Czyli czego biznes oczekuje od środowiska akademickiego w kontekście edukacji, nauki i współpracy międzybranżowej
Forum Partnerów B4F stanowi kontynuację rozpoczętego dialogu między środowiskiem akademickim a branżą budowlaną. W październikowym numerze „Buildera” wypowiedzi udzielili przedstawiciele wyższych uczelni technicznych z całej Polski, a w bieżącym czynią to partnerzy B4F – czołowi gracze rynku budowlanego. Rozpoczynamy tym samym dialog ze środowiskiem akademickim w obszarze kierunków rozwoju zawodowego, szkoleń, praktyk i dostosowania edukacji do realnych potrzeb.
DANUTA BURZYŃSKA
Redaktor Naczelna „Buildera”
Kreowanie potrzeb rynku pracy to duże zobowiązanie i odpowiedzialność
Proces wpływania na to, jacy specjaliści są poszukiwani, jest wynikiem interakcji między zmieniającym się popytem a podażą pracy, kształtowanymi przez takie czynniki jak rozwój technologii, demografia i polityka gospodarcza. A te obarczone są niepewnością.
Branża budowlana powinna wspierać edukację poprzez współpracę z uczelniami, organizować wartościowe praktyki i staże, aby lepiej dopasować programy edukacyjne do potrzeb rynku. najważniejsze jest dzielenie się wiedzą praktyczną, doświadczeniem oraz wskazywanie przyszłościowych kierunków do studiowania, szczególnie dzisiaj, w czasach dynamicznego rozwoju nowych technologii i budowy wielkich inwestycji w zupełnie nowych obszarach: energetyki jądrowej czy infrastruktury, jak np. koleje dużych prędkości. To one wyraźnie definiują potrzeby budownictwa przyszłości.
PIOTR DAUKSZA
Prezes Stowarzyszenia Producentów Betonów
Prezes Zarządu H+H Polska
Producenci oczekują współpracy uczelni z przemysłem
Producenci autoklawizowanego betonu komórkowego oczekują od środowiska akademickiego przede wszystkim rzetelnej, aktualnej edukacji o materiałach i technologiach budowlanych, aby młodzi architekci i inżynierowie wchodzili na rynek z praktyczną wiedzą o adekwatnościach i zastosowaniu ABK. Liczą ponadto na większe powiązanie teorii z praktyką poprzez warsztaty, wizyty w zakładach, studia przypadków oraz wykorzystywanie materiałów technicznych i bibliotek BIM. Oczekują także współpracy uczelni z przemysłem w zakresie konsultowania programów, prowadzenia wykładów eksperckich, realizacji prac dyplomowych i badań. Być może warto powrócić do wizyt w zakładach produkcyjnych celem poznania technologii wytwarzania materiałów budowlanych. Ważne jest też kształcenie w obszarze zrównoważonego budownictwa, analiz LCA i śladu węglowego oraz świadomego doboru materiałów.
Producenci chcą, by uczelnie rozwijały kompetencje cyfrowe (BIM) oraz uczyły odpowiedzialnego projektowania, opartego na normach, danych i współpracy międzybranżowej.
RAFAŁ ADAMCZYK
Dyrektor Sprzedaży Krajowej EJOT Polska
W programach kształcenia muszą zajść pewne zmiany, rozwijające kompetencje studentów
Współpraca pomiędzy środowiskiem akademickim a przedsiębiorstwami z sektora budowlanego jest niezwykle ważna w kontekście dostosowania programów nauczania do aktualnych potrzeb branży. Podczas spotkań organizowanych w naszym zakładzie produkcyjnym EJOT w Ciasnej poznaliśmy wielu utalentowanych, kreatywnych przyszłych inżynierów, ale zauważyliśmy jednocześnie, iż niektóre elementy związane z wymaganiami współczesnego budownictwa nie znajdują miejsca w programach
nauczania.
W programach kształcenia muszą więc zajść pewne zmiany, rozwijające kompetencje studentów w zakresie integracji użytkowania najnowszych technologii z projektowaniem obiektów zgodnych z wymaganiami budownictwa zrównoważonego: wykorzystywania materiałów przyjaznych środowisku i projektowania budynków efektywnych energetycznie. Przyszli inżynierowie już na etapie akademickim muszą zrozumieć, iż budynek to znacznie więcej niż sama główna konstrukcja – to także m.in. dach i ściany, a odpowiednio zaprojektowane detale mają charakter nie tylko wizualny, ale i użytkowy. Przykład stanowi projektowanie nowoczesnych, zrównoważonych fasad, które pomaga obniżać koszty eksploatacji budynku, ale wpływa również na komfort użytkowania pomieszczeń i ma korzystny wpływ na środowisko.
Procesy kształcenia wymagają więc adaptacji ważnych dla sektora budowlanego zagadnień tak, jak zawód inżyniera wymaga otwartości na zmieniające się potrzeby w budownictwie. Założenia takie mogą zostać zrealizowane dzięki zacieśnianiu współpracy na linii przedsiębiorstwo–nauczyciele akademiccy. Wsparcie dla pracowników naukowych pogłębiające ich spojrzenie na oczekiwania rynku budowlanego otwiera drogę do wspólnego opracowywania przyszłościowych koncepcji, które pozwolą przygotować nowe kadry na wyzwania jutra.
Dzięki połączeniu teorii z praktycznym doświadczaniem wyrobów wspólnie rozwijamy przyszłą kadrę inżynierską, inspirując do tworzenia śmiałych i nowatorskich koncepcji budowlanych.
Jako firma EJOT Polska chcemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju zawodowym młodych inżynierów i architektów, dlatego po raz kolejny zostaliśmy partnerem strategicznym programu Builder for the Future. Dołożymy wszelkich starań, aby wiedza naszych specjalistów, od lat obecnych w branży, stała się dla młodego pokolenia solidnym fundamentem na przyszłość.
KRZYSZTOF JANCZURA
Wiceprezes Stowarzyszenia Producentów Betonów
Prezes Zarządu Pfeifer Polska
Dobrą praktyką byłoby zaplanowanie wykładów prowadzonych przez przedstawicieli firm budowlanych
Kształcenie przyszłych architektów i inżynierów budownictwa wymaga w obecnych czasach znajomości stanu współczesnych technologii budowlanych. W tym zakresie w programach kształcenia wielu uczelni te zagadnienia nie są akcentowane w wystarczającym stopniu. Być może dobrą praktyką byłoby zaplanowanie w ramach studiów stałej serii wykładów tematycznych prowadzonych przez przedstawicieli firm budowlanych, zakładów prefabrykacji i konstruktorów. Obecne kadry w zakładach prefabrykacji oraz biurach konstrukcyjnych tworzonych przez zakłady czy też współpracujących z nimi dysponują dużym doświadczeniem praktycznym. Wśród kadry inżynierskiej z pewnością znalazłyby się osoby, które oprócz doświadczenia zawodowego posiadają dar przekazywania tej wiedzy innym, zwłaszcza studentom wydziałów architektury i budownictwa. Istotnym elementem kształcenia praktycznego mogłyby być również dłuższe praktyki zawodowe dla studentów w naszych zakładach prefabrykacji lub biurach projektowych.
PAWEŁ KAPELA
Kierownik Działu Wdrożeń Projektów PROCURAL
Absolwenci muszą wchodzić na rynek z realnym zrozumieniem wyzwań branży i znać jej specyfikę
Od środowiska akademickiego oczekujemy przede wszystkim kształcenia inżynierów budownictwa, którzy będą umieli łączyć solidne podstawy teoretyczne z umiejętnościami praktycznymi niezbędnymi na współczesnym rynku pracy. Uczelnie powinny stawiać na rozwój kompetencji technicznych i cyfrowych, a także kształtować postawy otwartości na innowacje, współpracę i odpowiedzialność za jakość realizowanych projektów. kooperacja między uczelniami a firmami powinna opierać się na realizacji wspólnych projektów, praktyk oraz na wymianie doświadczeń, aby absolwenci wchodzili na rynek z realnym zrozumieniem wyzwań branży oraz znali jej specyfikę.
Biznes liczy na inżynierów gotowych do pracy w dynamicznym środowisku, do zrozumienia nowych, ciągle zmieniających się technologii i chętnych do stałego rozwoju kompetencji.
PAWEŁ MAJCHROWSKI
Kierownik ds. Koordynacji Inwestycji PROCURAL
Nasza branża oczekuje większego nacisku na zrozumienie zasad współpracy międzybranżowej
Z przypadku naszej firmy najważniejsze jest, aby młodzi projektanci zdobyli wiedzę na temat technologii w obszarze systemów aluminiowych, które dynamicznie się rozwijają, potrafili świadomie dobierać rozwiązania materiałowe i przekładać kreatywne pomysły na wykonalne, energooszczędne oraz ekonomiczne projekty. Istotna jest również umiejętność pracy z nowoczesnymi narzędziami BIM oraz otwartość na innowacje.
Nasza branża oczekuje także większego nacisku na takie kompetencje jak komunikacja, odpowiedzialność projektowa i zrozumienie zasad współpracy międzybranżowej – już od samego początku realizacji inwestycji. Uczelnie powinny tworzyć dla studentów przestrzeń do kontaktu z firmami i nowymi technologiami oraz praktyk branżowych. Dzięki temu młodzi architekci będą trafiali na rynek przygotowani do świadomego, odpowiedzialnego projektowania i aktywnego udziału w procesach inwestycyjnych.
PIOTR DZIĘGIELEWSKI
Koordynator ds. Rozwoju
Pion Komunikacji i Marketingu PERI Polska
Nie tylko oczekujemy, ale i aktywnie uczestniczymy w edukacji młodych inżynierów
Nasze starania od lat koncentrujemy na tym, żeby nie tylko oczekiwać działania ze strony środowiska akademickiego, ale również samemu aktywnie współuczestniczyć w edukacji młodych inżynierów budowlanych i architektów, jak również w miarę możliwości wpływać na zakres tematyki studiów. Działamy dwutorowo.
Z jednej strony od blisko 30 lat w naszym centrum szkoleniowym w Płochocinie prowadzimy szkolenia teoretyczne i praktyczne, w szerokim zakresie odnoszące się do branży deskowań, rusztowań oraz technologii wykonawczych żelbetu. Bardzo duży nacisk kładziemy na bezpieczeństwo pracy. Na szkolenia zapraszani są nie tylko studenci, ale również uczniowie techników i szkół zawodowych. Zapewniamy wygodną, w pełni wyposażoną salę wykładową, mogącą pomieścić 60 osób, oraz halę wystawową o powierzchni 900 mkw. Dzięki temu uczestnicy szkoleń mogą nie tylko zobaczyć, ale także namacalnie zapoznać się z większością oferowanych systemów.
Z drugiej strony doświadczeni pracownicy PERI pełnią funkcję doradczą na niemal wszystkich uczelniach technicznych w Polsce. Dobrym przykładem może być chociażby nasze uczestnictwo w Radzie Doradców Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Ich aktywność dotyczy bądź uczestnictwa w ciałach doradczych wydziałów budownictwa, bądź prowadzenia gościnnych wykładów lub zajęć. Coraz częściej chęć współpracy zgłaszają również wydziały architektury, w przypadku których wiodącym tematem jest praktyczne podejście do betonu architektonicznego.
MONIKA KUPSKA-KUPIS
Główny Architekt VELUX Polska
Kreatywność, swoboda poszukiwania nowych rozwiązań i idei są tym, czego biznes szczególnie oczekuje od absolwentów
Edukacja architektów w Polsce jest na wysokim poziomie. Potwierdzają to sukcesy polskich młodych projektantów w międzynarodowych konkursach, m.in. Light of Tomorrow by VELUX, w którym polscy laureaci wyróżniają się świeżym spojrzeniem i odwagą w myśleniu o roli światła w przestrzeni. To właśnie ta kreatywność, swoboda poszukiwania nowych rozwiązańi idei jest tym, czego biznes szczególnie oczekuje od absolwentów uczelni architektonicznych i technicznych.
Jednocześnie w dzisiejszym świecie ważne są spojrzenie holistyczne i umiejętność łączenia wrażliwości artystycznej z odpowiedzialnością za środowisko oraz potrzeby społeczne. Tworzymy budynki nie tylko „na dziś”, ale także dla kolejnych pokoleń. Dużą rolę odgrywa koncepcja zdrowego budownictwa, czyli projektowania przestrzeni, które sprzyjają dobremu samopoczuciu, zdrowiu psychicznemu i fizycznemu człowieka. Dlatego tak ważne jest, by edukacja akademicka kształtowała w studentach wrażliwość na potrzeby użytkowników przestrzeni. Tylko wtedy młodzi architekci będą mogli przenieść te wartości do realnych realizacji, które rzeczywiście poprawiają jakość życia.
MICHAŁ MATCZAK
Field and Strategic Marketing Manager
Arkance Systems Poland
Potrzebujemy absolwentów, którzy potrafią współpracować w interdyscyplinarnych zespołach
Patrząc z perspektywy firmy działającej na styku technologii i budownictwa, od uczelni spodziewamy się przede wszystkim przygotowania studentów do realnej pracy w projektach. Potrzebujemy absolwentów, którzy swobodnie poruszają się w świecie BIM, pracy w chmurze i wspólnym środowisku danych, a jednocześnie potrafią współpracować w interdyscyplinarnych zespołach. Coraz większe znaczenie mają też kompetencje miękkie – umiejętność rozmowy z inwestorem, wykonawcą czy partnerem technologicznym. najważniejsze jest również myślenie kosztowe uwzględniające zrównoważone podejście: rozumienie, jak decyzje projektowe wpływają na budżet, harmonogram i ślad środowiskowy. Liczymy na to, iż programy studiów będą częściej tworzone wspólnie z biznesem, w ramach budowanych na uczelniach wyższych komórek ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
