Polska kolej przewiozła w 2024 r. 407,5 mln osób. Najwięcej od 1997

7 godzin temu

Polska kolej bije kolejne rekordy liczby pasażerów. W 2024 r. było ich aż 407,5 mln. Transport towarowy jest jednak pogrążony w stagnacji. Wolumen przewozów zatrzymał się na poziomie 223,5 milionów ton towarów, nieznacznie wyższym niż w roku poprzedzającym pandemię.

Liczba pasażerów kolei w 2024 r.

W 2024 roku kolej przewiozła ponad 407,5 milionów pasażerów, co oznacza wzrost o 33,1 miliona (+8,8%) w porównaniu z 2023 rokiem. Ostatni raz większa liczba pasażerów korzystała z kolei w 1997 roku (416,6 milionów osób według GUS). W 2024 roku pociągi pasażerskie przejechały prawie 28,5 miliardów pasażerokilometrów, co jest wzrostem o 2,6 miliarda (+10,2%) w stosunku do roku poprzedniego.

Czytaj więcej: Podróże pociągami Intercity coraz wygodniejsze? Przewoźnik podsumował rok

Praca eksploatacyjna wyniosła 205,6 milionów pociągokilometrów, co daje wzrost o 14,3 miliona (+7,5%). Średnia odległość podróży pasażera koleją w 2024 roku wyniosła 69,9 km, co jest nieznacznie lepszym wynikiem niż w 2023 roku (69,1 km).

Rosnąca popularność kolei to niewątpliwie efekt działań, jakie na przełomie ostatnich miesięcy, a choćby lat, podejmowali poszczególni przewoźnicy, jak i pozostali uczestnicy rynku przewozowego w Polsce. Nasze statystyki pokazują, iż wysiłek ten przynosi efekty, co powinno być zachętą do dalszych starań o pasażera. Wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8. Czyli statystycznie każdy mieszkaniec Polski w ubiegłym roku wsiadł do pociągu niemal 11 razy. Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, iż kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju” – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Powodów do optymizmu dostarczają także najnowsze prognozy PKP Intercity. Zakładany na 2030 r. poziom 88 mln pasażerów PKP Intercity może osiągnąć już w 2026 r. W 2030 r. ma to być już 110 mln pasażerów.

Jest duża szansa aby @PKPIntercityPDP osiągnęły poziom 88 mln pasażerów-zakładany pierwotnie w 2030r., już w perspektywie roku 2026. Zakładamy, iż w 2030r. #PKPIC przewiezie 110 mln pas. https://t.co/sjklLJRiLR pic.twitter.com/iaVdQFtguW

— Janusz Malinowski (@J_Malinowski) February 8, 2025

Wolumen przewozów towarowych nie rośnie

W 2024 roku koleją przewieziono ponad 223,5 mln ton towarów, co oznacza spadek o 8,1 mln ton (-3,5%) w porównaniu do roku poprzedniego. Ostatni raz niższy wolumen w transporcie towarowym odnotowano w 2020 roku, gdy przewozy ograniczała pandemia COVID-19.

Czytaj więcej: NOWE REKORDY w polskich portach! Tak dobrze jeszcze nie było!

Łączna praca przewozowa wyniosła niemal 58,3 mld tonokilometrów, co stanowi spadek o 3,3 mld (-5,4%) względem 2023 roku. Niższy wynik w tym zakresie odnotowano ostatnio w 2021 roku (56 mld tonokilometrów).

„W przypadku przewoźników towarowych był to kolejny rok wyzwań na tle aktualnej sytuacji geopolitycznej związanej z wojną w Ukrainie. Wielkość masy jaką przewiozły pociągi towarowe w 2024 r. (223,5 mln ton) to wynik tylko nieznacznie lepszy od uzyskanego w 2020 r. A był to rok nietypowy, z ograniczeniami w przewozach spowodowanymi pandemią. O ożywieniu możemy mówić w odniesieniu do przewozów intermodalnych. Jednak otoczenie, w jakim funkcjonuje ten sektor, charakteryzuje się przez cały czas wysokim ryzykiem zmienności, co wpływa na niepewność tego rynku” – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 82,3 mln pociągokilometrów, co oznacza redukcję o 2,1 mln pociągokilometrów (-2,5%) rok do roku. Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku wyniosła 260,7 km, nieznacznie mniej niż w rekordowym 2023 roku (266 km).

Źródło danych: Urząd Transportu Kolejowego

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału