Polska branża motoryzacyjna ma przed sobą trudne lata. Czy sobie poradzimy?

2 dni temu

Polska branża motoryzacyjna odgrywa strategiczną rolę w krajowej gospodarce, stanowiąc około 8% PKB. W sektorze produkcji zatrudnionych jest ponad 201 tys. osób, a w handlu pojazdami osobowymi pracuje kolejne 125 tys. pracowników. Ubiegły rok przyniósł jednak dynamiczne zmiany – mimo licznych wyzwań, widoczny był także rozwój i dostosowywanie się firm do nowych warunków rynkowych.

Polska branża motoryzacyjna ma przed sobą wyzwania

Według raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 552 tys. nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 16% w stosunku do 2023 roku. Mimo wzrostu rejestracji nowych aut, MotoBarometr 2024 wskazuje, iż jedynie 32% zakładów motoryzacyjnych w Polsce prognozuje zwiększenie produkcji w najbliższym roku – to najniższy wynik od 2016 roku. Malejący optymizm wśród producentów i klientów nie powinien dziwić, bowiem polska branża motoryzacyjna stoi przed wieloma wyzwaniami.

Jednym z nich są rosnące koszty i cła na pojazdy elektryczne. Transformacja motoryzacji w Europie stawia bowiem na elektromobilność, ale rosnące koszty produkcji stanowią istotne bariery dla rozwoju. Wprowadzone przez Unię Europejską cła na pojazdy elektryczne importowane z Chin dodatkowo utrudniają sytuację, sprawiając, iż ceny samochodów rosną, a konsumenci coraz ostrożniej podejmują decyzje zakupowe.

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce pt. „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za 2024”

Ponadto od tego roku koncerny motoryzacyjne będą zobowiązane do spełnienia ostrzejszych norm emisji spalin CO2 wynikających z unijnego pakietu Fit for 55. Koncerny motoryzacyjne będą zmuszone do jeszcze większej redukcji emisji spalin, co wiąże się z koniecznością wdrażania nowych technologii i inwestycji w rozwój napędów alternatywnych. Nie wszyscy producenci są jednak gotowi na tak drastyczne zmiany – wielu z nich wskazuje, iż osiągnięcie celów wyznaczonych przez unijne regulacje może być niezwykle trudne, prowadząc do potencjalnych kar finansowych i wzrostu cen nowych aut.

Dynamicznie postępująca cyfryzacja motoryzacji również stawia przed branżą nowe wyzwania. Nowoczesne pojazdy są coraz bardziej skomputeryzowane, co niesie za sobą nie tylko wzrost komfortu i bezpieczeństwa, ale także zwiększone zagrożenie ze strony cyberprzestępców. Ataki na systemy sterujące samochodami, możliwość zdalnego przejęcia kontroli nad pojazdem czy rosnąca liczba kradzieży aut bezkluczykowych to tylko niektóre z problemów, z jakimi musi się mierzyć sektor motoryzacyjny. W odpowiedzi na te zagrożenia, od tym roku w Polsce zacznie obowiązywać Dyrektywa NIS2, której celem jest zapewnienie minimalnego poziomu cyberbezpieczeństwa w kluczowych gałęziach gospodarki, w tym w motoryzacji.

Znaczenie logistyki dla sektora automotive

Bez sprawnie działającej logistyki polska branża motoryzacyjna nie mogłaby funkcjonować na obecnym poziomie. Współczesna produkcja samochodów opiera się na globalnych łańcuchach dostaw, w których najważniejsze znaczenie ma terminowość i niezawodność transportu. W Polsce ogromną rolę odgrywają zarówno producenci pojazdów, jak i firmy zajmujące się dostarczaniem podzespołów i części zamiennych – to właśnie one odpowiadają za dużą część eksportu branży automotive.

W ostatnich latach widać wyraźny wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe o charakterze ekspresowym. Szybkie i efektywne dostawy są najważniejsze szczególnie w przypadku produkcji komponentów, które muszą dotrzeć do fabryk dokładnie na czas, aby uniknąć kosztownych przestojów. Firmy logistyczne pełnią istotną rolę w zapewnieniu sprawnego przepływu towarów. Jak pokazują dane, największą część transportowanych przesyłek stanowią elementy do produkcji samochodów oraz części na rynek wtórny.

Polski sektor motoryzacyjny mocno związany jest z rynkiem europejskim, a największymi odbiorcami rodzimych produktów są Niemcy, Francja i Czechy. To właśnie do tych państw trafia większość komponentów produkowanych w Polsce. Wzmożone zainteresowanie transportem motoryzacyjnym widoczne było zwłaszcza wśród producentów pojazdów osobowych oraz firm zajmujących się produkcją opon, które w ubiegłym roku odnotowały znaczący wzrost zamówień.

Jednak logistyka automotive to nie tylko transport, ale również obsługa celna, która w ostatnim czasie przeszła istotne zmiany. Wprowadzenie w październiku nowej wersji Automatycznego Systemu Eksportu (AES PLUS) zmieniło sposób realizacji odpraw celnych w Polsce. Firmy logistyczne, zamiast samodzielnie przeprowadzać odprawę, muszą teraz składać kompletne dokumenty do odpowiednich urzędów. Dla wielu przedsiębiorstw oznacza to konieczność dostosowania się do nowych regulacji i współpracy z doświadczonymi partnerami logistycznymi, którzy pomogą w sprawnym przejściu przez procedury celne. W tym roku planowane jest wdrożenie nowego Automatycznego Systemu Importu, co ponownie wpłynie na funkcjonowanie branży logistycznej.

Branża automotive w Polsce ma przed sobą trudny, ale pełen możliwości czas. najważniejsze będzie dostosowanie się do nowych regulacji, inwestycje w nowoczesne technologie oraz rozwój logistyki. Ta bowiem, mimo wyzwań, pozostaje fundamentem stabilnego funkcjonowania branży motoryzacyjnej.

Europejska motoryzacja dostaje po głowie od azjatyckiej konkurencji

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału