Polacy coraz częściej biorą sprawy w swoje ręce, inwestując owoce swojej pracy i wieloletniego oszczędzania, zamiast chować kapitał w przysłowiowej skarpecie. To bardzo dobry znak, ale – jak to zwykle bywa – inwestycje wiążą się nierzadko z bardzo dużym ryzykiem. Nie chodzi o specyfikę różnego rodzaju uczciwych przedsięwzięć, które nigdy nie gwarantują sukcesu, ale tych, które – wręcz przeciwnie – gwarantują, iż stracisz wszystko, co zainwestowałeś. Policja apeluje do społeczeństwa, aby nie dała się nabierać na obietnice oszustów, którzy oferują bajońskie stopy zwrotu, często legitymując „inwestycję” fałszywymi rekomendacjami znanych osób.
Zauważyłeś reklamę, w której znana tenisistka, polityk albo showman zdradza kulisy, „jak dorobił/a się wielkich pieniędzy”? A może jest to przedsięwzięcie, które sprawia wrażenie uczciwego, ale oferuje nierealne stopy zwrotu? Ktoś zbiera na „budowę Baltic Pipe” albo platformy wiertniczej na Morzu Północnym? Istnieją ogromne szanse, iż to zwykłe oszustwo!
Polacy coraz częściej decydują się inwestować swoje oszczędności, zamiast po prostu je gromadzić i czekać na dogodną chwilę, aby je wydać. Istnieje wiele bezpiecznych instrumentów, które dają okazję do pomnożenia oszczędności – jak np. lokaty bankowe czy obligacje skarbowe – ale barierą psychologiczną dla początkujących inwestorów stają się często niskie stopy zwrotu. Zwłaszcza, o ile wiemy, iż coś może zarobić dla nas o wiele więcej – przynajmniej w teorii i kłamliwych ofertach.
Kampania społeczna „Bankowcy dla cyberedukacji”. Policja ostrzega, bo Polacy coraz częściej padają ofiarami tego typu oszustw
Niestety, coraz więcej ludzi, chcąc ochronić swoje pieniądze przed utratą wartości lub sprawić, aby te „pracowały”, zamiast leżeć na koncie, pada ofiarą sprytnych oszustów. Wszyscy pamiętamy Amber Gold i GetBack, więc na część metod jesteśmy wyczuleni, ale przestępcy nigdy nie przestają opracowywać nowych szwindli.
To między innymi z tego powodu policja zdecydowała się na realizację kampanii społecznej pt. „Bankowcy dla cyberedukacji”. Seria ma zwiększyć świadomość Polaków na temat inwestowania w niezweryfikowane przedsięwzięcia. Jeden z materiałów, które powstały w ramach kampanii, można obejrzeć poniżej: