Polska szóstym największym rynkiem nieruchomości handlowych w Europie. Nasycenie z potencjałem na wzrosty

5 dni temu

Łączna podaż powierzchni w ramach centrów i parków handlowych wynosząca prawie 13,6 mln mkw. plasuje polski rynek na szóstym miejscu wśród państw Starego Kontynentu – wynika z danych międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield.

Z kolei pod względem nasycenia powierzchnią handlową plasujemy się dopiero na 18. pozycji. Powodem jest między innymi niedostatecznie rozwinięty segment ulic handlowych, czyli tzw. high streets.

Polskie nieruchomości handlowe na szóstkę

Polski rynek powierzchni handlowych konsekwentnie pracował na miano dojrzałego, dzięki między innymi dynamicznemu rozwojowi w ostatnich kilku latach segmentu parków handlowych. Według Cushman & Wakefield, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej to już prawie 17 mln mkw., z czego na centra przypada ok. 10,6 mln mkw., a na parki – ok. 3 mln mkw.

Mimo iż aktywność deweloperów zainteresowanych realizacją centrów handlowych była w ostatnich latach niska, co wynika z wysokiego nasycenia powierzchnią w ramach tego formatu nieruchomości, to polski rynek plasuje się na szóstym miejscu w Europie pod względem zasobów istniejących już obiektów. Tak samo sytuacja wygląda, jeżeli weźmiemy pod uwagę podaż w segmencie parków handlowych, gdzie również zajmujemy wysokie szóste miejsce. Jest to rezultatem trwającego od 2020 roku trendu, czyli absolutnej dominacji tego formatu wśród najczęściej budowanych inwestycji retailowych. Szósta lokata przypada nam także pod względem łącznych zasobów centrów i parków handlowych – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Top 10 państw w Europie pod względem łącznej podaży centrów i parków handlowych

MiejsceKrajPodaż centrów i parków handlowych mln mkw.
1.Wielka Brytania28,5
2.Francja27,9
3.Niemcy18,6
4.Włochy16,6
5.Hiszpania14,4
6.Polska13,6
7.Belgia8,3
8.Holandia7,0
9.Szwecja6,1
10.Norwegia5,1

Stan na koniec 2024 roku. Źródło: Cushman & Wakefield

Jednocześnie, jak wynika z raportu „Trends Radar” Cushman & Wakefield, na rynku obserwowane jest spowolnienie w rozpoczęciach nowych budów. Rezultatem będzie niższa roczna podaż w latach 2026-2027.

– Mimo to Polska zajęła w 2024 roku drugie miejsce w Europie pod względem wielkości nowo oddanej powierzchni w centrach i parkach handlowych. Jak pokazują dane Cushman & Wakefield, co siódmy metr kwadratowy wybudowany w Europie znajdował się właśnie w Polsce. W 2025 roku udział polskiego rynku w całkowitej nowej podaży handlowej utrzyma się na podobnym, 15-procentowym poziomie. Liderem pozostanie natomiast Francja z 24-procentowym udziałem – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Nasycenie z potencjałem na wzrosty

Według danych Cushman & Wakefield, nasycenie powierzchnią handlową w Polsce wynosi 353 mkw./ 1000 mieszkańców i jest wyższe niż średnia zarówno dla Europy, która wynosi 336 mkw., jak i dla państw CEE – 290 mkw. Mimo to pod względem tego wskaźnika zajmujemy odległe 18. miejsce na Starym Kontynencie. Co to oznacza w praktyce?

Mimo iż wskaźnik nasycenia centrami handlowymi jest już bardzo wysoki, a rośnie również nasycenie powierzchnią w ramach parków handlowych, to w Polsce wciąż jest miejsce na rozwój formatu stanowiącego fundament rynku retail, czyli ulic handlowych. Aktualnie na polskim rynku tzw. high streets to wciąż pojedyncze i niewielkie fragmenty najbardziej reprezentacyjnych ulic polskich aglomeracji. Przykładem może być ulica Mokotowska, Pl. Trzech Krzyży, Chmielna, czy w końcu – Nowy Świat. Jednocześnie, rozmawiając z wieloma, zarówno międzynarodowymi, jak i polskimi najemcami, widzimy rosnące zainteresowanie takimi lokalizacji. Aby jednak wzmocnić ten trend potrzebne są systemowe zmiany mające na celu standaryzację i przyspieszenie najmu przy ulicach handlowych zwłaszcza tych, które są w gestii „miasta”, tak aby cały proces lepiej odpowiadał realiom biznesowym i był zbliżony do obowiązujących standardów – podsumowuje Michał Masztakowski, Head of Retail Poland, Cushman & Wakefield.

Top 20 państw w Europie pod względem nasycenia powierzchnią handlową

MiejsceKrajMkw. na 1000 mieszkańców
1.Estonia116
2.Luksemburg1012
3.Norwegia920
4.Belgia707
5.Finlandia600
6.Szwecja579
7.Litwa568
8.Łotwa530
9.Irlandia509
10.Chorwacja468
11.Słowenia459
12.Austria419
13.Francja419
14.Wielka Brytania413
15.Słowacja413
16.Holandia382
17.Portugalia366
18.Polska353
19.Dania348
20.Węgry322

Stan na koniec 2024 roku. Źródło: Cushman & Wakefield

Idź do oryginalnego materiału