Polacy wydali na mięso i wędliny 37,7 mld zł w I-VIII 2025 wobec 34 mld zł w całym 2024

8 godzin temu

Polacy kupili ponad 1,745 mln ton mięsa oraz wędlin, wydając na te kategorie ponad 37,7 mld zł w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku, czyli więcej niż w całym 2024 roku, kiedy wartość kategorii wyniosła nieco ponad 34 mld zł. W tym samym okresie wartość rynku roślinnych zamienników mięsa i nabiału osiągnęła wartość 472 mln zł, z czego za 85% odpowiadał roślinny nabiał, który trafił do koszyków ponad 41% gospodarstw domowych, wynika z analiz firmy badawczej YouGov.

Według analiz w okresie I-VIII 2025 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 1,745 mln ton mięsa oraz wędlin. Zakupów tej kategorii dokonało 99,6% gospodarstw domowych, a każde z nich kupiło średnio 125 kg produktów, realizując ponad 102 transakcje, czyli niemal trzy zakupy tygodniowo. Największym segmentem tego sektora są wędliny, które odpowiadają za ok. 40% wolumenu oraz ponad 57% wartości rynku. W segmencie mięsa czerwonego najlepiej radzi sobie wieprzowina, obecna w koszykach ponad 95% gospodarstw domowych, podczas gdy wołowinę kupuje blisko 65% gospodarstw. Wśród drobiu dominuje kurczak, którego nabywa 96% gospodarstw, a następnie indyk, osiągając poziom 65% zakupów, podano.

„Dane potwierdzają utrwalenie trendu obserwowanego już w 2024 roku, czyli wysoką i powtarzalną częstotliwość zakupów przy stabilnej penetracji zakupów kategorii” – powiedział business development manager w YouGov Grzegorz Mech, cytowany w komunikacie.

W strukturze zakupów mięsnych niezmiennie dominują dyskonty, które odpowiadają za ok. 40% wartości i wolumenu rynku, ale silną pozycję wciąż utrzymują sklepy małoformatowe, w tym tradycyjne sklepy mięsne (ok. 11% wolumenowo, ok. 14% wartościowo), podano także.

„Zjawiskiem wartym podkreślenia jest także proporcja między markami własnymi a markami producentów. We wszystkich segmentach dominują produkty markowe, jednak w kategorii wędlin obserwujemy szczególnie mocną pozycję marek własnych – ponad 43% całkowitego wolumenu zakupów. W efekcie sieci handlowe wpływają zarówno na ofertę, jak i ceny produktów, rywalizując z markami producentów” – dodał Mech.

W segmencie mięsa i wędlin najważniejszą zmianą ostatnich lat jest przesunięcie sprzedaży w stronę produktów pakowanych, które są kupowane przez większą liczbę gospodarstw niż produkty na wagę we wszystkich analizowanych kategoriach. Zakupy z lady tradycyjnej, niegdyś dominujące, dziś są wybierane zdecydowanie rzadziej, zaznaczono. Dane YouGov pokazują, iż zmiana ta szczególnie zauważalna jest w segmencie wędlin, gdzie stosunek penetracji wynosi aż 99% do 89%.

„Po okresie spadków obserwowanych w latach 2022-2024 segment produktów roślinnych wszedł w fazę stabilizacji. Kategoria plant based meat odnotowała spadki wolumenu i częstotliwości zakupów, ale jednocześnie zyskała ponad 1,3 pkt proc. penetracji, co przekłada się na ok. 185 tys. nowych nabywców. Z kolei segment nabiału roślinnego pozostaje stabilny i jest wybierany przez ponad 40% polskich gospodarstw domowych. Wszystkie najważniejsze wskaźniki tej kategorii rosną okres do okresu, co potwierdza systematyczny rozwój kategorii” – czytamy dalej w materiale.

Według danych YouGov produkty plant-based najczęściej kupowane są w dyskontach, jednak istotną rolę w tej kategorii odgrywają również sklepy małoformatowe. W przypadku roślinnych zamienników mięsa zakupów w tym kanale dokonuje niespełna 3% nabywców, ale odpowiada on już za ponad 11% wolumenu i 8% wartości zakupów kategorii. W nabiale roślinnym udziały są bardziej zrównoważone – ponad 5% gospodarstw kupuje tę kategorię w małych sklepach, generując ok. 4% wolumenu i prawie 5% wartości.

Dane z YouGov Shopper Panel (8000 polskich gospodarstw domowych, zakupy dokonywane przez gospodarstwa domowe na swoje potrzeby – przynoszone do domu).

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału