Z najnowszego badania Krajowej Izby Rozliczeniowej i Związku Banków Polskich wynika, iż większość klientów banków chce przelewać pieniądze natychmiastowo oraz dzięki telefonu.
Wnioski z analizy są bardzi czytelne – ponad jedna trzecia klientów banków uważa, iż przelewy natychmiastowe powinny być standardem. Dowodem popularności tego typu usług jest stale rosnąca liczba i wartość transakcji rozliczanych w systemie płatności natychmiastowych Express Elixir, gdzie transfer środków pomiędzy rachunkami prowadzonymi w różnych bankach odbywa się w czasie rzeczywistym.
Rośnie popularność bankowości mobilnej
Z danych ZBP wynika, w I kwartale. 2023 r. liczba użytkowników bankowości internetowej wyniosła blisko 23 mln, a niemal 89 proc. z nich aktywnie korzystało z bankowości mobilnej. Co ciekawe, aż 68 proc. użytkowników (ponad 13,6 mln osób) należy do grupy „mobile only”, tzn. loguje się do aplikacji mobilnej przynajmniej raz w miesiącu, bez korzystania przy tym z bankowości elektronicznej.
Warto też zauważyć, iż w porównaniu z IV kwartałem 2022 r. przybyło 4% aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych. Klienci doceniają łatwy dostęp do rachunku i intuicyjny interfejs, co – w parze z mobilnością – również wpływa na rosnącą popularność przelewów natychmiastowych.
– Współcześni konsumenci oczekują wygodnych, szybkich i prostych rozwiązań – mówi Grzegorz Leńkowski z Krajowej Izby Rozliczeniowej. – Dotyczy to także sektora usług finansowych. Popularność przelewów natychmiastowych stale rośnie właśnie dlatego, iż wszyscy jesteśmy już przyzwyczajeni do usług działających ‘tu i teraz’. Wiemy, iż aby natychmiastowo przelać pieniądze wystarczy kilka kliknięć i odbiorca od razu ma środki na swoim koncie. Nie ma przy tym znaczenia z jakiego kanału bankowości korzystamy oraz kiedy wysyłamy pieniądze, ponieważ Express Elixir działa o każdej porze, przez 365 dni w roku. Obserwujemy jednak bliski związek pomiędzy rozwojem usług mobilnych a wzrostem transakcyjności płatności natychmiastowych, co wynika właśnie z potrzeby mobilności dzisiejszego konsumenta i sprawczości jaką umożliwiają przelewy online – dodaje.
Liczy się pewność i szybkość
Najwięcej ankietowanych osób, bo aż 42 proc., uważa, iż przelew natychmiastowy najbardziej przydaje się, jeżeli chce się mieć pewność, iż pieniądze od razu pojawią się na koncie odbiorcy. Według 34 proc. badanych taki przelew powinien być standardem.
Największą korzyścią, jaką widzą Polacy w korzystaniu z przelewów natychmiastowych, jest możliwość uregulowania „w ostatniej chwili” rachunku za prąd, wodę czy gaz (33 proc. odpowiedzi). Jedna piąta badanych docenia to rozwiązanie przy okazji ważnych transakcji (jak np. zakup samochodu), jako alternatywę dla noszenia przy sobie dużej ilości gotówki. Z kolei 19 prooc. respondentów postrzega przelewy natychmiastowe jako świetne narzędzie do spłaty raty kredytu, pożyczki lub karty kredytowej.
Pieniądze przelewane przez telefon
30 proc. respondentów korzysta z przelewu natychmiastowego na numer telefonu w przypadku pilnej potrzeby, na prośbę znajomego lub członka rodziny. Często używa się tego rozwiązania także do drobnych rozliczeń w gronie znajomych, jak np. dzielenie rachunku w restauracji (18 proc.). Z kolei 17 proc. ankietowanych korzysta z nich zawsze, ze względu na prostotę określania adresata przelewu.
W przeprowadzonym przez KIR ZBP badaniu 15 proc. respondentów wskazało także płatności za drobne usługi, jak np. przejazd taksówką oraz transfer środków pomiędzy własnymi rachunkami w różnych bankach.