MPK Poznań kupił nowe autobusy wodorowe Solaris Urbino 12. Pierwotnie w planach był zakup 15 pojazdów, ale poznański przewoźnik skorzystał z prawa opcji zamówienia kolejnych 10 autobusów. Najwyższej klasy bezemisyjne modele wodorowe wzbogacą flotę MPK już w drugiej połowie przyszłego roku. To największe jak dotąd zamówienie na wodorowe autobusy marki Solaris.
Poznań kupił nowe autobusy wodorowe od Solaris
Poznań dołączył do grona miast wdrażających technologię wodorową w transporcie publicznym. MPK Poznań zakupił nowe autobusy wodorowe od Solaris. 25 pojazdów Urbino 12 hydrogen dołączy do bezemisyjnej floty Poznania w drugiej połowie 2023 roku. Inwestycja została częściowo sfinansowana z programu „Zielony transport publiczny” uruchomionego przez Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. We flocie poznańskiego przewoźnika znajduje się już 58 pojazdów elektrycznych Solaris, które stanowią prawie 20% całej floty.
Poznań inwestuje w czyste technologie, w innowacje i w przyszłość. To ogromne zamówienie stawia przewoźnika wśród najnowocześniejszych operatorów transportu publicznego w Europie, którzy stawiają przede wszystkim na czyste powietrze w miastach i poprawę jakości życia kolejnych generacji ich mieszkańców. Wodorowe Urbino 12 hydrogen emitują wyłącznie parę wodną. Już niedługo o zaletach i komforcie podróży wodorowymi Solarisami będą mogli przekonać się poznaniacy – stwierdził Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.
Autobusy zamówione przez MPK Poznań napędzane są wyłącznie dzięki energii wodorowej, która w ogniwie paliwowym jest przekształcana w energię elektryczną. Urządzenie działa jak mała elektrownia i pobiera paliwo ze zbiorników wodoru na dachu. Reakcja chemiczna jest bardzo czysta, ponieważ jedynymi produktami ubocznymi są woda i ciepło. Dzięki temu pojazd jest całkowicie bezemisyjny w miejscu użytkowania. Wszystkie zalety elektrycznego korzystania z autobusów wodorowych charakteryzują się długim dystansem jazdy z jednym tankowaniem oraz krótkim czasem na zatankowanie zbiorników z wodorem. W praktyce zatankowany autobus pokonuje odległość co najmniej 350 km, a w zależności od infrastruktury napełnienie zbiorników zajmuje około 10 minut.
Poznańska komunikacja zbiorowa wkracza w erę wodoru. Niebawem do floty MPK Poznań dołączą autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym, które pełni funkcję „elektrowni” na pokładzie pojazdu. To historyczny moment dla poznańskiego transportu publicznego, który staje się coraz bardziej przyjazny dla środowiska. Jednocześnie jest to kolejny istotny krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej, do której konsekwentnie dążymy, prowadząc i wspierając działania proekologiczne, a także promując takie postawy wśród mieszkańców naszego miasta – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Całkowita nowość we flocie MPK
Jeśli chodzi o wnętrze, pojazdy są wykończone w wysokim standardzie, podobnie jak pozostałe zielone i żółte autobusy we flocie MPK. Mieszkańcy Poznania skorzystają z wydajnej klimatyzacji i kompleksowego systemu informacji pasażerskiej, a ich bezpieczeństwo zapewni monitoring. Ponadto MPK przewidziało ładowarki do urządzeń mobilnych. Autobus ma 31 miejsc siedzących, z których 10 to siedzenia o wysokiej dostępności, co oznacza, iż można się do nich dostać bez dodatkowych schodów. Urbino 12 hydrogen będą wyposażone w zatoczkę dla osób niepełnosprawnych oraz pasażerów z wózkami dziecięcymi.
To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań. Mamy wobec tego taboru wielkie oczekiwania i jestem przekonany, iż znakomicie spełni on swą rolę. Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 procent naszego taboru autobusowego. w tej chwili to 18 proc., a po dostawach „wodorowców” będzie to około 25 proc., bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów, wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń – przekazał Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
We wrześniu Solaris zaprezentował przegubową wersję modelu – Urbino 18 hydrogen – uzupełniającą ofertę wodorową marki. Zainteresowanie tą technologią wśród europejskich firm transportowych rośnie z miesiąca na miesiąc, podobnie jak liczba zamówień na pojazdy przyjazne środowisku. Solaris dostarczył do tej pory 62 pojazdy wodorowe do firm transportowych we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i Polsce.
Lublin zakupi od Solaris pierwszy w mieście autobus wodorowy