Poznań: 28476 minut opóźnień pociągów. Uderzenie pioruna przyczyną paraliżu kolejowego

1 miesiąc temu

Kilkanaście godzin zajęło usuwanie awarii urządzeń sterowania ruchem na stacji Poznań Główny. Usterkę stwierdzono w poniedziałek o godzinie 3.30. Spowodowała ona długotrwałe zmiany w kursowaniu pociągów.

Okoliczności poniedziałkowej awarii bada specjalna komisja kolejowa.

Wstępne ustalenia wskazują, iż usterka urządzeń sterowania ruchem kolejowym wystąpiła po uderzeniu pioruna w element infrastruktury podczas intensywnej burzy z opadami. W Poznaniu – według danych meteorologicznych – punktowo spadło ponad 46 mm deszczu.. Trudne warunki powodowały też lokalne podtopienia – przekazuje Radosław Śledziński z biura prasowego PKP PLK.

PKP PLK zapewnia, iż system urządzeń sterowania ruchem kolejowym jest odpowiednio zabezpieczony, także przed skutkami burz.

Na budynkach lub szafach zasilających stosowane są uziomy, elementy przepięciowe, separatory i odpowiednie kable, które chronią urządzenia po uderzeniu pioruna. Jednakże w przypadku bezpośredniego trafienia pioruna w dany element infrastruktury nie istnieją zabezpieczenia, które mogłyby zapewnić całkowitą ochronę – mówi Śledziński.

Podsumowanie opóźnień pociągów pasażerskich na stacji Poznań Główny 3 czerwca:

  • pierwotne 239 pociągów na 13 888 minut,
  • wtórne 442 pociągi na 14588 minut,
  • Razem – 681 pociągów na 28476 minut.

Ze względu na usterkę pociągi notowały średnio ok. 41 min. opóźnienia. Minimalne opóźnienie wyniosło 1 min (pociąg KW relacji Poznań Główny – Wągrowiec), a maksymalne – 462 min (pociąg KW relacji Gniezno – Poznań Główny). Ponadto konieczne było odwołanie 59 pociągów (57 pociągów Kolei Wielkopolskich i 2 pociągi Polregio), skrócenie relacji 12 pociągów (4 PKP Intercity i 8 Kolei Wielkopolskich) i skierowanie okrężną trasą 7 pociągów (3 PKP Intercity i 4 Kolei Wielkopolskich)

Idź do oryginalnego materiału