AI, social commerce i zrównoważony rozwój to wiodące trendy w 2025 roku. Co najważniejsze, polskie firmy radzą sobie doskonale: wykorzystują zarówno innowacje technologiczne, możliwości handlu międzynarodowego, a także sprzedaż wielokanałową – tak wynika z pierwszej biznesowej edycji raportu E-commerce Trends 2025 przygotowanego przez DHL eCommerce.
Opracowanie powstało na bazie badania 4050 firm z 19 rynków w Europie, obu Amerykach oraz regionie Azji i Pacyfiku. W raporcie szczegółowo omówiono wiele aspektów funkcjonowania branży e-commerce, a wśród najważniejszych wniosków znalazły się m. in:
- Coraz szybsza adopcja rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI): prawie połowa firm integruje AI w swoich operacjach, w Polsce 39 proc. badanych deklaruje jej wykorzystanie.
- Social commerce rośnie w siłę: 87 proc. firm jest obecnych w mediach społecznościowych, z Tik Tokiem i Instagramem na czele. Polscy przedsiębiorcy deklarują wykorzystanie platform społecznościowych na tym samym poziomie.
- Rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju: 85 proc. firm uważa go za istotny aspekt działalności – wielu sprzedawców ogranicza użycie plastiku, zajmuje się odsprzedażą (reselling) i przechodzi na model cyrkularny. Polskie firmy również w czołówce – 80 proc. badanych deklaruje, iż zrównoważony rozwój jest istotny w ich działalności.
– Nasz raport pokazuje jak ewoluuje e-commerce: od personalizacji napędzanej sztuczną inteligencją i social commerce po wzrost znaczenia handlu transgranicznego oraz zrównoważonego rozwoju. Nie chodzi tu tylko o trendy – zauważamy potężne procesy transformacyjne, które mają swoje odzwierciedlenie zarówno na lokalnym, jak i globalnym poziomie – powiedział Pablo Ciano, CEO DHL eCommerce. – Widzimy, iż firmy skalują się szybciej, sprzedają mądrzej i priorytetyzują zrównoważony rozwój jak nigdy dotąd, a DHL, jako dostawca usług logistycznych, jest integralną częścią tych procesów – podsumował Pablo Ciano.
Polskie firmy wykorzystują momentum
W ramach pierwszej edycji raportu DHL eCommerce Trends 2025 Business Edit zbadano 300 firm z branży e-commerce z Polski. Polscy przedsiębiorcy bardzo sprawnie posługują się możliwościami jakie dają im różne platformy sprzedażowe. 32 proc. z nich deklaruje prowadzenie działalności na dwóch, 27 proc. na trzech, a 29 proc. na czterech i więcej marketplace’ach.
– Z naszego badania wyłania się bardzo interesujący obraz polskiego biznesu e-commerce: firmy prowadzą działalność handlową praktycznie na całym świecie, wykorzystując różne platformy, a także są obeznane z najnowszymi trendami i innowacjami. To przedsiębiorcy, którzy rozumieją cyfrowy świat, prowadzą dialog ze swoimi klientami w social mediach i potrafią wykorzystać potencjał usług logistycznych – powiedziała Agnieszka Świerszcz, CEO DHL eCommerce Polska.
Kluczowe elementy
Po pierwsze logistyka. 96 proc. sprzedawców detalicznych twierdzi, iż ich oferta logistyczna jest kluczowa dla finalizacji transakcji (w Polsce 97 proc.), a 86 proc. uważa, iż bezpłatna dostawa i zwroty pozytywnie wpływają na sprzedaż – polscy przedsiębiorcy ufają temu rozwiązaniu w większym zakresie, aż 89 proc. respondentów potwierdziło tę tezę. Co więcej, coraz ważniejsze dla polskich firm e-commerce są usługi subskrypcyjne, które zmieniają dotychczasową lojalność klientów. W skali globalnej 52 proc. firm oferuje subskrypcje produktów, a w Polsce 41 proc. firm deklaruje wykorzystanie tego typu modelu współpracy. Na świecie 14 proc. przedsiębiorstw oferuje subskrypcje na dostawę i zwroty, w Polsce na razie tylko 11 proc..
Sprzedaż bez granic. Polskie firmy e-commerce są aktywne w handlu międzynarodowym – 61 proc. zbadanych podmiotów realizuje część swojej sprzedaży na rynkach zagranicznych. W tym aspekcie Polska goni średnią światową, która wynosi 64 proc.. Globalne rynki stają się naturalną alternatywą i pozwalają na dalszy dynamiczny rozwój biznesów. 67 proc. badanych podmiotów z Polski zadeklarowało eksport produktów do Niemiec, 42 proc. do Francji, 31 proc. do Wielkiej Brytanii, 30 proc. do Czech, a 24 proc. do USA. DHL eCommerce Polska wspiera polskie firmy w ekspansji międzynarodowej – w ostatnim czasie uruchomiło nową funkcjonalność w aplikacji Mój DHL. Użytkownicy mogą wysłać paczkę zarówno do Polski, jak i 27 innych państw europejskich bez konieczności drukowania etykiet. Dzięki temu można bardzo łatwo nadać przesyłkę do ponad 150 000 punktów i automatów DHL w całej Europie.
Punkty odbioru przesyłek poza domem to must-have. Punkty odbioru przesyłek poza domem są niezbędne dla dużych firm i praktyczne dla mniejszych podmiotów – 96 proc. dużych i średnich sprzedawców internetowych twierdzi, iż mają one najważniejsze znaczenie dla zwiększania sprzedaży i powtórnych zakupów, a 53 proc. jednoosobowych przedsiębiorców polega na nich w największym stopniu przy wysyłaniu paczek. Dlatego DHL eCommerce stale rozwija swoją sieć w Polsce, która obejmuje w tej chwili ponad 7000 automatów DHL BOX oraz 16000 punktów DHL POP.
Cyfrowa transformacja. Polska należy do najbardziej zaawansowanych krajów, jeżeli chodzi o wdrażanie innowacyjnych rozwiązań płatniczych. 45 proc. polskich firm oferuje już BNPL (ang. „buy now, pay later”), co czyni nasz kraj wiceliderem tej formy płatności w UE, za Holandią (48 proc.). Na świecie wyprzedzają nas tylko Australia (56 proc.), Malezja (54 proc.) czy Indie (50 proc.).
Nowa generacja wchodzi do gry. W globalnym ujęciu pokolenia Gen Z i Millennialsi dominują w cotygodniowych zakupach online. Sprzedawcy zauważają, iż Gen Alpha staje się nowym i istotnym czynnikiem wpływającym na zakupy w gospodarstwach domowych. Polska nie odbiega tu od uśrednionych wyników globalnych.