Polska kupi szybkie pociągi z Niemiec? Problematyczne ICE 3 na sprzedaż

23 godzin temu

Deutsche Bahn robi miejsce dla nowoczesnych składów ICE 3neo i wystawia na sprzedaż 11 wysłużonych, ale wciąż szybkich pociągów ICE 3M. Każdy z nich ma ponad 200 metrów długości, waży niemal pół tysiąca ton i potrafi osiągnąć zawrotne 330 km/h. Teraz mogą zmienić właściciela. Czy Polska się nimi zainteresuje i kupi szybkie pociągi z Niemiec?

Polska kupi pociągi z Niemiec?

ICE 3M, czyli wersja międzynarodowa znanego niemieckiego pociągu dużych prędkości, jeździła od końca lat 90. między Niemcami, Belgią i Holandią. Z czasem jednak pojawiły się problemy – nieustanne awarie i spadająca niezawodność. DB najpierw ograniczyło zasięg tych jednostek do Niemiec, a teraz całkowicie je wycofuje. Sześć składów przystosowanych do obsługi Francji zostaje – reszta, czyli 11 pociągów, idzie na sprzedaż. Czy Polska zainteresuje się tą ofertą i kupi szybkie pociągi z Niemiec?

Mimo wieku, ICE 3M to wciąż potężne maszyny. Każdy skład ma 8 wagonów i osiąga 330 km/h. Maszyny obsługują różne napięcia, więc są idealne na trasy międzynarodowe. Nie są to więc starocie bez wartości – to szybkie, wciąż nowoczesne jednostki, które wymagają jednak dokładnego przeglądu, a być może i poważniejszych modyfikacji.

Polska? Czemu nie

Czy Polska miałaby z nich pożytek? Teoretycznie tak. Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozwój kolei dużych prędkości to ogromny projekt, który wymaga zarówno infrastruktury, jak i taboru. Zamiast czekać na nowe pociągi z fabryk, używane ICE 3M mogłyby posłużyć do testowania infrastruktury i systemów sterowania, szkolenia maszynistów, oraz obsługi pilotażowych połączeń szybkich linii. Oczywiście, byłaby to opcja tymczasowa – pociągi te mają swoje lata i swoje humory. Ale przy odpowiednim wsparciu serwisowym, mogłyby jeszcze posłużyć kilka lat.

Diabeł tkwi jednak w szczegółach. DB nie podało ceny, ale jednostki można obejrzeć i negocjować indywidualnie. Ryzyko? Dość spore. Techniczne problemy tej serii nie znikną tylko dlatego, iż zmienią właściciela. Potrzeba realnych nakładów na przeglądy, części zamienne i adaptację do nowych warunków. Wątpliwe jest więc, iż Polska kupi szybkie pociągi ICE z Niemiec. Nie bez znaczenia są również polityczne realia panujące w Polsce i to jak zakup maszyn z Niemiec byłby w tej chwili postrzegany w społeczeństwie.

Ogromne straty DB Cargo! Tylko sprzedaż DB Schenker ich uratuje

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału