Wbrew wszelkim pozorom, Polska jest na czele europejskiej motoryzacji pod kątem ekologii, choć nie chodzi tu o samochody elektryczne. W najnowszych danych Eurostatu z 2021 roku wykazano, iż aż 16,3% polskiej floty samochodowej to pojazdy nie korzystające ani z benzyny, ani z oleju napędowego. To najwyższy wynik w całej Unii Europejskiej. Samochody elektryczne stanowią zaledwie 0,3% wszystkich aut w kraju.
Polska ekologia napędzana przez LPG
Zaskoczenie? Na pewno tak, biorąc pod uwagę, iż mówimy o ponad 4 milionach aut napędzanych gazem. Te pojazdy emitują od 10 do 15% mniej dwutlenku węgla w porównaniu do napędzanych benzyną. A także o 20% mniej tlenku węgla i o 55%-60% mniej węglowodorów, co wynika z informacji podanych na portalu autogaz.com.pl.
Pomimo takich korzyści, auta na gaz nie są w pełni akceptowane we wszystkich strefach ekologicznych. Problemem w ich przypadku jest nie tyle sama technologia, co jej nieznajomość i przekłady na jej szerszą akceptację.
Na przykład w Hiszpanii auta LPG (Liquefied Petroleum Gas) otrzymują plakietki zielono-niebieskie, które są klasyfikowane wyżej niż zielone. Dlaczego zatem w Warszawie nie uwzględniono ich w planach Strefy Czystego Transportu?
Samochody z LPG ekologiczne, ale też problematyczne
Głównym problemem jest fakt, iż większość aut na LPG, które kocha Polska, to hybrydy, które posiadają również silnik spalinowy. Jak w rozmowie z Business Insider tłumaczy Tamás Dombi, dyrektor biura zarządzania ruchem drogowym Warszawy, władze nie mają narzędzi, aby sprawdzić, kiedy kierowca korzysta z silnika spalinowego, a kiedy z gazu.
Istnieją również obawy związane z możliwością powstawania szkodliwych emisji z instalacji LPG zamontowanych na siłę w pojazdach, które nie były do tego fabrycznie przygotowane.
Parkowanie aut na gaz w garażach podziemnych też jest pewnym wyzwaniem. Większość z nich nie jest wyposażona w odpowiednie systemy wentylacji, które skutecznie odprowadzają ulatniający się gaz. Niemniej jednak, to samo ograniczenie dotyczy teraz również samochodów elektrycznych. W tych krajach, gdzie elektromobilność jest bardziej rozwinięta, stosowane są zaawansowane systemy przeciwpożarowe zamiast zakazów parkowania.
Może Cię również zainteresować: