Niemal 46 proc. Polaków zamierza oszczędzać w tym roku na wydatkach wielkanocnych, wynika z raportu Shopfully.
Według raportu organizacji Shopfully „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025” aż 45,8 proc. Polaków deklaruje, iż planuje zmniejszyć swoje wydatki związane ze Świętami Wielkanocnymi w porównaniu do ubiegłego roku.
W 2024 r. odsetek osób, które deklarowały oszczędności w porównaniu do roku 2022 r. wyniósł niemal 53 proc.
– Po tych danych widzimy, iż sytuacja się poprawiła. Warto też dodać, iż w czasie wysokiej inflacji Polacy byli mocno zmęczeni zaciskaniem pasa, szczególnie przed świętami. Teraz poluzowali tego typu wydatki – mówi Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego w Shopfully.
Z kolei 34,9 proc. ankietowanych stwierdziło, iż nie planuje oszczędzać przed świętami. 9,8 proc. konsumentów nie wiedziało, jak będzie zarządzać przedświątecznym budżetem, a 9,5 proc. nie potrafiło się w tej kwestii określić.
Na czym Polacy oszczędzają?
Uczestnicy badania zostali również zapytani na jakich produktach przede wszystkim zamierzają oszczędzić wydatki. Na pierwszym miejscu się alkohol, na który wskazało 38,8 proc. badanych.
– Alkohol to nie jest produkt pierwszej potrzeby, choć w naszej kulturze ma bliski związek ze świętami. Natomiast społeczeństwo jest coraz lepiej wyedukowane na temat skutków spożywania alkoholu i zaczyna go ograniczać. Do tego dochodzi wzrost cen napojów procentowych – mówi Robert Biegaj.
Na dalszych miejscach w zestawieniu rzeczy, na których Polacy chcą oszczędzać, znalazły się odpowiedzi: „na wszystkim po trochu” – 38,4 proc., na ozdobach lub gadżetach świątecznych – 34,1 proc., na artykułach spożywczych – 33,6 proc., na prezentach dla rodziny – 27,1 proc. oraz na świątecznych wyjściach – 17,4 proc.
– Jak pokazuje badanie, konsumenci wolą ograniczać co innego niż żywność. Mówiąc wprost, chcą dobrze zjeść w te święta – podsumowuje Biegaj.