PORR z kontraktem na budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce za ponad 2,1 mld zł

9 godzin temu

Przedsięwzięcie jest kluczowym fragmentem, linii kolejowej nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 r. połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 r. umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości (KDP) do Wrocławia i Poznania.

Podpisanie umowy na budowę tunelu pod Łodzią to dowód, iż program inwestycyjny CPK jest konsekwentnie realizowany zgodnie z przyjętym harmonogramem. Jednocześnie pragnę podkreślić, iż jest to istotny element powstającej infrastruktury, która będzie stanowić ogromny impuls dla rozwoju regionu łódzkiego, jego potencjału ekonomicznego i społecznego – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Tunel dalekobieżny w Łodzi, który jest kluczowym elementem linii „Y”, umożliwi sprawny przejazd pociągów KDP pod ścisłym centrum Łodzi, co przełoży się na atrakcyjne czasy podróży między Warszawą Sieradzem, Wrocławiem i Poznaniem. Za tą inwestycją stoją twarde liczby, które stanowią dla niej uzasadnienie ekonomiczne i ruchowe. Budowa CPK w Łodzi jest ściśle skoordynowana z trwającą realizacją tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami tego miasta – informuje Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Inwestycja CPK w Łodzi, stanowiąca część powstającej linii „Y”, będzie elementem transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie, czyli korytarza wyznaczonego przez Unię Europejską (UE) w ramach sieci komunikacyjnej TEN-T. 

Największy tunel kolejowy w Polsce będzie przebiegał pod Łodzią

Sam tunel jest najważniejszy dla poprowadzenia szybkich pociągów z Łodzi w kierunku Poznania i Wrocławia. Będzie miał średnicę 14 m i 4,6 km długości. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM jednym odcinkiem w Polsce. Pociągi przez centrum miasta będą przejeżdżać na głębokości od 25 do 35 m.

Tunel KDP pod Łodzią jest częścią nowej linii kolejowej, która podobnie jak cała infrastruktura CPK spełnia standardy dual-use, czyli podwójnego zastosowania cywilnego i wojskowego. Linie KDP, Lotnisko CPK oraz powstający wokół niego system drogowy budowane są według standardów bezpieczeństwa wyznaczanych przez polski rząd i Unię Europejską. Powstający CPK będzie istotnym elementem systemu odporności Polski w sytuacjach kryzysowych – wskazuje dr Filip Czernicki, prezes zarządu CPK.

PORR będzie miał 4 lata od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji.

Z ogromną satysfakcją przyjmujemy decyzję o powierzeniu PORR budowy tunelu dalekobieżnego CPK. To dla nas dowód ogromnego zaufania, a jednocześnie zobowiązanie do sprawnej realizacji tego zadania o wyjątkowej, niespotykanej dotychczas na polskim rynku skali i złożoności technicznej. Nasz zespół to doświadczeni inżynierowie, którzy nie tylko znają najnowocześniejsze technologie, ale potrafią je skutecznie wdrażać w warunkach gęstej miejskiej zabudowy, dodatkowo geologicznie trudnych. A z takimi właśnie wyzwaniami będziemy mieć do czynienia przy tej realizacji. Wierzę, iż nasze kompetencje oraz kultura inżynierskiej precyzji i odpowiedzialności stanowią gwarancję sprawnej, bezpiecznej i terminowej realizacji tego projektu – podkreśla Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR.

Budowa tunelu ruszy jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie wykonawca zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej wykonawczej oraz zorganizowaniem zaplecza dla maszyny drążącej. Prace rozpoczną się w komorze startowej „Retkinia” w kierunku komory wydobywczej „Fabryczna”, a samo drążenie rozpocznie się w IV kwartale 2026 r.

Przy budowie tunelu niezwykle ważnym zadaniem będzie zagwarantowanie maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańcom oraz ograniczenie wszelkich niedogodności, które spowoduje jego drążenie – zaznacza Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.

Jako PORR mamy za sobą dziesiątki kilometrów tuneli zrealizowanych w całej Europie. Należą do nich między innymi najdłuższy mierzący ok. 2 300 metrów, pozamiejski tunel drążony w skale zlokalizowany na Dolnym Śląsku oraz tunel pod cieśniną Świną w Świnoujściu. Cieszymy się, iż wraz z budową odcinka Kolei Dużych Prędkości w Łodzi możemy przystąpić do kolejnego równie fascynującego, co wymagającego zadania tunelowego – wylicza Krzysztof Laskowski, członek zarządu PORR.

W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadanie gruntu oraz zrealizowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Ponadto budynki na trasie tunelu zostaną objęte systemem monitoringu geodezyjnego pozwalającego na systematycznie pozyskiwanie informacje na temat tego, co dzieje się z budynkami podczas prac nad tunelem.

Obecnie realizowane są też prace obejmujące realizację dodatkowych ekspertyz stanu technicznego istniejących budynków na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi. Rzeczoznawcy budowlani wykonają kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego budynków obejmującą m.in. sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji.

Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu „średnicowego”, który buduje PKP PLK (obie inwestycje są ze sobą skoordynowane), będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.

Źródło: CPK

Sprawdź również:

CPK: PORR wybuduje najdłuższy tunel dla KDP w Polsce za niemal 2,2 mld zł
Projekt CPK nie zwalnia tempa i ma być gotowy w 2032 r.
Idź do oryginalnego materiału