Port Gdańsk, a szczególnie Port Północny, bije rekordy przeładunków, ale kolejowe gardło dusi jego potencjał. Dziś cały ciężki transport z głębokowodnych terminali przechodzi przez jeden most. Tylko w tym roku było to ponad 355 tysięcy wagonów. Teraz ma się to zmienić. Polskie Linie Kolejowe i Zarząd Portu Gdańsk podpisały porozumienie, które otwiera drogę do budowy alternatywnego wjazdu na portową wyspę Stogi. Inwestycja ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i pozycji Gdańska na Bałtyku. Trzy fakty, które mają znaczenie:– Port Gdańsk obsługuje już ponad 80 proc. ładunków przez terminale na wyspie Stogi.– Wszystkie pociągi wyjeżdżają dziś jednym mostem. To się






![Stadler z umową ramową na 200 lokomotyw elektrycznych [wizualizacje]](https://www.rynek-kolejowy.pl/img/20251114193845EURO9000renderingNEXRAILcolours.jpg)

