Postanowienie UOKiK w sprawie PayPal. Ponad 106 mln zł kary

zgarnijpremie.pl 2 miesięcy temu

Poważne naruszenia w działaniach spółki PayPal Europe zostały dostrzeżone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ nałożył na firmę dotkliwą karę.

Ponad 106 mln zł kary

PayPal oferuje swoim użytkownikom możliwość dokonywania płatności online na całym świecie. Dodatkowo pełni funkcję elektronicznego portfela, który można połączyć z rachunkiem bankowym. Działania serwisu znalazły się pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przeprowadzone postępowanie utwierdziło organ w przekonaniu, iż firma stosuje niedozwolone klauzule. Urząd zakazał tego działania i nałożył na PayPal Europe karę w wysokości 106,6 mln zł (106 689 453 zł).

Bezprecedensowe naruszenia

UOKiK zakwestionował postanowienia z „Umowy z użytkownikiem PayPal”. Znajdują się w niej klauzule dotyczące aż 34 działań zabronionych i niesprecyzowane sankcje wiążące się z nimi. Jedną z nich była kara za samą próbę skorzystania z zablokowanego konta. Dodatkowo PayPal zakładał też, iż nie wolno „naruszać żadnych przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji (np. dotyczących usług finansowych, ochrony konsumentów, nieuczciwej konkurencji, zakazu dyskryminacji i nieuczciwej reklamy)”, bo może się to skończyć nałożeniem niedookreślonych sankcji. W praktyce naruszenie mogło nie mieć związku z korzystaniem z konta PayPal. Dochodziło więc do sytuacji, w której użytkownik mógł choćby nie mieć świadomości, iż wykonał czynność niezgodną z postanowieniami umowy.

Ponadto spółka mogła „w dowolnej chwili” i „według własnego uznania” zablokować pieniądze użytkownika „w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”. Oprócz braku wiedzy o łamaniu postanowień umownych użytkownik nie miał również pewności, jaka wysokość sankcji zostanie wobec niego zastosowana.

„Charakter naruszeń jest bezprecedensowy. Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie zakwestionowanych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć, które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie” – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Decyzja o nałożonej karze nie jest prawomocna. PayPal Europe może się od niej odwołać do sądu.

15 lipca 2024 Wiadomości
Postanowienie UOKiK w sprawie PayPal. Ponad 106 mln zł kary
12 lipca 2024 Wiadomości
Prace serwisowe w bankach. Plany na najbliższy weekend
Czytaj więcej
5 maja 2017 Poradniki
Jak wybrać kartę kredytową i z niej rozsądnie korzystać?
12 lipca 2023 Konta osobiste – poradniki
Czy komornik może zająć konto członka rodziny?
7 marca 2024 Lokaty i konta oszczędnościowe – poradniki
Najkorzystniejsze lokaty i konta oszczędnościowe w marcu 2024
20 lipca 2023 Konta osobiste – poradniki
Wysłałeś przelew na zamknięte konto? Dowiedz się, jak odzyskać pieniądze?
Idź do oryginalnego materiału