Polacy kupują z komórki, odbierają z Paczkomatu. Raport Gemius 2025

1 miesiąc temu

Rynek e-zakupów według Raportu Gemiusa: 78 proc. internautów kupuje online, telefon stał się narzędziem pierwszego wyboru, a w dostawach królują automaty paczkowe. Coraz częściej korzystamy z AI, ale gdy dzieje się coś trudniejszego – wolimy rozmowę z człowiekiem.

Raport „E-commerce w Polsce 2025” od Gemius rysuje rynek, który dojrzał i wszedł w fazę stabilizacji zasięgu. Zakupy w sieci deklaruje 78 proc. badanych – praktycznie tyle samo co rok wcześniej. Zmienił się jednak sposób, w jaki kupujemy: telefon zdetronizował inne urządzenia i odpowiada już za 82 proc. wskazań jako narzędzie do zakupów online, wobec 75 proc. w 2024 roku. W grupie 15–24 lata ten odsetek sięga 91 proc.

Drugie zjawisko to rosnąca rola automatów paczkowych w logistyce ostatniej mili. Aż 83 proc. e-kupujących wybiera tę formę dostawy, a w zdecydowanej większości są to Paczkomaty InPostu. W badaniu top of mind InPost deklasuje konkurentów, a skojarzenie zakupów z Allegro przez cały czas jest najsilniejsze – 86 proc. wskazań spontanicznej znajomości serwisu, z wyraźną przewagą w „pierwszym skojarzeniu”.

Ciekawą kwestią jest AI. Ponad połowa internautów – 53 proc. – deklaruje, iż sięga po narzędzia sztucznej inteligencji w procesie zakupowym, a 19 proc. robi to często. Mimo tego, kiedy pojawia się problem lub potrzeba szerszej informacji, wciąż wygrywa bezpośredni kontakt: 31 proc. woli e-mail, 26 proc. rozmowę telefoniczną, 17 proc. czat tekstowy. Chatbot jako preferowana forma to tylko 8 proc.

Na horyzoncie widać też hamulec dla social commerce. Tylko 19 proc. badanych deklaruje zakupy w mediach społecznościowych. Główne bariery to przywiązanie do klasycznych e-sklepów i obawy o płatności oraz reklamacje.

Raport powstał we współpracy Gemius, PBI, IAB Polska oraz Akademii Leona Koźmińskiego i Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa ALK. Badanie zrealizowano metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1629 internautów w wieku 15+, w dniach 17–24 lipca 2025 r. To solidna próbka, która dobrze łapie trendy i nawyki kupujących.

Idź do oryginalnego materiału