Prace utrzymaniowe na torowisku wzdłuż ul. Grójeckiej i al. Krakowskiej – po raz pierwszy w Warszawie frezarka do torów rowkowych

17 godzin temu

Trwają intensywne prace na torowisku tramwajowym wzdłuż ul. Grójeckiej i al. Krakowskiej, prowadzone przy okazji zamknięcia związanego z budową nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego i nowego węzła rozjazdowego przy skrzyżowaniu Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Zamknięcie, które spowodowało przerwę w kursowaniu tramwajów do pętli P+R Al. Krakowska, wykorzystano do przeprowadzenia szeregu prac utrzymaniowych, w tym po raz pierwszy w Warszawie – frezowania szyn rowkowych.

Od 4 sierpnia tramwaje nie będą kursować do tymczasowego rozjazdu nakładkowego przy Och-Teatrze, ale zakończą trasę dwa przystanki wcześniej – na pętli przy pl. Narutowicza. Jednocześnie rozpocznie się generalny remont torów na odcinku między pl. Narutowicza a skrzyżowaniem z ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., będącym dojazdem do powstającej nowej trasy tramwajowej.

Weekendowe remonty przejazdów drogowo-tramwajowych

W ostatni weekend lipca (26–27 lipca) przeprowadzono remont przejazdu drogowo-tramwajowego na skrzyżowaniu al. Krakowskiej z ul. 1 Sierpnia. Zakres prac obejmował wymianę szyn, podsypki oraz wykonanie nowej, równej nawierzchni asfaltowej. Do stabilizacji torów wykorzystano podbijarkę Plasser.

Kolejny remont odbędzie się 2–3 sierpnia na sąsiednim skrzyżowaniu – al. Krakowskiej, Bakalarskiej i Lechickiej. Oprócz wymiany szyn przewidziano tam również modernizację nawierzchni (z płyt betonowych na asfaltową) oraz remont przejścia dla pieszych. W związku z tym dla kierowców jadących od strony Hynka zostanie uruchomiona tymczasowa zawrotka, natomiast kierowcy poruszający się od strony centrum będą mogli zawracać na rondzie przy ul. Hynka.

Łącznie w dwa weekendy prace obejmą ok. 156 metrów toru pojedynczego, a przy użyciu podbijarki podbite zostanie ok. 400 metrów toru. Dodatkowo prowadzone są punktowe prace związane z likwidacją tzw. wychlapek oraz uzupełnianiem i zagęszczaniem podsypki tłuczniowej.

Frezarka Vossloh po raz pierwszy na warszawskich torach

Po raz pierwszy na warszawskiej sieci tramwajowej zastosowano specjalistyczną frezarkę do torów rowkowych firmy Vossloh. Jej rozładunek odbył się 25 lipca na pętli P+R Al. Krakowska przy użyciu specjalistycznego dźwigu. Dotychczas maszyna była wykorzystywana przede wszystkim do frezowania szyn kolejowych; na potrzeby warszawskiego operatora została odpowiednio dostosowana do pracy na torach tramwajowych typu rowkowego.

Frezowanie pozwala na usunięcie nierówności z główki szyny, co wydłuża jej żywotność, zmniejsza zużycie kół tramwajów, redukuje hałas i poprawia komfort przejazdu. Maszyna porusza się z prędkością około 3 km/h, co pozwala na precyzyjną obróbkę, jednak wymaga przerw w ruchu tramwajowym – stąd wykorzystanie obecnego zamknięcia.

W pierwszych dniach pracy frezarka wykonała kalibrację oraz sfrezowała około 250 metrów torów. W ciągu najbliższych trzech miesięcy planowane jest frezowanie około 24 km toru pojedynczego, głównie na odcinkach al. Krakowskiej i Grójeckiej, gdzie aktualnie brak kursujących tramwajów umożliwia pracę również w ciągu dnia.

Zobacz również:

Warszawa Gdańska: Tunel, windy, nowe perony już wkrótce
Warszawa: Hyundai i Škoda chcą dostarczyć nowe tramwaje
Idź do oryginalnego materiału