Port Gdynia, jeden z filarów polskiej gospodarki morskiej, staje się sceną dynamicznych zmian infrastrukturalnych. W połowie marca doszło do zawarcia istotnej umowy z firmą NDI z Sopotu, w ramach której wykonawca wybuduje nowy terminal intermodalny w Porcie Gdynia. Kluczowa inwestycja powstanie w zachodniej części gdyńskiego portu.
Nowy terminal intermodalny w Porcie Gdynia
Projekt realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) i stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby związane z transportem multimodalnym, jak również wymogami związanymi z podwójnym zastosowaniem cywilno-wojskowym infrastruktury portowej. Nowy terminal intermodalny w Porcie Gdynia nie tylko uzupełni istniejącą infrastrukturę logistyczną, ale także stanie się strategicznym punktem w systemie transeuropejskim. Wartość całej inwestycji to około 65 milionów złotych brutto, a zakończenie prac zaplanowano na koniec przyszłorocznego sierpnia.
Projekt „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” wpisuje się w szeroko zakrojoną strategię Unii Europejskiej dotyczącą zwiększania mobilności transgranicznej w ramach korytarza TEN-T Bałtyk–Adriatyk. Głównym celem przedsięwzięcia jest stworzenie nowoczesnej infrastruktury, umożliwiającej efektywne połączenie różnych gałęzi transportu – morskiego, kolejowego i drogowego – w jednym miejscu.





Terminal zostanie zlokalizowany w zachodniej części Portu Gdynia, w obrębie Centrum Logistycznego, które już dziś obsługuje kontenery, ładunki ponadgabarytowe, pojazdy i sprzęt wojskowy. Dzięki inwestycji możliwe będzie pełniejsze wykorzystanie dostępnych placów manewrowych oraz zwiększenie potencjału przeładunkowego całego obszaru. Harmonogram zakłada, iż zasadnicze prace konstrukcyjne rozpoczną się latem. w tej chwili realizowane są pierwsze etapy przygotowań – prace geodezyjne, zabezpieczenia terenu, organizacja zaplecza technicznego i wstępne roboty ziemne.
Co powstanie do 2026 roku?
Infrastruktura nowego terminalu intermodalnego została zaprojektowana z myślą o elastyczności i wysokiej przepustowości. W ramach przedsięwzięcia powstaną dwa tory ładunkowe, każdy o długości ok. 750 metrów, umożliwiające obsługę pełnowymiarowych składów kontenerowych i wojskowych, oraz stała rampa najazdowa, pozwalająca na załadunek i rozładunek sprzętu ciężkiego. Nowy terminal w Porcie Gdynia zostanie wyposażony w tor dojazdowy i komunikacyjny, integrujący go z istniejącą siecią kolejową portu.
Oprócz tego powstanie także plac manewrowo-odstawczy o nawierzchni betonowej, przystosowany do pracy z ładunkami wielkogabarytowymi. Przeładunek i transport usprawnią wewnętrzne drogi manewrowe oraz pełna automatyzacja sterowania ruchem kolejowym. Obiekt będzie miał zdolność do obsługi ładunków o masie do 100 ton i pojazdów do 120 ton, w tym czołgów i sprzętu wojskowego, przy zachowaniu norm transportowych (do 12,23 t/oś drogą i min. 22,5 t/oś koleją). To przedsięwzięcie nie tylko zwiększy możliwości przeładunkowe Portu Gdynia, ale także umożliwi jego pełną integrację z europejską siecią logistyczną.






Rozbudowa terminalu intermodalnego wpisuje się także w szerszą koncepcję wzmacniania wschodniej flanki sojuszu i podniesienia gotowości operacyjnej sił zbrojnych w regionie. Dzięki nowym rozwiązaniom możliwy będzie jeszcze szybszy i bezpieczniejszy transfer sprzętu wojskowego przez polskie wybrzeże. Port Gdynia pełni funkcję głównej bazy morskiej NATO w Polsce, a jego infrastruktura już dziś wykorzystywana jest do obsługi transportów wojskowych w ramach współpracy z siłami zbrojnymi UE i NATO.
Wielka inwestycja w Porcie Gdańsk. Budimex rozbuduje Nabrzeże Węglowe