Na polskim rynku kolejowym obserwujemy duże zapotrzebowanie na pojazdy spalinowe. M.in. ze względu na czynniki kosztowe przedsiębiorstwa coraz częściej podejmują starania na rzecz zakupu jednostek używanych. Poszukiwania pociągów z drugiej ręki najczęściej koncentrują się na rynku niemieckim – już w tamtym roku największy polski przewoźnik pasażerski intensywnie go penetrował. POLREGIO pilnie potrzebuje poprawić swoją sytuację taborową.
Przewoźnik chce nabyć 9 używanych pociągów spalinowych od DB RegioNetz Verkehrs GmbH. Pojazdy mają wzmocnić flotę przewoźnika w regionie warmińsko-mazurskim. Ogłoszenie ex ante w tej sprawie opublikowano unijnym systemie TED (Tenders Electronic Daily).
Spółka POLREGIO prowadzi również przetarg na zakup 5 używanych pociągów spalinowych. W postępowaniu wpłynęła jedna oferta – od Public Transport Service i mieści się ona w zaplanowanym budżecie. Tym samym kilka brakuje, by sfinalizować transakcję.
Zakup używanych pojazdów spalinowych stanowi przejściowe rozwiązanie dla przewoźników w oczekiwaniu na dostawy nowego taboru. W perspektywie kilku lat POLREGIO – podobnie jak inni przewoźnicy – planuje stopniową wymianę floty na nowoczesne pojazdy, jednak w tej chwili pociągi spalinowe pozostają niezbędne do utrzymania oferty przewozowej na niezelektryfikowanych liniach.
Zakup pojazdów z rynku wtórnego coraz częstszym wyborem przewoźników
W ostatnim czasie próbę zakupu używanych wagonów z Niemiec podjęło PKP Intercity. Niestety zakończyła się ona niepowodzeniem. Na początku roku 2 pociągi z włoskiego rynku wtórnego nabyły Koleje Wielkopolskie. Szerokim echem odbił się również zakup tramwajów NGT6D z drugiej ręki od naszych zachodnich sąsiadów – dokładnie z miasta Bonn przez MPK Poznań.
Mniej głosów krytyki pojawiło się po ogłoszeniu zakupu 32 używanych pociągów spalinowych DM90 z Niderlandów w 2022 r. Pojazdy nabyła spółka SKPL Cargo od Nederlandse Spoorwegen (NS). Jednostki stopniowo przechodziły proces przystosowania ich do polskich wymagań technicznych oraz eksploatacyjnych. Niedługo później część z nich rozpoczęła realizowanie przewozów na zlecenie PKP Intercity. Ponadto niedawno narodowy przewoźnik ogłosił przetarg na wynajem do 32 spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT). Po otwarciu ofert w postępowaniu nie było zaskoczenia – wpłynęła jedna oferta – właśnie od SKPL Cargo.
Autor: Damian Malesza
Fot. DB RegioNetz Verkehrs – zdjęcie poglądowe
Zobacz również:

4 godzin temu







