Wartość rynku e-commerce w Polsce może osiągnąć 44,6 mld EUR już w 2028 r. To wzrost o 8 proc. rocznie. Czy rynek za tym nadąży?
Polska to jeden z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Warto wspomnieć, iż ponad 78 proc. Polaków kupuje online. Średnia wartość zakupów to 304 zł i znajduje się tuż za średnią europejską (329zł), choć w częstotliwości zakupów (17,7 rocznie) i tak jesteśmy do przodu (średnia UE to 17,5). Prognozy wskazują na dalszą ekspansję branży.
Będzie coraz trudniej
Eksperci PwC mówią, iż „rynek e-commerce w Polsce osiągnął dojrzałość”. Oznacza to, iż konkurencja rośnie i dotarcie do klienta docelowego będzie coraz trudniejsze. Nie oznacza to jednak, iż brakuje pola do rozwoju – wręcz przeciwnie, nadchodzące wzrosty otwierają nowe perspektywy. Polacy najbardziej lubią kupować elektronikę oraz modę, a do 2026 roku handel internetowy będzie stanowił około 20 proc. sprzedaży detalicznej w Polsce. Najszybszy wzrost widać po branży FMCG, choćby po wzroście zakupów spożywczych przez aplikacje.
– W gąszczu rywalizacji, między często bardzo podobnymi produktami, dla klienta najważniejsze będą doświadczenie oraz efektywność – mówi Markus Schlotter, dyrektor zarządzający na Europę Centralną w Exotec. – Klient zwykle zdecyduje się na szybszą i wygodniejszą opcję dostawy.
Niewidoczna magia
W Polsce rejestruje się dziennie około 20 e-sklepów, na koniec 2023 roku było ich aż 57,9 tysięcy. Każde z tych przedsiębiorstw musi gdzieś przechowywać swoje produkty. O ile nie każdy magazyn musi być w Polsce (z sondażu UCE RESEARCH wynika, iż 33,2 proc. konsumentów regularnie nabywających produkty w sieci dokonuje zakupów w zagranicznych e-sklepach), o tyle towar dociera do klienta korzystając z infrastruktury krajowej.
Na koniec I kwartału 2024 powierzchnia magazynowa w Polsce wynosiła ponad 32,1 mln mkw – 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2023. Wzrost rynku e-commerce jest niemal uzależniony od wzrostu zaplecza. Przy każdej drodze prowadzącej do większej aglomeracji czy choćby mniejszych miast widzimy rozległy teren budynków magazynowych.
– Strategiczne położenie Polski sprawia, iż jest to świetne centrum logistyczne na Europę – podkreśla Markus Schlotter. – Widać spore zapotrzebowanie na pracowników w tego typu miejscach, jednak należy pamiętać, iż często wiąże się to z ciężką pracą fizyczną, taką jak przenoszenie wielkich opakowań czy ciągłe schylanie się. Dlatego rynek e-commerce powinien stawiać na robotyzację, która pozwoli odciążyć pracowników i zmienić nieco profil ich zadań.
Rozwiązania all-in-one
Rosnący popyt na zakupy online sprawia, iż logistyka musi nadążać za dynamicznymi zmianami. Brak przewidywalności w zamówieniach to jedno z kluczowych wyzwań, dlatego magazyny muszą być zarządzane w elastyczny sposób. Rynek e-commerce coraz częściej potrzebuje rozwiązań all-in-one, które automatyzują cały proces – od kompletacji towarów o różnych rozmiarach czy charakterystyce, po składowanie krótkoterminowe, aż po koordynację wysyłki. Automatyzacja oraz robotyka, taka jaką umożliwia system Skypod, pozwala na szybsze dostosowanie procesów, eliminując konieczność manualnej obsługi. To nie tylko zwiększa wydajność, ale także optymalizuje koszty i wspiera dalszy rozwój e-commerce.