Powstanie studium wykonalności Korytarzy Solidarnościowych między UE a Ukrainą

5 godzin temu
Zdjęcie: Stacja Lublin Główny (fot. Anna Znajewska=Pawluk | PKP PLK)


Skrócenie czasu przejazdów pociągów i poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk do granicy Polski – to główne założenia studium wykonalności, które przygotuje firma IDOM. Zakończenie prac studialnych dotyczących korytarzy solidarnościowych przewidywane jest na 2026 r. Ich wartość to ponad 10 mln zł netto.

Stacja Lublin Główny (fot. Anna Znajewska=Pawluk | PKP PLK)

Korytarze Solidarnościowe EU-UA to projekt mający trzy główne cele, z których pierwszym jest ulepszenie i modernizacja transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Zmierzamy do zwiększenia przepustowości infrastruktury, aby poprawić wydajność transportu pasażerskiego i towarowego na istniejących liniach kolejowych. Drugim celem jest zwiększenie interoperacyjności, czyli sprawienie, aby systemy kolejowe różnych państw były bardziej zintegrowane i lepiej ze sobą współpracowały a trzecim – polepszenie wydajności usług na przejściach granicznych tj. przyspieszenie i usprawnienie kontroli na granicach, aby transport mógł być bardziej efektywny.

– Odbudowa Ukrainy oraz integracja gospodarki ukraińskiej z europejską nie mogą się odbyć bez rozbudowy infrastruktury granicznej. Stąd już teraz opracowujemy studium wykonalności finansowane przez Unię Europejską. Dzięki temu znikną dotychczasowe wąskie gardła blokujące wymianę transportową. Jednym z najważniejszych zadań będzie integracja systemów kolejowych obu państw. To konkretny wymiar naszej solidarności – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej aktywnie uczestniczy w budowaniu relacji na płaszczyźnie społecznej i ekonomicznej ze stroną ukraińską.

– 24 kwietnia br. Pani Minister Katarzyna Pełczyńska Nałęcz spotkała się z Wicepremierem ds. Odbudowy oraz Ministrem Rozwoju Wspólnot i Terytoriów, Panem Ołeksijem Kułebą. Długo oczekiwane zawarcie umowy na opracowanie studium wykonalności dla projektu kolejowego CEF EU-UA Solidarity Lanes to istotny kamień milowy w urzeczywistnieniu realizacji unijnej inicjatywy Korytarzy Solidarnościowych. Realizacja projektu przyczyni się do ulepszenia przewozów, głównie towarowych, między Unią Europejską oraz Ukrainą, co ułatwi polskim przedsiębiorcom dostęp do ukraińskiego rynku – mówi Jan Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

O projekcie wspomniał także Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP PLK.

– Realizacja projektu Korytarze Solidarnościowe EU-UA jest dla nas kluczowym aspektem rozwoju sieci kolejowej. Skrócenie czasu przejazdów oraz poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk to krok milowy w modernizacji transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Dzięki temu projektowi zwiększymy efektywność transportu pasażerskiego i towarowego, poprawimy interoperacyjność systemów kolejowych oraz usprawnimy procedury na przejściach granicznych – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

Studium wykonalności obejmie analizę różnych wariantów realizacji projektu, aby skrócić czas przejazdu pociągów między Lublinem a granicą Polski. W ramach prac zostaną przeprowadzone analizy rynku usług transportowych, analizy społeczno-ekonomiczne, a także analizy techniczne i kosztowe. Na tej podstawie wybrany zostanie najkorzystniejszy wariant inwestycyjny oraz przygotowane zostaną wnioski do UTK w zakresie wymagań interoperacyjności.

Idź do oryginalnego materiału