Port Gdański Eksploatacja: 400 mln zł na rozbudowę terminalu zbożowego i infrastruktury kolejowej

2 tygodni temu

Kluczowy operator przeładunkowy w Porcie Gdańsk (PGE) rozpoczyna rozbudowę swojego potencjału w zakresie obsługi ładunków agro. Planowana inwestycja o wartości 400 mln zł znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe i magazynowe terminalu, w tym jego infrastrukturę kolejową.

Fundamentalnym elementem projektu jest budowa 9 nowych magazynów zbożowych, które zostaną zlokalizowane na Nabrzeżu Wiślanym (5 obiektów) oraz Nabrzeżu Szczecińskim (4 obiekty). Modernizacja obejmie kompleksową rozbudowę infrastruktury dostępowej, w tym torów kolejowych i placów manewrowych, co ma najważniejsze znaczenie dla sprawnej obsługi składów towarowych.

Terminal, który już funkcjonuje, posiada rozwinięte zaplecze techniczne, takie jak: drogi dojazdowe, tory kolejowe, urządzenia przeładunkowe, place utwardzone czy magazyny. Planowana modernizacja i rozbudowa pozwalają na zwiększenie przepustowości bez konieczności budowy tych elementów od podstaw, co zmniejsza koszty i czas realizacji inwestycji – wyjaśniał Andrzej Kuźmicz, prezes PGE.

W przypadku rosnącego popytu na przeładunek zbóż w Porcie Gdańsk, rozbudowa istniejącego terminalu PGE umożliwia szybsze dostosowanie się do potrzeb klientów. Dzięki temu terminal może w krótkim czasie obsłużyć większe wolumeny ładunków, przyciągając tym samym więcej nowych kontrahentów – dodał.

Zakres inwestycji PGE obejmuje wielopłaszczyznową przebudowę infrastruktury lądowej, w tym modernizację układów torowych, dróg dojazdowych oraz powierzchni składowo-magazynowych. W części hydrotechnicznej zaplanowano przebudowę nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego, co umożliwi obsługę jednostek o większym tonażu. Istotnym elementem projektu jest również kompleksowa modernizacja systemów zarządzania terminalem, obejmująca wdrożenie zaawansowanych rozwiązań informatycznych w zakresie awizacji, kontroli i inspekcji ładunków. Co szczególnie istotne, uniwersalny charakter inwestycji pozwoli na dywersyfikację obsługiwanych ładunków – poza zbożem, paszami i śrutą, terminal zyska możliwość przeładunku i magazynowania różnorodnej drobnicy zjednostkowanej wymagającej składowania pod zadaszeniem.

Przedsięwzięcie będzie skutkowało znaczącym zwiększeniem potencjału przeładunkowego – z obecnych 0,7 mln ton do 2,9 mln ton w skali roku. Równocześnie pojemność magazynowa wzrośnie pięciokrotnie, osiągając poziom 152 tys. ton. Terminal będzie przystosowany do obsługi jednostek o ładowności do 36 tys. ton przy maksymalnym zanurzeniu 10,6 m.

Liczne inwestycje sprzętowe PGE

W ramach modernizacji parku maszynowego PGE zainwestowało już ponad 153 mln zł w nowoczesny sprzęt przeładunkowy, w tym 3 żurawie samojezdne nabrzeżowe Liebherr LHM 550 o udźwigu 124 ton każdy oraz 2 dźwigi Liebherr LHM 280 o udźwigu 80 ton. Zakupiono również specjalistyczny taśmociąg REMO 1400 o długości 50 m, usprawniający załadunek materiałów sypkich bezpośrednio na statki.

Projekt realizowany przez PGE wpisuje się w szerszy program rozwoju Portu Gdańsk, którego zdolności przeładunkowe w zakresie zbóż wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat z 2 mln ton do 4,3 mln ton rocznie. W ubiegłym roku port obsłużył 3,1 mln ton ładunków zbożowych – głównie w relacji eksportowej, a w okresie styczeń – październik br. 2,4 mln ton ziarna.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) planuje przeznaczyć ponad 500 mln zł na dalszą modernizację nabrzeży i infrastruktury kolejowej w porcie wewnętrznym w perspektywie najbliższych trzech lat. Inwestycje te mają strategiczne znaczenie dla zwiększenia przepustowości i efektywności transportu kolejowego w obsłudze rosnących wolumenów ładunków agro.

Fot. Port Gdańsk

Autor: Damian Malesza

Sprawdź także:

  • Port Gdańsk: paliwa, zboża i kontenery na plusie, węgla coraz mniej
Idź do oryginalnego materiału