Potwierdzono kluczową inwestycję na kolei. Jest powiązana z CPK

2 godzin temu
Zdjęcie: Projekt CPK Źródło: materiały prasowe


Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła zawarcie umowy o wartości prawie 85 mln zł na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego, który połączy Warszawę z Łodzią. Prace projektowe obejmują linie Kolei Dużych Prędkości (KDP) oraz infrastrukturę towarzyszącą, co ma najważniejsze znaczenie dla przyszłego funkcjonowania nowego lotniska CPK.


Kontrakt o wartości 84.8 mln zł netto podpisano z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice. Częścią inwestycji jest także zaprojektowanie stacji towarowej, która usprawni transport na nowo budowanej trasie. Projektanci będą bazować na studium wykonalności przygotowanym w latach 2021-2023 oraz decyzji środowiskowej, uzyskanej w lipcu 2023 r. Podstawowy zakres kontraktu ma być zrealizowany w ciągu półtora roku, a całość umowy, w tym zadania opcjonalne, powinna zostać zakończona w ciągu czterech lat. W ramach umowy przewidziano opcjonalne zadania, takie jak przygotowanie materiałów przetargowych, nadzór autorski oraz projekt terminala intermodalnego.


Infrastruktura kolejowa kluczowa dla CPK


W ramach kontraktu konsorcjum Elkol i Mosty Katowice odpowiada za zaprojektowanie elementów infrastruktury kolejowej w różnych branżach, m.in. torowej i teletechnicznej. Istotnym elementem prac projektowych będzie koordynacja działań z innymi projektami realizowanymi w ramach CPK, co ma zapewnić efektywną integrację systemu kolejowego z nowym lotniskiem.


Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, podkreślił, iż efektywne połączenie lotniska z siecią kolejową jest najważniejsze dla sukcesu całego projektu. CPK to strategiczna inwestycja dla Polski, która zakłada budowę nowego, centralnego lotniska oraz rozbudowę infrastruktury kolejowej. Nowe lotnisko, położone między Warszawą a Łodzią, ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131.7 mld zł.


Odcinek Warszawa – Łódź według planów ma być gotowy w 2032 r. Czas przejazdu pomiędzy tymi miastami, zgodnie z planem, zajmie 40 min. Z kolei odcinki Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań powinny być ukończone w 2035 r.
Idź do oryginalnego materiału