Mało która branża odniosła tak duży sukces, jak gaming. Najlepszym przykładem są podmioty z naszej polskiej giełdy. Na 10 spółek z polskiej giełdy, które dały największą stopę zwrotu za ostatnie 10 lat, aż 4 stanowią studia produkujące gry. Gamingowe spółki zagraniczne również historycznie rosły szybciej niż szeroki rynek. Inwestor powinien być jednak świadomy podstawowego ryzyka i problemów, z jakimi muszą mierzyć się producenci gier. Wiedza to, jak wielokrotnie mówił Warren Buffett, najpotężniejsza broń w ręku inwestora. Nie raz pozwoli nam ona uniknąć strat i znaleźć ukryty potencjał drzemiący w spółkach. Gaming może i faktycznie rośnie szybciej niż szeroki rynek, ale jednocześnie fakty są takie, że…
Bardzo kilka gier zarabia
W powszechnej opinii ludzi dominuje pogląd, jakoby grę można stworzyć stosunkowo niewielkimi nakładami kapitału i czasu. Wszyscy znają historie o tym, jak jakiś programista sam stworzył gigantyczny hit sprzedażowy. Pewnie, iż takie przypadki istnieją, ale ale jest ich garstka. Na każdego takiego szczęśliwca przypada kolejne 1000 nieudanych prób. Okazuje się, iż aż 71% wszystkich wydawanych gier na największej platformie sprzedażowej Steam, nie zarabia więcej niż 5 tys. dolarów. To kwota, która w zasadzie nie pozwala na zwrot kosztów żadnej gry.
Ile średnio zarabia gra na Steam?
Przeciętny budżet choćby najtańszych gier przekracza 100 tys. dolarów. Na ogół produkcja jest znacznie droższa. Na polskiej giełdzie jest jeden przykład firmy, która produkuje masę nisko-budżetowych gier. Spółka Playway ma budżet na jedną grę oscylujący wokół 500 tys. zł (nieco ponad 100 tys. dolarów). Większość spółek córek Playway przynosi straty. Zarabia mniejszość. Nic w tym dziwnego, bo tylko 6% wszystkich wydawanych gier na Steam udaje się zarobić więcej niż 100 tys. dolarów. Niecałym dwóm procentom udaje się przekroczyć poziom miliona dolarów.
Ile gier ma szansę zarobić konkretną kwotę?
Co świadczy o sukcesie gry?
Granicznym poziomem, od którego najczęściej można mówić o sukcesie gry, jest sytuacja, gdy liczba ocen na Steam przekroczy tysiąc. Można zastosować dosyć prosty, ale zadziwiająco skuteczny przelicznik 30x. o ile dana produkcja ma na Steam 1000 ocen, to mnożymy to razy 30 i wychodzi nam przybliżona liczba sprzedanych sztuk, czyli w tym wypadku około 30 tysięcy. Potem wystarczy pomnożyć to przez jej średnią cenę i otrzymamy kwotę wygenerowanych przychodów.
Nie każdy gatunek gier ma jednak taką samą szansę na osiągnięcie poziomu 1000 ocen. Jak widać poniżej, na uprzywilejowanej pozycji są symulatory. Od 2018 roku, aż do teraz najwięcej produkcji z tego gatunku jest w stanie osiągnąć wspomniany próg tysiąca ocen. Drugie miejsce przypada produkcjom z gatunku RPG, a trzecie dla gier strategicznych. Co interesujące żaden gatunek nie zyskał ani nie stracił zanadto od 2016 roku. Co pokazuje, iż gusty graczy są względnie stałe.
Graficzne przedstawienie gatunków, których największa liczba jest co roku w stanie przekraczać poziom tysiąca ocen na platformie steam
Do zarobienia,
Karol Badowski