Polska może stać się jednym z kluczowych hubów innowacji w Europie

23 godzin temu

Polska może stać się jednym z najbardziej dynamicznych hubów innowacji w Europie, jeżeli wzmocni swój potencjał i usunie bariery, które spowalniają rozwój, przy odpowiednim miksie kapitału, widoczności, nastawienia i polityki, ocenia partner & chief transformation oficer w Forvis Mazars Florence Sardas w rozmowie z serwisem ISBiznes.pl. Ekspertka uważa m.in., iż Polska potrzebuje więcej lokalnych i międzynarodowych funduszy VC gotowych podejmować przemyślane ryzyko. najważniejsze jest też rozwijanie kultury aniołów biznesu i tworzenie zachęt do prywatnych inwestycji w innowacje.

„Ekosystem startupów w Polsce zdecydowanie znajduje się w dynamicznej fazie wzrostu – jeszcze nie jest w pełni dojrzały, ale gwałtownie się rozwija i ma ogromny potencjał. Ekscytujące jest to, iż możemy na własne oczy obserwować, jak w czasie rzeczywistym budowane są fundamenty dojrzałego rynku: wysoko wykwalifikowani specjaliści techniczni, rosnące ambicje przedsiębiorców i coraz większe zainteresowanie partnerów międzynarodowych” – powiedziała Sardas w wywiadzie dla ISBiznes.pl.

„Nie jesteście, co prawda, jeszcze na etapie dojrzałości, ale wcale nie jest to wadą, ale szansą. Dlaczego? Polska ma dostęp do jednej z największych puli talentów technologicznych w Europie z silnym zapleczem akademickim i kulturą doskonałości technicznej, a właśnie ta możliwość budowania rozwiązań wysokiej jakości przy konkurencyjnych kosztach przyciąga uwagę inwestorów z całego świata” – dodała.

Według niej, jest jednak „jeszcze trochę do zrobienia”.

„Chociaż kapitał na wczesnym etapie rośnie, to Polsce wciąż brakuje silnego ekosystemu dla firm w fazie szybkiego wzrostu i skutecznych mechanizmów wyjścia z inwestycji, czyli kluczowych oznak dojrzałości. Na dodatek wiele polskich startupów wciąż skupia się na rynku lokalnym, a aby ekosystem mógł się rozwijać, potrzeba więcej międzynarodowych narracji, działań brandingowych i partnerstw ponad granicami. W tym celu potrzebne jest wsparcie instytucjonalne i dostosowanie polityki publicznej do potrzeb innowacji: konieczna jest lepsza koordynacja działań publicznych i prywatnych, by wspierać odpowiedzialny rozwój i innowacje” – wymieniła ekspertka.

„Czy zatem Polska jest już dojrzała? Jeszcze nie. Ale dojrzewa bardzo gwałtownie – i właśnie dlatego to jedno z najbardziej ekscytujących miejsc w Europie do inwestowania, budowania i wprowadzania innowacji. Polska naprawdę nabiera rozpędu, a przy odpowiednim wsparciu – jak to, które oferujemy poprzez nasz projekt XFactory i współpracę francusko-polską w ramach Traktatu z Nancy – Polska może stać się jednym z kluczowych hubów innowacji w Europie w ciągu najbliższych pięciu lat” – powiedziała także.

By polski rynek startupowy rozwijał się szybciej i skuteczniej, potrzebne są zmiany na trzech poziomach: kulturowym, strukturalnym i strategicznym. Kluczowych kompetencji w Polsce nie brakuje. Teraz potrzebne jest odpowiednie środowisko, które pozwoli ten potencjał uwolnić i skalować, zaznaczyła Sardas.

„Ważne jest wzmocnienie ekosystemu inwestycyjnego, szczególnie na etapie wzrostu, bo choć finansowanie wczesnego etapu się poprawia, to dostęp do kapitału w rundach Series A i kolejnych przez cały czas pozostaje poważnym wyzwaniem. Polska potrzebuje więcej lokalnych i międzynarodowych funduszy VC gotowych podejmować przemyślane ryzyko. najważniejsze jest też rozwijanie kultury aniołów biznesu i tworzenie zachęt do prywatnych inwestycji w innowacje” – wskazała.

„Polskie startupy często pozostają również zbyt skoncentrowane na rynku lokalnym. Aby przyspieszyć rozwój, potrzebują wcześniejszego dostępu do rynków zagranicznych, inwestorów i partnerów. Inicjatywy, takie jak French Tech Connect i Traktat z Nancy to świetny początek – ale potrzebne są też międzynarodowe akceleratory, programy ułatwiające wejście na nowe rynki oraz globalne demo days. Pomocne w tym będzie wzmocnienie kompetencji storytellingowych i brandingowych. w tej chwili wielu polskich założycieli to osoby skupione na technologii i produkcie, ale nie inwestują wystarczająco w odpowiednią narrację i pozycjonowanie. Aby przyciągnąć globalne zainteresowanie i zdobyć finansowanie, muszą nauczyć się opowiadać o swojej wizji, wartości i przewagach jasno, przekonująco i w języku angielskim” – kontynuowała Sardas.

Według niej, pozostają jeszcze kwestie regulacyjne i kulturowe.

„Mam tu na myśli dwa aspekty. Pierwszy to dopasowanie polityki publicznej do potrzeb startupów, bo chociaż Polska poczyniła postępy, to biurokracja i niepewność regulacyjna przez cały czas hamują innowacje. Uproszczenie procesu zakładania firm, lepszy dostęp do zamówień publicznych oraz ulgi podatkowe na B+R i projekty impactowe. To są elementy, które mogłyby przyspieszyć rozwój. No i drugi aspekt, czyli budowanie kultury eksperymentowania i akceptacji porażek. Dojrzały ekosystem startupowy traktuje porażkę jako element procesu uczenia się. W Polsce przez cały czas dominuje podejście zachowawcze. Więcej edukacji, mentoringu i historii sukcesu może wspierać zmianę kultury – od unikania błędów ku nastawieniu na szybkie testowanie i ciągłe uczenie się” – powiedziała.

„Polska nie potrzebuje rewolucji. Wystarczy, iż wzmocni to, co już działa i usunie bariery, które spowalniają rozwój. Przy odpowiednim miksie kapitału, widoczności, nastawienia i polityki Polska może stać się jednym z najbardziej dynamicznych hubów innowacji w Europie” – podsumowała Sardas.

Forvis Mazars XFactory to akcelerator startupów, który oferuje dostęp do całej społeczności ekspertów i wsparcia w 100% obiektywnego, szczerego i dopasowanego do potrzeb, deklaruje firma. XFactory powstało z francuskiego modelu i zakorzenione jest w Polsce, ale jego misją jest pomoc w skalowaniu poza granice kraju. Stoi za sukcesem m.in. Trace for Good – startupu dostarczającego platformę do śledzenia pochodzenia produktów w handlu detalicznym oraz Seedext – asystenta AI dla pracowników.

Forvis Mazars jest globalną siecią usług specjalistycznych działającą jako międzynarodowe zintegrowane partnerstwo w ponad 100 krajach i terytoriach. Dostarcza usługi audytu, atestacyjne, podatkowe, doradcze i konsultingowe.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału