Powstanie nowa droga ekspresowa na Ukrainę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S17 z Zamościa do granicy z Ukrainą w Hrebenne.
Nowa droga ekspresowa na Ukrainę
Podpisane umowy obejmują projekt i budowę dwóch odcinków drogi w województwie lubelskim. Pierwszy odcinek dotyczy trasy Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ, natomiast w przypadku drugiego ekspresówka pobiegnie z węzła Tomaszów Lubelski Południe do przygranicznego miasta Hrebenne. W przypadku prawie 13-kilometrowego odcinka Zamość Wschód – Zamość Południe umowa została podpisana już w październiku. Tym samym w realizacji jest cała droga ekspresowa z Zamościa aż na Ukrainę.
Droga ekspresowa S17 to trasa niezwykle istotna dla Polski Wschodniej, a ostatnio, w wyniku haniebnej napaści Rosji na Ukrainę, jest kluczowa także dla wymiany gospodarczej z naszymi wschodnimi sąsiadami. Dzięki nowej trasie znacząco poprawią się warunki transportowe, co dla mieszkańców województwa lubelskiego i Zamojszczyzny oznacza poprawę bezpieczeństwa i większy komfort podróżowania – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Umowa obejmuje budowę 36 km dwupasmowej drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z pasem zapasowym). Ponadto w ramach projektu powstaną również obiekty techniczne, drogi obsługujące ruch lokalny oraz infrastruktura związana z ochroną środowiska. Wyremontowane i rozbudowane zostaną skrzyżowania, infrastruktura techniczna, cieki wodne i urządzenia melioracyjne.
Połączenie z Via Carpatia
Droga z węzła Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ będzie miała długość 18,5 km i zostanie zrealizowana przez firmę Kolin za kwotę 822,5 mln zł. Inwestycja obejmuje powstanie węzła Tarnawatka na skrzyżowaniu drogi do Łaszczowa, a także kilka miejsc obsługi podróżnych Krynice oraz obwód utrzymania dróg. Planowanych jest 19 obiektów inżynieryjnych, w tym cztery estakady, cztery mosty, siedem wiaduktów, kładka dla pieszych oraz trzy przejścia dla dużych i średnich zwierząt.
Z kolei odcinek Tomaszów Lubelski – Hrebenne będzie miał 17,5 km długości, a jego koniec zostanie połączony z istniejącą obwodnicą Hrebennego. Planowanych jest 11 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, most, pięć wiaduktów i dwa przejścia dla zwierząt. Wykonawcą tego zadania o wartości 598,2 mln zł będzie firma Budimex.
Od początku roku, uwzględniając postępowania dotyczące trzech odcinków S17 od Zamościa do Hrebennego, ogłosiliśmy postępowania przetargowe na realizację 27 odcinków o łącznej długości ponad blisko 335 km – powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
Nowa droga ekspresowa na Ukrainę jest ważnym elementem całej trasy S17: Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne i będzie się łączyć na węźle Piaski Wschód z planowaną drogą ekspresową S12, a poprzez wybudowane odcinki S12 i S17 oraz istniejące węzły na obwodnicy Lublina, połączy się z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia). Cała S17 między Lublinem a Hrebennem będzie liczyć ok. 140 km.
Polskie drogi szybkiego ruchu budowane są w wysokim standardzie