Internet rzeczy to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów polskiego rynku IT. Według danych PMR, liczba wszystkich urządzeń podłączonych do sieci w Polsce wzrasta w bardzo szybkim tempie i na przestrzeni kilku ostatnich lat liczba ta uległa podwojeniu. Wynika to z coraz większego zainteresowana rozwiązaniami z obszaru IoT oraz wciąż rosnącej liczby inteligentnych urządzeń, które wprowadzane są na rynek. W 2023 r. na jednego mieszkańca Polski przypadnie już około 7 podłączonych urządzeń, a do 2028 r. liczba ta może wzrosnąć choćby do 16.
Liczba urządzeń podłączonych do internetu w Polsce, 2020-2023, 2025 i 2028
2020 |
2021 |
2022 |
2023p |
2025p |
2028p | |
Liczba urządzeń (mln sztuk) |
167 |
194 |
226 |
261 |
347 |
587 |
Dynamika (% r/r) |
16,4% |
16,4% |
16,3% |
15,6% |
16,5% |
21,0% |
Sprzedaż urządzeń podłączonych do sieci napędza rynek B2C
Różna jest motywacja dla wykorzystania IoT w sektorze B2B i B2C, choć generalnie w obu przypadkach chodzi finalnie o usprawnienie procesu zarządzania zasobami. Estymacje PMR w przypadku rynku konsumenckiego sprowadzają się w zasadzie do oceny sprzedaży urządzeń podłączonych do sieci, takich jak inteligentne zegarki i bransoletki, inteligentne telewizory i rozwiązania inteligentnego domu.
Struktura wydatków na urządzenia IoT w sektorze konsumenckim w Polsce, 2020-2022
2020 |
2021 |
2022 | |
Smart TV |
74,0% |
72,6% |
66,8% |
Smartwatche i fitness bandy |
22,9% |
23,5% |
26,6% |
Akcesoria smart home* |
3,1% |
3,9% |
6,6% |
Rynek ten rozwija się w bardzo szybkim tempie wraz z postępem technologii i rosnącą popularnością urządzeń IoT. Wartość tego rynku wzrosła ponad trzykrotnie w latach 2016-2022. PMR uważa, iż cały rynek konsumencki ma również szansę na dynamiczny wzrost w ciągu najbliższych kilku lat, przede wszystkim z uwagi na przez cały czas niskie nasycenie elektroniką noszoną oraz rozwiązaniami smart home. Czynnikiem wpływającym na rozwój IoT będzie także miniaturyzacja, która pozwoli na umieszczanie modułów w niemal każdym urządzeniu. Trend ten będzie dodatkowo napędzany działaniami marketingowymi prowadzonymi przez samych producentów.
Rynek IoT B2B to ponad 10 mld zł w 2023 r.
W przypadku sektora B2B, internet rzeczy zyskuje popularność ze względu na ogromny potencjał w poprawie efektywności biznesowej oraz zmniejszeniu kosztów działalności przedsiębiorstw. Według prognoz PMR, wartość tego rynku w 2023 r. przekroczy 10 mld zł, rosnąc o jedną piątą w porównaniu z rokiem ubiegłym. Kluczowym obszarem rynku jest rozwój tzw. inteligentnych miast. Skala inwestycji w obszarze smart city na pewno robi wrażenie i jest pozytywnym sygnałem dla dostawców, zwłaszcza, iż rozwiązania IoT w projektach inteligentnych miast znajdują szereg zastosowań. Na uwagę zasługuje również sektor przemysłowy, który od dwóch lat notuje wysoką dynamikę rok do roku. Rozwój ten jest związany ze stopniową realizacją koncepcji ,,Przemysł 4.0”. Wyróżnić tutaj należy trend związany z robotyzacją przemysłu, w którym to Polska jest wymieniana wśród najbardziej perspektywicznych państw europejskich.
Liczba rozwiązań IoT w tej chwili wykorzystywana w przedsiębiorstwach w Polsce (%), 2023
Ogółem | |
1-3 rozwiązania |
57% |
4-5 rozwiązań |
23% |
Ponad 5 rozwiązań |
20% |
Odsetek przedsiębiorstw w Polsce, które planują wdrożyć rozwiązania IoT w ciągu kolejnych 12 miesięcy (%), 2023
Ogółem | |
Nie |
65% |
Tak |
35% |
Z badań PMR przeprowadzonych na potrzeby raportu wynika, iż na ogół przedsiębiorstwa w Polsce nie korzystają z dużej liczby rozwiązań z obszaru IoT. W przypadku 60% badanych przedsiębiorstw, nie przekracza ona w tej chwili trzech rozwiązań. Jednak dysproporcje w zależności od wielkości przedsiębiorstwa są wyraźne. Średnie przedsiębiorstwa zdecydowanie wolą inwestować w mniejszą liczbę rozwiązań z obszaru IoT. Aż 70% z nich deklaruje, iż nie korzysta z więcej niż trzech. Co natomiast istotne z punktu widzenia dostawców, co trzecie badanie przedsiębiorstwo zamierza zainwestować w nowe rozwiązania IoT w ciągu najbliższych 12 miesięcy.