W poniedziałek 16 grudnia br. zostało uruchomione szybkie połączenie między stolicami Francji i Niemiec. Nowa usługa, realizowana w ramach partnerstwa Alleo między SNCF Voyageurs a Deutsche Bahn (DB) stanowi istotny krok w kierunku integracji efektywnej komunikacji kolejowej w Europie.
Połączenie łączące Paris Est i Berlin Hauptbahnhof w czasie nieco ponad 8 godzin jest obsługiwane nowoczesnymi składami DB Class 407 Velaro D wyprodukowanymi przez Siemens Mobility. Trasa wykorzystuje linie dużych prędkości na odcinkach Paryż – Strasburg oraz Frankfurt – Berlin, z postojami pośrednimi w Strasburgu, Karlsruhe, Frankfurt Süd oraz Berlin-Spandau.
Jak przekazał Jean-Pierre Farandou – prezes SNCF, podczas inauguracyjnego przejazdu, pierwsze dane sprzedażowe są bardzo obiecujące – pociągi są wypełnione w 80%. Deutsche Bahn podkreśla, iż ok. 75% rezerwacji dotyczy całej trasy między stolicami, co świadczy o realnym zapotrzebowaniu na takie połączenie.
Prezes DB, Richard Lutz, podczas ceremonii w Berlinie podkreślił symboliczne znaczenie nowej usługi dla współpracy francusko-niemieckiej, określając ją jako „kręgosłup zjednoczonej Europy”. Zwrócił również uwagę na rosnącą popularność międzynarodowych połączeń kolejowych dalekiego zasięgu.
Aspekt środowiskowy stanowi jeden z kluczowych argumentów przemawiających za wyborem kolei – podróż pociągiem na tej trasie generuje 2 kg CO2, w porównaniu do 200 kg w przypadku podróży samolotem. Ceny biletów rozpoczynają się od 60 euro w drugiej i 70 euro w pierwszej klasie.
Niemiecki Minister Transportu, Volker Wissing, podkreślił duży potencjał dla rozwoju kolejowych podróży długodystansowych, zarówno w połączeniach dziennych, jak i nocnych.
W przypadku potwierdzenia sukcesu komercyjnego operatorzy rozważają zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na tej trasie, co mogłoby przyczynić się do dalszego wzmocnienia kolejowych połączeń między Francją a Niemcami.
Autor: Damian Malesza