Port Gdańsk z rekordowymi wynikami w segmencie kontenerowym

4 godzin temu

W ciągu dziewięciu miesięcy 2025 r. gdański port obsłużył łącznie 59 mln ton ładunków – to o 1,2 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Najlepsze rezultaty osiągnął segment kontenerowy z wolumenem ponad 2 mln TEU, co daje wzrost na poziomie 21,7 proc. Port Gdańsk wypracował zysk netto na poziomie 285,6 mln zł. W analizowanym okresie port przyjął 2667 jednostek o większej średniej ładowności niż przed rokiem.

Strategia oparta na różnicowaniu źródeł przychodów i rozbudowie infrastruktury przynosi oczekiwane efekty. Zarówno niezmienny poziom w segmencie naftowym, jak i historyczne maksimum w obsłudze kontenerów potwierdzają rosnące znaczenie gdańskiej przystani jako centrum dystrybucyjnego dla środkowo-wschodniej części kontynentu.

Kontenerowy segment liderem wzrostu

Drobnica skonteneryzowana okazała się najmocniejszym punktem tegorocznych wyników. Obsługa 2 mln TEU oznacza nie tylko 21,7-procentowy skok w ujęciu ilościowym, ale także 15,5-procentowy wzrost mierzony masą towarów. Port osiągnął w tej kategorii najwyższy wynik w swojej historii.

Pozytywne tendencje widać również w pozostałych kategoriach. Obroty rudą odnotowały wzrost na poziomie 174 proc., podczas gdy pozostałe ładunki sypkie zwiększyły wolumen o 8,3 proc.

Produkty naftowe, mimo symbolicznego 2,4-procentowego spadku, przez cały czas stanowią około połowy całkowitych obrotów portu i pozostają jego fundamentem operacyjnym.

Wzrost tonażu obsługiwanych statków

Liczba cumujących jednostek praktycznie nie zmieniła się – w trzech kwartałach było ich 2667. Kluczowa różnica tkwi w parametrach: średnia ładowność przyjmowanych statków wyraźnie wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Kierunki wydatkowania zysków

Przepisy ustawy o portach morskich nakładają na zarząd obowiązek reinwestowania wypracowanych środków. Z tegorocznego zysku 285,6 mln zł trafi na projekty rozwojowe: odnawianie nabrzeży, powiększanie terminali oraz modernizację połączeń drogowych i kolejowych. Część budżetu zostanie też skierowana na systemy poprawiające bezpieczeństwo i sprawność operacyjną.

Przedstawiciele zarządu oceniają, iż dziewięciomiesięczne dane liczbowe dowodzą trafności obranego kursu. Efektywna kooperacja z partnerami biznesowymi tworzy solidną podstawę pod kolejne etapy ekspansji i umacnianie pozycji w regionalnej gospodarce morskiej.

Fot. Port Gdańsk

Zobacz również:

Port Gdańsk w pilotażu nowej trasy kontenerowej Sea Legend
Port Gdańsk z bezpośrednim serwisem kontenerowym do USA
Idź do oryginalnego materiału