Podwyżki cen słodyczy czekoladowych są nieuniknione przez wzrost kosztów

2 dni temu

Wiele firm z branży słodyczy czekoladowych, w tym Wedel, dzięki skutecznemu zarządzaniu zapasami surowców oraz zamówieniami było w stanie częściowo łagodzić wzrosty kosztów produkcji w tym roku, unikając pełnego przeniesienia ich na końcową cenę produktów. Jednak wzrosty cen w dłuższej perspektywie będą nieuniknione, poinformował ISBnews dyrektor zarządzający firmy Wedel Maciej Herman.

„Rynek surowców wykorzystywanych w branży słodyczy czekoladowych charakteryzuje się w tej chwili dużą niestabilnością i nieprzewidywalnością, a ceny kakao są w tej chwili cztery razy wyższe niż 2 lata temu. Po historycznym wzroście, utrzymują się one przez cały czas na bardzo wysokim poziomie. Kakao jako główny składnik czekolady, bardzo mocno wpływa na koszty produkcji i jego cena stanowi duże wyzwanie. Producenci próbują sobie z nim radzić na wiele różnych sposobów, np. przez podnoszenie cen czy ograniczanie kosztów operacyjnych” – powiedział Herman w rozmowie z ISBnews.

Podkreślił, iż surowce mleczne, w tym masło i mleko, są również pod silną presją kosztową, a ceny masła osiągnęły rekordowe poziomy, sięgając choćby 8 tys. euro za tonę, co znacząco wpływa na koszty produkcji. Jest tak także w firmie Wedel, która wykorzystuje 1% krajowej produkcji tego surowca.

„Kolejnym wyzwaniem są ceny surowców używanych do produkcji opakowań, takich jak papier czy tektura, które mimo stabilizacji nie wróciły niestety już do poziomów sprzed 3-4 lat. Nowe regulacje dotyczące opakowań, w szczególności związane z wymogami ekologicznymi (SUP i PPWR), już teraz podnoszą koszty produkcji, co widać na przykładzie dodatkowych opłat za recykling i dostosowania się do nowych norm. Wzrosty kosztów związane z PPWR mogą wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu procent, w zależności od rodzaju opakowania” – powiedział dyrektor.

„Wiele firm, w tym Wedel, dzięki skutecznemu zarządzaniu zapasami surowców oraz zamówieniami było w stanie częściowo łagodzić te wzrosty w 2024 roku, unikając pełnego przeniesienia ich na końcową cenę produktów, jednak jesteśmy pewni, iż wzrosty cen w dłuższej perspektywie będą nieuniknione” – dodał.

Wedel, należący do japońskiej Grupy Lotte, to jeden z trzech największych producentów słodyczy czekoladowych w Polsce. Wraz z firmą Mondelez oraz Ferrero posiadają łącznie około 45% polskiego rynku słodyczy czekoladowych.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału