Polskie Linie Kolejowe (PLK) realizują największą od dekad inwestycję kolejową w regionie łomżyńskim. W czerwcu 2026 r. na trasę Łomża – Śniadowo wrócą pociągi pasażerskie – po raz pierwszy od ponad 30 lat. Wykonawcą przedsięwzięcia wartego 367 mln zł brutto jest krakowska spółka ZUE, a zakres prac obejmuje budowę infrastruktury niemalże od podstaw.
Prace przebiegają zgodnie z planem, a w niektórych miejscach realizacja osiągnęła już ponad 50% zaawansowania. Linia kolejowa do Łomży powstaje praktycznie od podstaw – budowane są nowe tory, perony oraz nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk). Do realizacji prac ZUE wykorzystuje nowoczesną podbijarkę S7 PLS 16 4.0 – S od System7 Railtechnology GmbH.


Najdalej posunięte roboty dotyczą przystanków Konarzyce i Koziki, gdzie 100-metorwe perony mają już gotowe konstrukcje ze ściankami i płytami, a wykonawca przystępuje do układania nawierzchni. Każda platforma otrzyma ekologiczne oświetlenie LED, czytelne oznakowanie oraz elementy małej architektury. Projektanci uwzględnili także potrzeby osób z ograniczoną mobilnością.
W Łomży powstają 2 perony o długości 250 m każdy, przystosowane także do obsługi składów dalekobieżnych. Platformy o szerokości 4,6 m i wysokości 76 cm zapewnią komfortowe wsiadanie. Równolegle realizowane są roboty na przejeździe przy ul. Piłsudskiego, obejmujące przebudowę kolidującej infrastruktury podziemnej.





Nowy przystanek i łącznica w Śniadowie
W pobliżu miejscowości Śniadowo powstaje nowy przystanek kolejowy pod nazwą Śniadowo – Stara Stacja. 100-metrowy peron przybliży kolej mieszkańcom okolicy i umożliwi codzienne dojazdy. Równocześnie budowany jest blisko kilometrowy odcinek łącznicy, który pozwoli pociągom z kierunku Łap docierać bezpośrednio do Łomży bez konieczności zmiany czoła składu na stacji Śniadowo.
Parametry techniczne trasy do Łomży i termin uruchomienia
Pociągi między Łomżą a Łapami będą poruszać się z prędkością 80-120 km/h. Podróż pociągiem z Łomży do Białegostoku zajmie ok. 1 godz. 35 min. Z kolei prace na odcinku Śniadowo – Łapy będą kontynuowane do końca II kw. 2029 r.
Projekt jest częścią programu Kolej Plus, zaplanowanego do realizacji do 2029 r. Jego celem jest eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego i poprawa dostępu do transportu zbiorowego. Łączna wartość programu to 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł ze środków budżetu państwa oraz blisko 2 mld zł od jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku łomżyńskiej inwestycji Samorząd Województwa Podlaskiego pokrywa 15% kosztów.









Autor: Damian Malesza
Fot. PLK
Zobacz również:

2 godzin temu







