Polacy nie przekonali się jeszcze do wszystkich zastosowań sztucznej inteligencji. Ich postawę wobec najnowszych technologii sprawdzono w badaniu „Mobilny Portret Polaka” na zlecenie Banku Millennium.

Polacy wobec sztucznej inteligencji
Kolejna część badania „Mobilny Portret Polaka” daje odpowiedzi na pytania dotyczące stosunku, jaki Polacy mają do AI i innowacji z nią związanych. Okazuje się, iż aż 95% respondentów spotkało się z pojęciem „sztuczna inteligencja”. Aż 35% z nich przyznaje, iż nie do końca rozumie jednak jego znaczenie.
Zaledwie 10% badanych regularnie korzysta z narzędzi takich jak ChatGPT. 80% respondentów deklaruje, iż nigdy nie używało rozwiązań sztucznej inteligencji, które miałyby pomóc im w pracy.
Rozwiązania mniej i bardziej popularne
Respondenci otrzymali pytanie również o ewentualne skorzystanie z konkretnych rozwiązań dostarczonych dzięki AI. Na zakupy w sklepie autonomicznym zdecydowałoby się 39% badanych. 30% ankietowanych zainstalowały w swoim domu system smart home zasilany AI. Z kolei w przypadku przejażdżki bezzałogowym samochodem chętnych byłoby zaledwie 16% respondentów.
Aż 36% biorących udział w badaniu nie zdecydowałoby się na żadną z tego typu opcji. Ma to z pewnością związek z najpowszechniej deklarowaną obawą związaną ze sztuczną inteligencją — utratą kontroli człowieka nad AI (58% badanych).
„Wyniki badania pokazują złożony stosunek Polaków do sztucznej inteligencji — widocznych jest wiele obaw, jak i potencjalnych korzyści płynących z jej użycia. Warto podkreślić, iż przekonania te bardzo często są budowane bez faktycznych interakcji z AI. Dlatego tak ważna jest w tej chwili edukacja na jej temat. Tylko wtedy wątpliwości dotyczące utraty kontroli i prywatności będą mogły być zrównoważone przez zrozumienie korzyści z synergii między AI a ludzkimi zdolnościami. W ten sposób możemy budować przyszłość, w której AI stanie się użytecznym narzędziem wspierającym nasze codzienne życie” — podsumowuje Łukasz Bezulski, kierownik Zespołu Sztucznej Inteligencji w Departamencie Wiedzy o Kliencie w Banku Millennium.
Badanie „Mobilny Portret Polaka” zrealizował w dn. 25-29 października 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Zlecił je zespół Public Relations Banku Millennium. Badanie odbyło się na reprezentatywnej próbie 1068 osób metodą CAWI.
Źródło grafiki: Bank Millennium

Banki i przerwy serwisowe. Komunikaty ING Banku Śląskiego, PKO BP i Banku Pocztowego

Polenergia z linią gwarancyjną od konsorcjum banków. Jednym z nich jest Bank Pekao
Czytaj więcej

Dzielenie rachunków, a prośba o przelew – jak wyglądają te usługi w praktyce?

Jak zarabiać w Internecie?

Kredyt hipoteczny – zmiany
