W 2024 roku wzrosła liczba polskich firm, które deklarują wdrożenie tzw. strategii transformacji cyfrowej – wynika z tegorocznej edycji badania „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, w którym firma KPMG już po raz trzeci oddała głos reprezentantom biznesu w celu przeanalizowania stanu zaawansowania cyfryzacji polskich firm.
Jedna trzecia respondentów deklaruje, iż w ciągu najbliższego roku zamierza zwiększyć wydatki na cele związane z realizacją transformacji cyfrowej. Ponadto 20 proc. przedsiębiorstw, które nie posiadają jeszcze formalnego dokumentu strategii transformacji, planuje jego stworzenie w tym roku.
Potrzebna mapa drogowa
„Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” to raport realizowany od 2022 roku przez KPMG w partnerstwie z Microsoft. Jeden z najważniejszych badanych w nim wskaźników – strategii cyfryzacji – ocenia stan zaawansowania przedsiębiorstw w zakresie wdrożenia przez nie szczegółowego dokumentu przedstawiającego plan digitalizacji wewnętrznych procesów biznesowych. Tegoroczny wynik w tym zakresie był o 0,8 pkt lepszy niż w poprzedniej edycji i wyniósł 4,3 pkt, na 10 możliwych do zdobycia. Główny wskaźnik dla firm deklarujących posiadanie formalnego dokumentu dotyczącego procesu digitalizacji wyniósł 6,1 pkt, czyli o 1,4 pkt więcej niż średnia dla organizacji, które takiego dokumentu nie posiadają. Wyraźne różnice są widoczne w każdym z czterech analizowanych obszarów, tj. strategia cyfryzacji, potencjał do transformacji, implementacja technologii oraz cyberbezpieczeństwo i ryzyko.
– Bez szczegółowej mapy drogowej trudno jest trafić w nowe, nieznane miejsce. Takim drogowskazem dla firm chcących rozwijać się w dynamicznym środowisku jest strategia transformacji cyfrowej. Dokument określający strategię digitalizacji powinien stać się nieodłączną częścią kultury organizacyjnej, która promuje innowacyjność, adaptację i ciągły rozwój – podkreśla dr Grzegorz W. Cimochowski, Partner i Szef Działu Consultingu w KPMG w Polsce. – Wskaźnik tegorocznego „Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu” w zakresie strategii cyfryzacji wykazał najlepszy wynik w trzyletniej historii raportu. Firmy uwalniają środki, które chcą przeznaczać na procesy związane z transformacją cyfrową oraz na zatrudnianie nowych pracowników, którzy mają wspierać digitalizację. Coraz większy odsetek przedsiębiorstw deklaruje też określenie konkretnych działań w ramach strategii transformacji. Polskie firmy zaczynają rozumieć, jakie wyzwania zostały przed nimi postawione i próbują stawić im czoła – dodaje.
Rośnie liczba firm inwestujących w cyfryzację
Odsetek firm, w których funkcjonuje formalny dokument określający strategię transformacji cyfrowej wzrósł o 6 p.p., do 27 proc.. Poprawiła się również jakość tworzonych dokumentów. 100 proc. ankietowanych zadeklarowało, iż w ich planie digitalizacji określono konkretne cele i sposoby jego realizacji (+ 18 p.p. więcej r/r). Ponadto aż 20 proc. przedstawicieli organizacji, w których jeszcze nie opracowano formalnego dokumentu, zasygnalizowało, iż będzie on stworzony w najbliższym roku. Odsetek takich firm wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem o 15 p.p.
Posiadanie formalnego dokumentu dotyczącego transformacji cyfrowej najczęściej deklarują duże organizacje (zatrudniające ponad 250 osób) – zadeklarowało tak 42 proc. dużych firm, które wzięły udział w badaniu. W średnich i małych firmach deklaracja posiadania strategii cyfryzacji pojawiła się odpowiednio w 27 i 13 proc. przypadków.
W większości ankietowanych przedsiębiorstw (37 proc.) za koordynację strategii odpowiedzialny jest dział IT lub CIO. Popularnym rozwiązaniem jest też pozostawianie kontroli nad transformacją cyfrową prezesowi zarządu lub CEO – taką metodę wskazało 29 proc. respondentów. przez cały czas istnieją również firmy, które nie określiły na kim spoczywa odpowiedzialność za realizację procesu digitalizacji, jednak w porównaniu z poprzednią edycją badania odsetek takich przedsiębiorstw spadł o 5 p.p. 80 proc. ankietowanych deklaruje, iż ich podwładni zostali zapoznani z założeniami strategii. To o 17 p.p. więcej niż przed rokiem.
Liderzy rynku
Niezmiennie na pozycji lidera pod względem posiadania formalnego dokumentu transformacji cyfrowej plasuje się sektor finansowy. w tej chwili 60 proc. firm z tej branży wykorzystuje taki dokument – o 10 p.p. w porównaniu z poprzednim rokiem. Odsetek organizacji z sektora motoryzacyjnego i dóbr konsumpcyjnych, które opracowały formalną strategię cyfryzacji zwiększył się odpowiednio o 36 i 24 p.p. Najsłabiej w zestawieniu wypada sektor energetyczny – posiadanie strategii cyfryzacji zadeklarowało jedynie 8 proc. firm z branży energetyki, przemysłu wydobywczego i usług komunalnych.
Jedna trzecia respondentów deklaruje, iż w ciągu najbliższego roku zamierza zwiększyć wydatki na cele związane z realizacją transformacji cyfrowej – aż 11 proc. planuje podnieść je w dużym stopniu. W porównaniu do poprzedniej edycji badania odsetek firm, które chcą inwestować więcej w obszar cyfryzacji wzrósł o 19 p.p. Blisko 6 na 10 firm deklaruje, iż utrzyma wydatki na zbliżonym poziomie, a jedynie 3 proc. organizacji zapowiada, iż środki przeznaczone na ten cel będą niższe. Lepiej niż w zeszłym roku wypadają także plany przedsiębiorstw związane z zatrudnianiem pracowników oddelegowanych do realizacji transformacji cyfrowej – 18 proc. organizacji chce zwiększyć liczbę etatów.