Polskie firmy coraz bardziej rozumieją potencjał AI, dostrzegając jej rolę przy optymalizacji pracy i zwiększaniu efektywności kosztowej. Z danych SAP wynika również, iż niemała część polskich menedżerów widzi już możliwości sztucznej inteligencji także w kontekście strategicznych decyzji biznesowych. Może to świadczyć o ewolucji roli sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach.
Już 42 proc. badanych firm deklaruje zastosowanie AI nie tylko w zadaniach mechanicznych, ale i przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Z pięciu kluczowych powodów inwestowania w AI, cztery wiążą się z optymalizacją kosztów i procesów, a jeden z nowoczesną ofertą dla klientów – wynika z raportu SAP „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0”. Dane zebrane przez SAP pokazują, iż rozwój sztucznej inteligencji w biznesie przypomina ewolucję. AI jest dziś obecna niemal powszechnie w różnych systemach używanych przez firmy, stopniowo wspomagając coraz więcej obszarów.
AI – gdzie już jest i gdzie będzie wkrótce?
Badania wskazują, iż to marketing (45 proc.), obsługa klienta (42 proc.), e-commerce (38 proc.) oraz planowanie i analiza finansowa (32 proc.) są głównymi obszarami, w których polskie firmy już korzystają z AI. To dziedziny, w których stosunkowo dużo jest powtarzalnych, możliwych do zautomatyzowania zadań. Jednocześnie 54 proc. menedżerów deklaruje wykorzystanie AI do prostych zadań. Zaskakiwać może jednak wysoki odsetek badanych deklarujących, iż sztuczna inteligencja już wspiera ich biznes w podejmowaniu strategicznych decyzji. To pokazuje, jak AI staje się coraz bardziej integralną częścią funkcjonowania przedsiębiorstw. Przeznaczenie i rola sztucznej inteligencji w życiu firm już ewoluuje, a coraz większa liczba zadań, w których może wspierać zarządy, przekłada się stopniowo na najważniejsze procesy.
Sztuczna inteligencja – tak, ale…
Polskie przedsiębiorstwa coraz śmielej podążają ścieżką innowacji, stawiając na AI jako narzędzie optymalizujące operacje biznesowe i umacniające konkurencyjność na rynku. Napotykają jednak na tej drodze wyraźne przeszkody. Głównymi wyzwaniami wdrożenia AI są obawy pracowników. Niemal 40 proc. menedżerów postrzega je jako główną barierę w pełniejszym wykorzystaniu AI. Inną kwestią związaną z wpływem zespołu na inwestycje w sztuczną inteligencję są braki kompetencyjne w firmie (34 proc.). Istotnymi barierami mogą być też kwestie organizacyjne i regulacyjne. Badani wskazywali stosunkowo często takie wyzwania, jak niepewna sytuacja prawna i regulacyjna w kontekście AI (33 proc.) oraz trudna integracja z w tej chwili używanymi rozwiązaniami (28 proc.). W top 5 wyzwań znalazły się także koszty implementacji systemu (31 proc.). Kluczowym jest zatem zarządzanie zmianą oraz edukacja zespołów, aby przekształcić potencjalne bariery w możliwości rozwoju.
Jakie cechy stanowią w oczach firm zachętę do inwestowania w rozwój rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji? Badanie SAP pokazuje, iż najważniejsze motywacje sprowadzają się do kwestii zwiększających szybkość działania, maksymalne wykorzystanie potencjału zasobów ludzkich oraz korzyści finansowe. Najwięcej, bo 4 na 10 firm chce inwestować w AI, by optymalizować czas pracy zespołu. 38 proc. badanych do inwestycji w AI motywuje perspektywa uzyskania wyższej efektywności kosztowej, na którą w ich przedsiębiorstwach kładziony jest coraz większy nacisk. 36 proc. menedżerów przyznaje z kolei, iż powodem zachęcającym ich organizację do rozwoju w zakresie narzędzi opartych o AI jest konieczność szybkiej optymalizacji kosztów funkcjonowania.
Przyszłość AI w polskich firmach
Skala wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie będzie systematycznie rosnąć – to opinia, którą podziela zdecydowana większość badanych polskich firm. Polskie przedsiębiorstwa przewidują także wzrost nakładów na rozwój AI. Największe wzrosty środków przeznaczanych na AI spodziewane są w bezpieczeństwie (57 proc.) oraz zarządzaniu danymi (56 proc.). Zbliżony wynik uzyskały także obszary związane z marketingiem i obsługą klienta (odpowiednio 56 proc. i 55 proc.). Jednocześnie badani mają świadomość, iż organizacje nieinwestujące w AI stracą przewagę nad konkurencją i podkreślają konieczność adaptacji do gwałtownie zmieniającego się środowiska biznesowego.
Sztuczna inteligencja zyskuje zatem na znaczeniu w polskim sektorze biznesowym, oferując firmom szansę na zwiększenie efektywności i innowacyjności. Wraz z rosnącym zainteresowaniem i inwestycjami w AI, przedsiębiorstwa muszą jednak zmierzyć się z wyzwaniami etycznymi, regulacyjnymi i społecznymi, aby w pełni wykorzystać potencjał tej technologii.
– kooperacja ludzi z inteligentnymi maszynami i systemami jest kluczowym aspektem, który może zarówno przyśpieszać, jak i hamować inwestycje. w tej chwili 32 proc. polskich managerów wskazuje, iż sztuczna inteligencja pozwala pracownikom skupić się na bardziej angażujących zadaniach, a firmy dostrzegają głównie korzyści z AI w optymalizacji czasu pracy i kosztów. Większość firm korzysta z AI w dziedzinach, które pozwalają na automatyzację, takich jak marketing, obsługa klienta, e-commerce, analiza finansowa, rozliczenia i płatności czy zarządzanie relacjami z klientami. Przewidujemy, iż w najbliższych dwóch latach największy wzrost inwestycji w AI nastąpi w obszarach bezpieczeństwa, przechowywania i zarządzania danymi oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Raport “Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0” pokazuje dużą chęć polskich firm do inwestowania w sztuczną inteligencję oraz wielką potrzebę inwestycji w edukację pracowników, ponieważ aż 39 proc. z nich widzi w AI nie szansę, a zagrożenie – podsumowuje Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży SAP Polska.