Polski sektor e-commerce wraca do tempa wzrostów sprzed pandemii. Kto najwięcej wydaje w sieci?

1 rok temu

Pod koniec marca Departament Analiz Ekonomicznych banku PKO opublikował interesujący raport o polskim sektorze e-commerce. PKO zbadało jakich zakupów dokonywali ich klienci w okresie przedświątecznym (od 1 do 24 grudnia). Wnioski są naprawdę ciekawe. Raport warto przeczytać w całości. dla wszystkich akcjonariusza polskiego giganta e-commerce Allegro to pozycja obowiązkowa, chociaż akcjonariusze takich spółek jak Shoper, Answear, czy choćby CCC powinni wynieść coś dla siebie..

Polski e-commerce rośnie realnie po 13%

Po przeanalizowaniu transakcji klientów banku PKO, okazało się iż w grudniu 2022 roku, wydawali oni średnio 26% więcej rok do roku. Są to dane o transakcjach klientów jednego banku, ale za to największego. Z dużą dozą pewności można więc traktować liczby jako reprezentatywny opis rynku.

Do bardzo wysokiego 26-procentowego tempa wzrostu wydatków w Internecie aż w połowie przyczyniła się inflacja. W wartościach realnych wzrost wydatków sięgnął przekroczył 13%. W najbliższym czasie należy się raczej spodziewać spadku tempa wzrostu nominalnych wolumenów transakcyjnych. Sukcesywny spadek inflacji w kolejnych kwartałach nie będzie już aż tak napędzał nominalnych wzrostów..

Dynamika wydatków e-commerce – grudzień 2022 do grudnia 2021 – dane dotyczą transakcji klientów banku PKO

https://www.pkobp.pl/media_files

Realną 13-procentową dynamikę mogliśmy zaobserwować tylko dzięki coraz większej popularności robienia zakupów przez Internet. Gdyby liczba kupujących osób nie wzrosła, to z 13% realnego wzrostu branża odczułaby 1-procentowy spadek. O tyle mniej realnie kupowała jedna osoba.

Dołącz do nas na Twitterze oraz YouTube i bądź na bieżąco!

Portale multibranżowe dominują polski e-commerce

Wydatki e-commerce zdominowane są przez zakupy na portalach multibranżowych (głównie Allegro.pl). Na takich portalach zakupy robi aż 59% wszystkich klientów aktywnych na rynku e-commerce. Produkty tam kupowane stanowią wartościowo aż jedną trzecią wszystkich wydatków internetowych Polaków.

Poza największymi portalami bardzo istotną kategorią są też usługi, oraz odzież i obuwie. Spora część płatności internetowych jest również związana z podróżami i transportem, gdzie blisko połowę stanowią przejazdy koleją i liniami lotniczymi, rezerwacje przez booking.com i przejazdy uberem. Relatywnie mocną kategorią są również zakłady bukmacherskie i hazard ogółem. Na tę kategorię pieniądze przeznacza 5% wszystkich aktywnych klientów e-commerce.

Struktura wydatków konsumentów wg kategorii sklepów

Ibidem

Najwięcej wydaje statystyczny klient sklepów motoryzacyjnych

Chociaż portale multibranżowe są absolutnym liderem, o ile chodzi o przyciąganie jak największej puli klientów, to osoby robiące tam zakupy, wcale nie przodują w wartości zakupionych towarów. Chodzi o łączną wartość ich koszyka. Kategorią sklepów, w której statystyczny klient zostawia najwięcej pieniędzy, są sklepy z częściami samochodowymi. W okresie 1 grudnia – 24 grudnia 2022 roku przeciętny klient wydał tam aż 623 zł. Znając te liczby, trudno się dziwić, iż notowania akcji spółki Autopartner idą konsekwentnie do góry.

Wydatki e-commerce w przeliczeniu na osobę wg kategorii sklepów

ibidem

W ostatnim czasie najwięcej zyskały kina, teatry i podróże

Po zniesieniu wszystkich lockdownów świat powraca do normalności, a wraz z nimi przyzwyczajenia konsumentów. Dane jasno pokazują, iż turystyka może okazać się czarnym koniem 2023 roku. W takich kategoriach jak internetowy zakup biletów do kina, teatru dynamika wzrostowa rok do roku przekracza 80%. Tak samo świetnie radzi sobie transport i podróże, gdzie wzrost przekracza 40%.

Dynamika wydatków e-commerce w przeliczeniu na osobę wg kategorii sklepów

ibidem

Mężczyźni wydają więcej w Internecie niż kobiety

Mężczyźni często narzekają, iż to kobiety wydają za dużo na zakupach. Jednak liczby mówią zupełnie co innego (chociaż pewnie dane o tradycyjnych zakupach w sieciach, rzeczywiście mogłyby nieco zmienić ten obraz). Okazuje się, średnie wydatki pań są niższe niż panów we wszystkich wyróżnionych kategoriach sklepów, poza odzieżą i obuwiem oraz biletami do kina czy teatru, gdzie panie zapłaciły kilkanaście złotych na osobę więcej niż panowie. Największa różnica w wysokości wydatków na osobę dotyczy usług i hazardu, na które mężczyźni wydali średnio niemal dwukrotnie więcej niż płeć piękna.

Wydatki e-commerce kobiet i mężczyzn w przeliczeniu na osobę wg kategorii sklepów

ibidem
Polub nas na Facebook!

Znajdziesz tam więcej wartościowych treści o inwestowani, giełdzie i rynkach.

DNA Rynków – merytorycznie o giełdach i gospodarkach

W sieci wciąż kupują głównie młodzi

Dane jasno pokazują, iż zakupy w sieci są wciąż przede wszystkim domeną ludzi młodych. Aż 60% wszystkich wydatków e-commerce realizują ludzie młodzi w wieku 25-44 lat. Wydatki osób w wieku emerytalnym 60+/65+ to jedynie 4,4% rynku. Średnio osoba w wieku 25-44 lata w grudniu 2022 roku wydała 1200 zł. Z każdym kolejnym przedziałem wiekowym, kwota ta maleje, żeby ostatecznie spaść do 490 zł u seniorów 85+.

Struktura wydatków e-commerce i ponoszących je klientów wg wieku klientów i wydatki e-commerce w przeliczeniu na osobę i na transakcję wg wieku klientów

ibidem

Portale multibranżowe domeną starszych klientów e-commerce

Polski rynek e-commerce sporo różni się również pod kątem struktury wydatków według kategorii sklepów. Największe różnice dotyczą udziału portali multibranżowych. Okazuje się, iż im konsumenci są starsi, tym w większym stopniu korzystają oni ze sklepów multibranżowych.

Duże różnice widać także w przypadku sklepów z odzieżą i obuwiem. Im starsi konsumenci, w tym mniejszym stopniu dokonują w nich zakupy przez Internet. Wiele wskazuje na to, iż seniorzy cały czas są bardzo przywiązani do oglądania produktu przed zakupem, a w szczególności właśnie wolą mieć możliwość przymierzenia przed zakupem butów, czy ubrań.

Udział wydatków e-commerce danej kategorii sklepów w wydatkach danej grupy wiekowej

ibidem

Najwięcej wydają 30-latkowie, z dochodami powyżej 9 tys. zł

Jeżeli ktoś wpadłby na pomysł sprzedawania czegoś w Internecie, to zdecydowanie największe marże osiągnie, skupiając się na grupie zamożnych klientów, w przedziale wiekowym 25-34 lata. Chodzi o klientów z dochodami przekraczającymi 9 tys. zł miesięcznie. Takie osoby najmniej liczą się z pieniędzmi, robiąc zakupy w sieci.

Podsumowując wszystkie dane z raportu PKO, można powiedzieć, iż dynamika wzrostu polskiego rynku e-commerce, wraca do trendu sprzed roku 2020. Wszystko wskazuje na to, iż najstarsi seniorzy już się nie przekonają do zakupów w sieci, ale cały rynek ma przed sobą bardzo dobre perspektywy dzięki młodemu i średniemu pokoleniu.

Wydatki e-commerce w przeliczeniu na osobę wg wieku i dochodów konsumentów

ibidem

Do zarobienia,
Karol Badowski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00
55
3
Idź do oryginalnego materiału