Wczesne działanie oraz zakupy w rozsądnej cenie. To strategia, którą Polacy stosują coraz częściej przy świątecznych zakupach.
Polacy i ich nawyki zakupowe
To jak do zakupów świątecznych podchodzą Polacy można wywnioskować z działań przeprowadzonych na zlecenie VeloBanku. Należała do nich analiza zachowań klientów banku. Rozbudowana o badanie na ogólnopolskiej próbie pozwoliła sformułować wnioski dotyczące świątecznych strategii zakupowych Polaków. Głównym wnioskiem z powyższych analiz jest fakt, iż w kwestii zakupu prezentów coraz częściej kierują się rozsądkiem.
Tego typu zdroworozsądkowa postawa została przez VeloBank określona jako „Zielony Mikołaj”.
Szczegółowe wyniki badania
Niezależnie od miejsca zakupów (stacjonarnie lub w Internecie) w 48% badani wskazują, iż wybierają prezenty, które charakteryzują się rozsądną ceną. 36% z respondentów wybiera ponadto praktyczne upominki, których cena mieści się we wcześniej ustalonym budżecie. Rozsądek wśród Polaków przejawia się także w tematyce wybieranych prezentów. W 36% deklarują, iż starają się dopasować je do zainteresowań osoby obdarowywanej. Dla 20% z nich ważna jest użyteczność prezentów.
„Nasze analizy, które pokazują, jak kupujemy prezenty świąteczne, są zawsze źródłem inspiracji i potwierdzają, iż jako naród mamy rozsądną naturę. Sama mam podobnie, choć prezenty zdarza mi się kupować na ostatnią chwilę, dbam, żeby były praktyczne i w dobrej cenie. Bez względu jednak na to, czy kupujemy dużo, mało, szybko, wolno, mamy taki sam cel, by sprawić euforia bliskim. Niewielki odsetek, bo 2% zdecyduje się na kredyt, by kupić wymarzone prezenty. I tym osobom przypomnę, iż w VeloBanku mamy wygodne opcje finansowania, czy to w postaci VeloRat z RRSO 0%, VeloFotki również z RRSO 0% czy kredytu gotówkowego choćby do 200 tys. zł z RRSO 11,4%. To też wygodna opcja dla tych, którzy wiedzą, iż potrzebują komfortu finansowego na okres świąt, bo pierwszą ratę można spłacić dopiero za trzy miesiące” – mówi Joanna Jaworska, Dyrektor Departamentu Kredytów Detalicznych z VeloBanku.
Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na próbie liczącej 1090 osób. Znaleźli się w niej Polacy w wieku powyżej 18 lat.
Źródło grafiki: VeloBank