W porównaniu do zeszłorocznych, w tym roku wydatki wielkanocne planuje zmniejszyć 45,8 proc. Polaków - informuje cytowany przez PAP UCE Research i Shopfully. Niemal 35 proc. nie zamierza się ograniczać. Co dziesiąty ankietowany (9,8 proc.) deklaruje, iż podejmie decyzję tuż przed świątecznymi zakupami. Prawie taki sam odsetek - 9,5 proc. - nie potrafi się określić w kwestii wielkanocnego budżetu.
Wielkanocne zakupy. Polacy oszczędzają. Wydadzą mniej na alkohol, ale też świąteczne ozdoby
Polacy najczęściej zamierzają oszczędzać na alkoholu (38,8 proc.). Ponad 38 proc. ankietowanych chce ograniczyć wydatki na wszystkie świąteczne sprawunki, a 34,1 proc. ma zamiar wydać mniej na ozdoby i gadżety świąteczne. Co 3. badany przez USE Research zadeklarował mniejsze zakupy artykułów spożywczych, a 27,1 proc. poszuka oszczędności w wydatkach na prezenty dla rodziny. Niemal co 5. badany (17,4 proc.) zamierza ograniczyć świąteczne wizyty w restauracji, kawiarni, kinie czy teatrze. Jedynie 3 proc. ankietowanych jeszcze nie wie, na jakie produkty wyda mniej.Reklama
W opinii ekspertów UCE Research i Shopfully fakt, iż blisko połowa społeczeństwa planuje zmniejszyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych, świadczy o tym, iż wśród konsumentów wciąż panuje niepewność. “Polacy widzą, iż ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną. Potwierdzają to też dane z rynku, np. publikowane przez GUS czy UCE Research i Uniwersytet WSB Merito" – wskazał Robert Biegaj ze Shopfully, współautora badania.
Polacy mniej wydają na Wielkanoc. I tak jest lepiej niż rok temu
Analitycy z UCE Research zwrócili jednak uwagę, iż w zeszłorocznym badaniu ograniczenie wielkanocnych wydatków względem 2023 r. deklarowało blisko 53 proc. osób. "Z porównania tegorocznych i zeszłorocznych danych widać, iż mimo wszystko sytuacja się poprawiła. Warto też dodać, iż w ubiegłym roku, w okresie wysokiej inflacji Polacy byli mocno zmęczeni zaciskaniem pasa, szczególnie przed świętami. Teraz nieco poluzowali tego typu wydatki" – argumentował Biegaj.
Niepewność podsyca przekonanie kupujących, iż ceny przed samymi świętami mogą jeszcze pójść w górę. "Taki scenariusz już jest realizowany w sklepach. W marcu i na początku kwietnia produkty w sieciach handlowych znowu wyraźnie zdrożały i do Wielkanocy podwyżki na pewno nie wyhamują" – ostrzega ekspert Shopfully.