Polregio podpisało z Pesą Bydgoszcz umowę na zakup czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), podała spółka. Wartość całego projektu wynosi blisko 118 mln zł netto, z czego 47,2 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. Dostawy przewidziane są w 2028 roku.
„Dzisiejsza umowa pokazuje, jak wiele można osiągnąć dzięki dobrej współpracy przewoźnika, samorządu i polskich producentów. Nowe jednostki ELF wzmocnią ofertę przewozową w Świętokrzyskiem i ułatwią codzienne podróże tysiącom mieszkańców regionu. To istotny krok w kierunku odmłodzenia i unowocześnienia taboru Polregio, ale przed nami wciąż dużo pracy. Skala potrzeb jest duża, dlatego wykorzystujemy każdą szansę na zakup nowego taboru” – powiedziała p.o. prezesa Polregio Aleksandra Grzywaczewska, cytowana w komunikacie.
Polregio kupiło cztery dwuczłonowe pojazdy elektryczne typu ELF (61WEa). Każda z tych jednostek będzie mogła pomieścić co najmniej 200 osób, w tym ponad 100 na miejscach siedzących. Jednostki będą wyposażone w klimatyzację i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Wewnątrz zamontowane zostaną gniazdka elektryczne i ładowarki USB. Na pokładzie pojazdów podróżni skorzystają też z bezprzewodowego internetu.
Polregio jest jedynym regionalnym przewoźnikiem kolejowym w województwie świętokrzyskim. w tej chwili w tym regionie każdego dnia spółka uruchamia ponad 100 połączeń. Część z nich od 2028 r. będzie obsługiwana m.in. nowymi składami ELF.
Środki na zakup taboru dla Polregio przyznano z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Umowę w tej sprawie podpisano w lipcu br. Wartość całego projektu wynosi blisko 118 mln zł netto, z czego 47,2 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.
Pierwsze dwa ELF-y wyjadą na tory w I połowie 2028 roku, a kolejne – kilka miesięcy później, zakończono.
Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik w Polsce. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża około 2 tys. pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
Źródło: ISBnews

5 godzin temu






