Raport Savills „Polska Express: All aboard the Polish Logistics freight train” wskazuje na Polskę jako rosnącą potęgę logistyczną, szczególnie w kontekście bieżących przemian geopolitycznych i ekonomicznych.
Dzięki strategicznemu położeniu i gwałtownie rozwijającej się infrastrukturze Polska staje się centrum logistycznym i produkcyjnym dla rynków Europy Zachodniej i Skandynawii, przyciągając inwestorów i globalne korporacje, które dywersyfikują ryzyko i przenoszą działalność z Azji do Europy.
Wzrost gospodarczy i konsumpcja
Od 1990 roku Polska notuje najszybszy wzrost PKB wśród państw OECD, przy jednoczesnym wzroście dochodu gospodarstw domowych o 31,2 proc. w ciągu ostatniej dekady. Dla porównania, średni wskaźnik w UE wyniósł zaledwie 5,5 proc.. Przekłada się to na wzrost konsumpcji w Polsce o 46 proc. w ciągu ostatnich 10 lat. Raport przewiduje, iż ten trend będzie kontynuowany, z prognozowaną dalszą dynamiką konsumpcji o 13 proc. do 2029 roku. Szczególnie istotny wpływ ma sektor e-commerce, który w 2024 roku osiągnął udział w wolumenie sprzedaży detalicznej na poziomie 8,7 proc. i według prognoz ma wzrosnąć do 23 proc., co napędza popyt na powierzchnie magazynowe. Ze względu na wysoki potencjał rozwoju sektora sprzedaży online oraz położenie i bardzo dobrą infrastrukturę transportową, Polska została wybrana jako lokalizacja do obsługi rynków Europy Zachodniej i Skandynawii przez takie firmy, jak Amazon, Zalando, Shein, VidaXL.
Infrastruktura i efektywność transportowa
Znaczące fundusze unijne, wynoszące łącznie 229 miliardów Euro w latach 2007-2027, umożliwiły rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej oraz portowej. Polska dysponuje rozbudowaną siecią dróg. Port w Gdańsku obsłużył w 2023 roku ponad 79,6 milionów ton ładunków, co stanowi wzrost o 26,1 proc. w porównaniu z 2022 rokiem, stając się jednym z kluczowych punktów dla logistyki w regionie Morza Bałtyckiego.
– Polska, z uwagi na strategiczną lokalizację i nowoczesną infrastrukturę drogową, jest tzw. „center of gravity”, czyli optymalnym punktem dla obiektu logistycznego do obsługi zarówno Europy Zachodniej, Środkowo-Wschodniej, jak i Skandynawii oraz państw Bałtyckich – podkreśla Katarzyna Pyś-Fabiańczyk, Director, Head of Industrial Services Hub, Savills.
Bliskość geograficzna i niskie koszty pracy
Polska stała się atrakcyjną alternatywą dla firm z Europy Zachodniej dzięki konkurencyjnym kosztom pracy, wynoszącym średnio 14,5 Euro za godzinę, co jest o 54 proc. niższe od średniej unijnej. W ostatnich trzech latach Polska zanotowała średni napływ Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych (FDI) wynoszący 3,8 proc. PKB, znacząco przewyższając średnią europejską wynoszącą zaledwie 0,2 proc.. Inwestycje te są skoncentrowane głównie w sektorze produkcyjnym, odpowiadającym za 33,1 proc. całkowitych nakładów.
Wzrost zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe
Pod względem wielkości popytu, rynek powierzchni magazynowych w Polsce w ostatnich latach nie wypadł poza pierwszą czwórkę w Europie, a często zajmuje miejsce na podium, wyprzedzając m.in. Francję, Hiszpanię a choćby Wielką Brytanię. W 2023 roku wynajem powierzchni logistycznych wyniósł 3,37 mln m kw., co oznaczało spadek o 25 proc. rok do roku, jednak wartość ta była o 31 proc. wyższa od średniej sprzed pandemii, co świadczy o stabilnym wzroście sektora. Pierwsza połowa 2024 przyniosła znaczące odbicie poziomu popytu i wzrost o 19 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Przy stabilnych czynszach, wynoszących rocznie od 54 euro za m kw. w Polsce Centralnej do 60 Euro za m kw. w strefie Warszawa II, Polska pozostaje konkurencyjnym rynkiem logistycznym.
Bliska perspektywa restrukturyzacji rynku gruntów
Planowane zmiany w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym, które mają wejść w życie w 2026 roku, przewidują utworzenie planów ogólnych określających strefy przemysłowe i usługowe, co może ograniczyć podaż nowych terenów pod zabudowę logistyczną. Zmiany te stworzą bardziej przewidywalne warunki dla inwestorów, jednocześnie wymuszając optymalizację istniejących zasobów magazynowych.
– przez cały czas mamy przewagę nad krajami sąsiednimi w Europie Centralnej, jeżeli chodzi o dostępność gruntów pod nowe inwestycje produkcyjne, zwłaszcza w Specjalnych Strefach Ekonomicznych. Zmniejsza się jednak ilość działek przygotowanych pod budowę parków logistycznych w rejonach głównych węzłów komunikacyjnych. Dotyczy to w szczególności rejonu Warszawy i Krakowa, a także Gdańska oraz Gdyni (Trójmiasta), gdzie ceny transakcyjne są najwyższe w kraju – dodaje Rafał Bochenek, Land Acquisition Manager, Industrial Agency, Savills.
Rosnące zainteresowanie Polską jako hubem logistycznym w Europie wynika z bliskości zachodnich rynków, rosnącej konsumpcji krajowej oraz stabilnych, konkurencyjnych kosztów operacyjnych. Przewiduje się, iż kraj pozostanie jednym z liderów rozwoju sektora logistycznego, zwłaszcza w obliczu rosnącego trendu nearshoringu w Europie.