Polska kolej magnetyczna Nevomo zyskała inwestora i zaczyna testy na torze w Nowej Sarzynie. Jesteśmy coraz bliżej uruchomienia w Polsce pociągów nowej generacji o prędkości do 550 km/h.
Polska kolej magnetyczna
W USA i Europie powstają nowe środki superszybkiego transportu naziemnego. Hyperloop to metoda elektrycznego transportu pozwalającego na przewożenie pasażerów i transportów z prędkością ponad 1000 km/h wewnątrz rur niskociśnieniowych. Chociaż technologia tego typu nie została jeszcze wdrożona do komercyjnego użytku, podobne projekty rozwijane są na całym świecie i już niedługo będziemy mogli zobaczyć je w akcji. Jednym z nich jest polska kolej magnetyczna.
Polacy ze start-upu Nevomo od lat rozwijają własną koncepcję hyperloopa. Etapem pośrednim w jego konstrukcji jest stworzenie kolei magnetycznej, działającej na podobnej zasadzie do chińskiego maglevu – superszybkiego pociągu rozwijającego prędkość ponad 600 km/h.
W polską kolej magnetyczną zainwestowała ostatnio spółka EIT InnoEnergy – jeden z największych na świecie inwestorów w innowacje w obszarze zrównoważonej energii. Polacy zbudowali już tor testowy w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu i są gotowi do testów technologii.
Od MagRaila do hyperloopa
Pierwsza wersja demonstracyjna MagRail w skali 1:5 została zaprezentowana przez Nevomo w 2019 roku. Kolejne udane testy w skali średniej przeprowadzone zostały zimą na przełomie 2020 i 2021 roku.
W 2021 roku Nevomo rozpoczęło budowę najdłuższego w Europie toru do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej w Nowej Sarzynie. Instalację elementów systemu MagRail zakończono w połowie 2022 roku.
Pierwszy pełnowymiarowy pojazd testowy gotowy do przeprowadzenia wstępnych testów, został dostarczony na tor testowy w sierpniu 2022 roku. Testy zostały zaplanowane na zimę 2022/2023 roku.
Inwestycja EIT InnoEnergy pozwoli przyspieszyć rozwój technologii MagRail, autorskiej technologii Nevomo, inspirowanej koncepcją hyperloop. MagRail wykorzystuje lewitację magnetyczną oraz silnik liniowy do poruszania pojazdów po istniejącej infrastrukturze kolejowej z prędkością do 550 km/h.
Tym samym Nevomo dołączy do portfela EIT InnoEnergy obejmującego podmioty związane z hyperloopem, takie jak Hardt Hyperloop z Holandii i Zeleros Hyperloop z Hiszpanii.
Inwestycja EIT InnoEnergy jest elementem zakończonej na początku br. rundy pomostowej o wartości 5 mln euro z udziałem Hutter Private Equity, ValueTech Seed i Seedrs. EIT InnoEnergy jest wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), będący organem Unii Europejskiej.
– Technologia Nevomo jest brakującym ogniwem pomiędzy obecną, często bardzo przestarzałą infrastrukturą kolejową, a zupełnie nowymi systemami kolei dużych prędkości, takimi jak hyperloop. Rozwiązania te mogą nie tylko przyśpieszyć rozwój nowego, zrównoważonego transportu dalekobieżnego, ale też znacznie obniżyć koszty wprowadzania tych zmian – powiedziała Lucienne Krosse, odpowiedzialna w EIT InnoEnergy za portfolio rozwiązań hyperloop.
Technologia MagRail umożliwia łatwe, szybkie i efektywne ekonomicznie zwiększenie potencjału istniejących linii kolejowych przy etapowym wprowadzaniu kolei hyperloop. Na czym dokładnie polega ta technologia?
Prędkość i zrównoważony rozwój
Hyperloop to połączenie pociągu i samolotu. Umożliwi podróż np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku. Pojazd będzie się poruszał w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, co sprawi, iż znacząco zredukowany będzie opór powietrza. A wszystko bez kontaktu z podłożem, dzięki magnetyczną lewitację.
Na podobnej zasadzie, chociaż bez korytarza próżniowego, działa kolej magnetyczna Maglev w Szanghaju, oddana do użytku już w 2003 roku. Chińska technologia pobiła absolutny rekord prędkości. W Qingdao, w chińskiej prowincji Shangdong, pociąg osiągnął zdumiewającą prędkość 600 km/h.
Główne cechy kolei magnetycznej:
- pojazd porusza się bez dotykania ziemi,
- podróż pociągiem jest zaskakująco płynna – koła nie dotykają linii kolejowej, dzięki czemu Maglev jeździ płynniej i ciszej niż pojazdy wyposażone w koła,
- mniejszy hałas – pociągi nie dotykają linii kolejowej, co sprawia, iż dźwięk jest cichszy niż inne pociągi. choćby przy prędkości do 300 km/h poziom decybeli wynosi tylko około 65 dla osób znajdujących się 50 metrów od pociągu,
- zużywa mniej energii niż samoloty.
Pociągi Maglev nie powodują bezpośrednich emisji zanieczyszczeń. Jeśli energia elektryczna potrzebna do zasilania pociągu i produkcja jego części pochodzić będzie z OZE, wtedy ten środek transportu stanie się zupełnie neutralny dla naszej planety.
Jeśli weźmiemy pod uwagę emisje pochodzące z użycia energii elektrycznej, Maglev ma znacznie niższą emisję CO2 w porównaniu do tradycyjnego pociągu poruszającego się z prędkością 300 km/h. Przy 400 km/h emituje prawie o połowę mniej CO2 niż przeciętny samochód silnikowy i ponad 5 razy mniej niż krótkodystansowy lot liniami lotniczymi!
Niedługo ta zdumiewające technologia może powstać także w naszym kraju – wszystko dzięki wieloletnim wysiłkom start-upu Nevomo.
– Dołączenie do portfela jednego z wiodących na świecie inwestorów w dziedzinie zrównoważonej energii i transportu to kolejne potwierdzenie ze strony rynku, iż jesteśmy na dobrej drodze w rozwoju naszej technologii inspirowanej hyperloopem. Jesteśmy przekonani, iż dzięki wsparciu EIT InnoEnergy będziemy mogli z sukcesem podążać drogą innych spółek portfelowych, takich jak Northvolt – mówi Przemek Ben Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.
MagRail i hyperloop mogą służyć zarówno do przewozu pasażerów, jak i transportów cargo.
- Zobacz też: HyperPort – 2800 kontenerów dziennie z prędkością 965 km/h. Zrównoważona rewolucja w logistyce
Niezbędnym krokiem do rozwoju technologii było utworzenie toru testowego w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu.
Tor testowy MagRail w Polsce
W województwie podkarpackim, powstał tor kolejowy o długości około 700 metrów w standardzie konstrukcyjnym pozwalającym osiągać prędkość do 160km/h.
Tor testowy w Nowej Sarzynie będzie wykorzystywany do testowania lewitacji magnetycznej, funkcjonowania pojazdu oraz infrastruktury, funkcjonowania układów zasilania i współpracy pojazdu z infrastrukturą.
źródło i zdj. główne: nevomo.tech