na początku 2027 r.
W ramach ekspozycji Grupy Škoda przedstawiono rozwiązanie European Train Control System (ETCS) opracowane przez spółkę The Signalling Company (TSC). System oparty na uniwersalnej platformie iEVC-RailOS jest pierwszym na świecie w pełni programowalnym ETCS, łączącym modułowy sprzęt pokładowy z aplikacjami oprogramowania.
Platforma iEVC-RailOS może obsługiwać zarówno europejski standard ETCS, jak i krajowe systemy bezpieczeństwa. Dzięki kompaktowej konstrukcji nie wymaga ingerencji w strukturę pojazdu i może być instalowana zarówno w nowym, jak i modernizowanym taborze.
Specjalistyczne pojazdy drogowo-szynowe od Copma Polska
Copma Polska zaprezentowała nową wersję pojazdu dwudrogowego, wyróżniającą się lżejszą konstrukcją, większą mobilnością i możliwością pracy w zróżnicowanych warunkach terenowych. Rozwiązanie zostało opracowane z myślą o efektywnym utrzymaniu i obsłudze infrastruktury kolejowej.
Wśród eksponatów znalazł się również pojazd szynowo-drogowy ZDS 2, pełniący służbę w Gdańskich Autobusach i Tramwajach (GAiT). Specjalistyczny sprzęt, zabudowany na podwoziu Scania P420, wykorzystywany jest do szybkiego reagowania w sytuacjach awaryjnych na liniach tramwajowych – od wkolejania pojazdów po usuwanie skutków wypadków i awarii. Hydrauliczne ramię dźwigu COPMA umożliwia podnoszenie tramwajów o masie do 22 ton przy zasięgu 4 m, co pozwala na skuteczne i bezpieczne przywracanie ruchu w sieci miejskiej.

Nowy wymiar cyfrowego zarządzania łańcuchem dostaw, czyli kompleksowe rozwiązania od Oltis Group
Oltis Group zaprezentował rozwiązania wspierające cyfryzację transportu kolejowego, logistyki i przewozów intermodalnych. Wśród prezentowanych systemów znalazły się narzędzia zwiększające interoperacyjność i wymianę danych w przewozach międzynarodowych, a także oprogramowanie do efektywnego zarządzania łańcuchami logistycznymi i współpracy między partnerami. Firma pokazała również rozwiązania służące automatyzacji i optymalizacji procesów w terminalach intermodalnych, obejmujące m.in. zarządzanie magazynami, śledzenie przesyłek oraz planowanie pracy w ramach całego łańcucha dostaw.
Innowacje i zielona transformacja, czyli PGE Energetyka Kolejowa na TRAKO
PGE Energetyka Kolejowa zaprezentowała podczas tegorocznych targów TRAKO rozwiązania wspierające transformację energetyczną sektora kolejowego. Spółka była partnerem wydarzenia, aktywnie uczestnicząc w debatach o przyszłości kolei i wręczając przewoźnikom Certyfikaty Zielonej Energii w ramach programu Zielona Kolej®. Zorganizowano również Mistrzostwa Maszynistów w Ecodrivingu, w których wykorzystano system SENSUM – technologię wspierającą maszynistów w ekonomicznym prowadzeniu pociągów.


System SENSUM, analizujący dane w czasie rzeczywistym i rekomendujący optymalny styl jazdy, zdobył dwie nagrody branżowe: im. inż. Ernesta Malinowskiego w kategorii systemy informatyczne i telematyczne oraz im. prof. Czesława Jaworskiego, przyznawaną przez SITK RP. W trakcie targów podpisano także umowę z PKP SKM Trójmiasto na testy systemu w ruchu rzeczywistym oraz list intencyjny z PESA Bydgoszcz dotyczący rozwoju infrastruktury wodorowej dla kolei.



PGE Energetyka Kolejowa zorganizowała również debatę „Kolej na energię – jak budować efektywność i konkurencyjność polskiej kolei”, w której uczestniczyli przedstawiciele kluczowych przewoźników i ekspertów branżowych. Dyskusja koncentrowała się na kwestiach efektywności energetycznej, dekarbonizacji i rosnącej roli zielonych źródeł energii w transporcie szynowym.
FACRAIL – praktyczne podejście do nowych rozwiązań
FACRAIL uczestniczył w TRAKO jako przedstawiciel firm działających w obszarze realizacji i obsługi projektów infrastrukturalnych w zakresie bezpieczeństwa. Podczas wydarzenia firma przedstawiła swoje rozwiązania techniczne, wskazując na praktyczne zastosowania ich w procesach inwestycyjnych. Rozmowy prowadzone na miejscu dotyczyły realnych aspektów wdrożeń i współpracy na etapie realizacji.
MONAT – technologie dla bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych
Spółka MONAT przedstawiła w Gdańsku rozwiązania z zakresu systemów sterowania ruchem kolejowym oraz nowe technologie wykorzystywane przy zabezpieczaniu skrzyżowań torów z drogami. Firma skupiła się na prezentacji rozwiązań zwiększających poziom ochrony na przejazdach i niezawodność infrastruktury kolejowej.
Cyfrowa rewolucja na torach – rozwiązania od Kombud Group
Kombud Group zaprezentował podczas targów TRAKO kompleksowe podejście do cyfrowej transformacji kolei, obejmujące pełen proces – od projektowania w technologii BIM, przez automatyzację produkcji, po zaawansowaną diagnostykę infrastruktury. Wśród pokazanych rozwiązań znalazły się m.in. w pełni cyfrowy semafor LED i systemy: ROBS do obsługi rejonów manewrowych i przyspieszenia pracy przewoźników towarowych, KOCIS do diagnostyki sieci kablowych oraz MOR-3 z interfejsem ETCS L2.
Szczególne zainteresowanie wzbudził rmCBTC®, przeznaczony do automatycznego prowadzenia pociągów metra i kolei aglomeracyjnych, reprezentujący najnowsze osiągnięcia w automatyzacji transportu szynowego. Odwiedzający mogli również zapoznać się z działaniem Centrum Utrzymania i Diagnostyki (CUID), które umożliwia monitorowanie stanu technicznego urządzeń srk w czasie rzeczywistym.
Kombud Group pokazał także praktyczne zastosowania technologii BIM w projektowaniu i utrzymaniu infrastruktury kolejowej oraz rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, odpowiadające na rosnące wyzwania związane z ochroną systemów cyfrowych w transporcie szynowym.

W pełni cyfrowy semafor LED ze zintegrowanym koderem LEU przystosowany do współpracy z interfejsem EULYNX, został wyróżniony podczas targów TRAKO 2025 nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego. Urządzenie łączy klasyczną soczewkę Fresnela z punktowym źródłem LED, spełnia wymagania instrukcji Ie-117 i Ie-123, a dzięki wbudowanej diagnostyce umożliwia bieżące monitorowanie parametrów technicznych sygnalizatora. Zintegrowanie funkcji sterownika i kodera w jednej kasecie pozwala dodatkowo uprościć projektowanie i obniżyć koszty inwestycji.
Kombud Group jako pierwsza polska firma opracował protokół wymiany danych zgodny ze standardem EULYNX, umożliwiający integrację systemu zależnościowego MOR-3 ze sterownikami obiektowymi. Podczas targów TRAKO podpisano umowę z fińską firmą Relesoft, która pozwoli na prowadzenie testów w certyfikowanym symulatorze EULYNX oraz uzyskanie certyfikacji rozwiązania po ich zakończeniu.
Grupa ZUE – międzynarodowe doświadczenie w budownictwie kolejowym
Na tegorocznych targach TRAKO Grupa ZUE zaprezentowała się jako organizacja o europejskim zasięgu, skupiająca spółki ZUE SA, ZUE BahnBau GmbH, ZUE Construct SRL oraz Railway gft Polska – realizujące projekty kolejowe w Polsce i za granicą. Podczas spotkań i rozmów omawiano najnowsze rozwiązania w infrastrukturze szynowej oraz kierunki rozwoju nowoczesnych technologii stosowanych przy wykonawstwie inwestycji.
TRAKO – debaty i kierunki strategiczne
Program merytoryczny targów otworzyła dyskusja „Konkurencyjność i finansowanie kolei w UE”, w której wzięli udział m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak, Alan Beroud (PKP SA / UIC / CER) oraz Michael Pater (UNIFE). W kolejnych panelach poruszano najważniejsze tematy dla rynku – od finansowania inwestycji infrastrukturalnych i roli Polski w odbudowie transportu Ukrainy, przez projekty KDP oraz projekty modernizacyjne, po organizację przewozów regionalnych i międzyaglomeracyjnych.





SITK RP – debaty o Kolei Dużych Prędkości
SITK RP odegrało istotną rolę w części merytorycznej TRAKO, organizując blok „High Speed Railway Poland 2025 – TRAKO edition” poświęcony rozwojowi Kolei Dużych Prędkości. W ramach cyklu odbyły się sesje dotyczące projektowania infrastruktury z wykorzystaniem BIM, gotowości Polski do wdrożenia KDP oraz technologii stosowanych na rynkach europejskich. Poruszono także tematy związane z infrastrukturą liniową i cyberbezpieczeństwem, prezentując doświadczenia z projektów HSR realizowanych na świecie.
Konkursy oraz inne inicjatywy
Podczas uroczystej gali ogłoszono laureatów konkursów TRAKO 2025. W ramach 6. edycji konkursu „Firma Kolejowa Odpowiedzialna Społecznie” organizowanej przez Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego oraz ASTE równorzędne nagrody główne otrzymali:
- HellermannTyton
- Koleje Wielkopolskie
Nagrodę specjalną przyznano Polskim Liniom Kolejowym za kampanię „Bezpieczny Przejazd”, a kolejną – organizatorom TRAKO z MTG SA. W gronie wyróżnionych znaleźli się: El-Cab, Kombud Group, MMR Group, PKP Intercity oraz Stadler Polska.
Więcej informacji o laureatach konkursów organizowanych w ramach TRAKO 2025.
Nowe partnerstwa i zapowiedzi
Tegoroczna edycja targów TRAKO przebiegła pod znakiem ogłoszeń i zawierania licznych partnerstw. PLK zawarły porozumienie o współpracy z Politechniką Gdańską, LTG Infra i Kolejami Ukraińskimi oraz dołączyły do międzynarodowego konsorcjum EULYNX. Ponadto krajowy zarządca infrastruktury kolejowej uregulował zasady wypożyczania maszyn torowych w ramach Grupy Kapitałowej Polskie Linie Kolejowe SA. Z kolei PKP Intercity zapowiedziało ogłoszenie przetargu na pociągi dużych prędkości.
Wyścigi drezyn oraz aktywności dla uczniów i studentów
W ramach gdańskich targów odbyły się również niezwykle angażujące wyścigi drezyn, które przyciągnęły wiele zespołów. W rywalizacji mogli wziąć udział tylko wystawcy.





Ostatni dzień targów przebiegł pod znakiem Dnia Edukacji i Kariery. Uczniowie i studenci mogli zapoznać się z ofertami praktyk, staży i pracy. Dla najmłodszych zorganizowano liczne aktywności edukacyjne – w tym lekcję Kampanii Kolejowe ABC. Ostatniego dnia wręczono również nagrody laureatom konkursu TRAKO Dzieciom.
Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejowy
Zobacz również:

4 godzin temu







