Polska nie obroni się przed cłami Donalda Trumpa. Kolejne branże będą odczuwać skutki gospodarcze decyzji prezydenta USA. Andrzej Domański podczas spotkania z branżą motoryzacyjną wskazał, iż w przypadku polskiego biznesu nie jest to kwestia marginalna z racji obecnych stosunków handlowych.
Andrzej Domański: wpływ amerykańskich ceł będzie istotny
Cła wprowadzone przez Donalda Trumpa nie pozwolą przejść polskiemu przemysłowi suchą nogą przez kryzys. Andrzej Domański podczas specjalnego spotkania z branżą motoryzacyjną wskazał wprost, iż wpływ amerykańskich ceł na gospodarkę światową będzie odczuwalny. Reklama
"Wpływ decyzji amerykańskiej administracji dot. nałożenia ceł (...) będzie dla gospodarki światowej z całą pewnością istotny" - oświadczył na samym początku spotkania minister finansów.
Polska odczuje skutki gospodarcze nie tylko ze względu na światowy łańcuch dostaw i produkcji, w którym bierze udział. Przykładem jest branża motoryzacyjna, która odpowiada za 8 proc. PKB. Andrzej Domański dodał także, iż to sektor z bardzo wysokim zatrudnieniem. "To często też jest ten obszar, w którym widzieliśmy bardzo wysokie inwestycje w ostatnich latach" - dodał szef MF.
Rząd będzie spotykał się z przedstawicielami sektorów
Spotkanie strony rządowej z branżą motoryzacyjną to nie przypadek. Poza dużym udziałem w polskim PKB, należy wziąć pod uwagę, iż nowe stawki ceł USA to cios w cały sektor. Minister finansów wyjaśnił bowiem, iż Stany Zjednoczone to ósmy największy rynek eksportowy dla Polski, a pod względem tzw. wartości dodanej, drugi.
W ubiegły czwartek weszły w życie 25-procentowe cła na importowane do USA samochody i lekkie ciężarówki. Z cła częściowo wyłączone są auta z Meksyku i Kanady, zaś podatek od importu części samochodowych i komputerów ma zostać wdrożony 3 maja. Z tego powodu premier Donald Tusk zaprosił przedstawicieli branży na spotkanie w temacie ceł.
Polska branża motoryzacyjna: produkują u nas giganci
Polska nie jest potentatem na rynku motoryzacyjnym. Niemniej to właśnie nad Wisłą rozlokowane są fabryki wielu najważniejszych marek samochodowych. W Tychach znajduje się zakład Fiata, gdzie produkowane są takie modele, jak Fiat 500, czy Panda. W Gliwicach znajduje się fabryka Opla.
W Jaworze Mercedes-Benz produkuje silniki do swoich samochodów, a w Poznaniu znajduje się fabryka Volkswagena, gdzie tworzone są między innymi modele Volkswagena Craftera. W kontekście amerykańskich ceł najważniejsze jest wskazanie, iż w Polsce produkowane są nie tylko samochody, ale także ciężarówki, autobusy oraz silniki i inne podzespoły.
Dodatkowo Polska jest jednym z ważniejszych eksportowych hubów motoryzacyjnych w Europie, z dużą częścią produkcji kierowaną na rynki zagraniczne. Eksportujemy głównie samochody i pojazdy użytkowe, a także części zamienne, czy podzespoły i akcesoria motoryzacyjne (takie jak silniki, systemy wydechowe, elementy wnętrza).
Agata Jaroszewska