Od lipca do września 2025 r. użytkownicy BLIKA zrealizowali 743,9 mln transakcji o kwocie 112,3 mld zł. To wzrost o 19 proc. pod względem liczby transakcji i o 26 proc. pod względem ich wartości w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W trzecim kwartale Polacy korzystali z BLIKA średnio 8 mln razy dziennie, a rekord kwartału to ponad 11 mln płatności wykonanych w ciągu jednego dnia. Z systemu aktywnie korzysta już blisko 20 mln użytkowników.
Tradycyjnie najbardziej dynamiczny pod względem transakcyjnym okazał się segment e-commerce. W trzecim kwartale użytkownicy zrealizowali 348,7 mln płatności online, o 21 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich wartość wzrosła o 26 proc. r/r i osiągnęła 54,2 mld zł. Średnia kwota pojedynczej operacji wyniosła 156 zł, natomiast w przypadku usługi płatności odroczonych BLIK Płacę Później nieco więcej – 251 zł.
– Od początku roku użytkownicy BLIKA wykonali już ponad 2,1 mld transakcji – prawie tyle, co przez cały 2024 rok. To pokazuje, iż realizujemy założenia strategii „BLIK x2” i utrzymujemy wysoką dynamikę rozwoju. Przed nami najsilniejszy kwartał w e-commerce, który z pewnością jeszcze wzmocni wzrostowy trend. BLIK jest naturalnym elementem codziennych finansów Polaków, a naszym kolejnym krokiem jest rozwój w interoperacyjnym, paneuropejskim ekosystemie płatniczym – mówi Katarzyna Matuszczyk, członkini zarządu ds. finansowych w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA.
Rosnąca popularność płatności w POS
W omawianym kwartale BLIK konsekwentnie zwiększał swoją obecność także w handlu stacjonarnym – już co czwarta transakcja odbywa się w tym kanale. W tym czasie użytkownicy zrealizowali 188,5 mln płatności w terminalach płatniczych, co oznacza wzrost o 15 proc. w porównaniu z ub. r. Każdego dnia Polacy płacili w sklepach stacjonarnych średnio ponad 2 mln razy, a przeciętna wartość jednej transakcji wyniosła 59 zł. Co więcej, istotną część tego wyniku stanowią płatności zbliżeniowe, które odpowiadają już za 48 proc. wszystkich operacji POS. W trzecim kwartale Polacy wykonali ich 90,4 mln (+14 proc. r/r) o łącznej wartości 4,3 mld zł. Opcję tę aktywowało już 3,9 mln osób, a od momentu jej uruchomienia zapłacono BLIKIEM zbliżeniowo w aż 168 krajach. W ostatnim kwartale do listy miejsc, w których dokonywano płatności tą metodą dołączyły Samoa, Tonga i Gujana.
Ponad pół miliarda transakcji P2P od początku roku
Nie słabnie również popularność przelewów na telefon. W trzecim kwartale użytkownicy wykonali 186 mln takich operacji, o 21 proc. więcej niż w 2024 r., a średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 171 zł. W okresie od lipca do września br. Polacy przesyłali sobie w ten sposób pieniądze średnio ponad 2 mln razy dziennie.
Stabilny wzrost utrzymuje się także w bankomatach. Od lipca do września zostało zrealizowanych 20,7 mln operacji (+13 proc. r/r) – w tym 17,9 mln wypłat i 2,8 mln wpłat gotówki. Średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 734 zł.
Blisko 20 mln Polaków korzysta z BLIKA
Od początku 2025 r. liczba aktywnych użytkowników BLIKA zwiększyła się o blisko 1,5 mln, osiągając na koniec września poziom 19,9 mln, o 14 proc. więcej niż przed rokiem. W ciągu dziesięciu lat obecności na polskim rynku system zbudował wyjątkowo silną bazę lojalnych użytkowników, którzy regularnie korzystają z niego w różnych sytuacjach – od zakupów w internecie, płatności w sklepach, przelewów na telefon po wypłaty z bankomatów.
– Widzimy nie tylko coraz większą liczbę użytkowników, ale też rosnącą częstotliwość korzystania z BLIKA – w trzecim kwartale średnio 13 transakcji miesięcznie. Tę dynamikę wzrostów napędza między innymi rozwój nowych usług, takich jak płatności powtarzalne i odroczone, z których mogą korzystać klienci kolejnych banków. Sukcesywnie rozszerza się także grono akceptantów udostępniających opcję uruchomienia płatności powtarzalnych BLIK oraz odroczenia opłaty za produkty i usługi – dodaje Katarzyna Matuszczyk.

2 godzin temu








