W ciągu ostatnich miesięcy znacząco spadła liczba odwołanych połączeń kolejowych POLREGIO w województwie lubuskim, co stanowi istotną poprawę po kryzysie z początku roku. To efekt intensywnych negocjacji pomiędzy władzami regionu a przewoźnikiem oraz realizacji wcześniejszych zobowiązań spółki dotyczących zapewnienia sprawnego taboru – przekazano podczas sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego, która odbyła się 12 maja 2025 r.
W pierwszym kw. 2025 r. sytuacja kolejowych przewozów regionalnych w Lubuskim była krytyczna. Skłoniło to władze regionu do rozważenia utworzenia własnej spółki przewozowej. Marszałek woj. lubuskiego Marcin Jabłoński podczas majowej sesji sejmiku potwierdził, iż negocjacje prowadzone z POLREGIO przyniosły oczekiwane efekty.
Mieliśmy taki problem, który wymagał pewnej dynamiki w negocjacjach. Jako iż widzimy pozytywne efekty tego, co się dzieje i co jest możliwe do osiągnięcia ze strony POLREGIO, nie mamy takiej sytuacji, w której stalibyśmy pod ścianą. Wspólnie osiągnęliśmy pozytywne rezultaty – podkreślił Marcin Jabłoński.
Istotnym przełomem w poprawie sytuacji było wywiązanie się spółki z deklaracji złożonej 10 marca 2025 r. przez wiceprezesa POLREGIO Wojciecha Dingesa, który zapowiedział wtedy, iż od 1 maja br. pociągi nie będą odwoływane z powodu braku taboru i sprawnych pojazdów.
Tak jak deklarowaliśmy, nie ma odwołań wynikających z braku taboru na wyjeździe z rana w danej dobie. To, co się zdarza, to awarie taboru na trasie, które zdarzają się statystycznie tak samo w każdym województwie i każdemu przewoźnikowi – wyjaśnił Wojciech Dinges podczas sesji.
Planowane prace infrastrukturalne w woj. lubuskim
W ramach majowej sesji poinformowano również o nadchodzących utrudnieniach związanych z pracami modernizacyjnymi. Od sierpnia do końca 2025 r. wyłączona z eksploatacji będzie linia kolejowa nr 358 na odcinku Czerwieńsk – Gubin. W tym okresie uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA).
Przyszłość regionalnych przewozów kolejowych w Lubuskim
Mimo widocznej poprawy jakości usług POLREGIO, władze województwa nie rezygnują z planów utworzenia własnego podmiotu kolejowego. Wicemarszałek woj. lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski zaznaczył, iż zmniejszenie liczby odwołań pociągów jest dobrym sygnałem, jednak konieczna jest dalsza obserwacja stabilności tej tendencji.
Trwają prace nad ustawowymi zmianami w organizacji transportu publicznego
Jak zapowiedział Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, marszałkowie województw mieliby pełnić funkcję integratorów przewozów, koordynując działania wszystkich organizatorów publicznego transportu zbiorowego na obszarze województwa.
W ramach nowych kompetencji marszałkowie będą odpowiedzialni za opracowanie lub aktualizację planów transportowych województwa na podstawie wniosków zgłaszanych przez samorządy niższego szczebla. Reforma przewiduje również zmiany w funkcjonowaniu Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych (FRPA), z którego dopłaty będą dystrybuowane na rzecz organizatorów publicznego transportu zbiorowego.
Nad projektem od jesieni 2024 r. pracuje zespół ekspercki powołany przez ministra infrastruktury, w skład którego wchodzą naukowcy z całego kraju specjalizujący się w transporcie, przedstawiciele organizacji samorządowych oraz stowarzyszeń działających na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Konsekwencje finansowe dla POLREGIO
POLREGIO zobowiązało się do spłaty części kar nałożonych wcześniej przez Zarząd Województwa, które wyniosły niemal 22 mln zł. Sebastian Ciemnoczołowski podkreślił, iż władze regionu wyegzekwowały już pewną kwotę należności, jednocześnie mając świadomość trudnej sytuacji spółki, która sama wdraża program naprawczy.
Autor: Damian Malesza
Fot. Paweł Wańczko/Lubuskie.pl – zdjęcie poglądowe
Sprawdź również: