Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przypomina, jak przygotować i utrzymywać w aktualności Regulamin pracy bocznicy kolejowej. Jest on jednym z obowiązkowych dokumentów, które musi mieć użytkownik bocznicy kolejowej, jeżeli prowadzi lub zamierza prowadzić działalność na posiadanej infrastrukturze kolejowej.
UTK kontynuuje cykl publikacji, które zawierają najistotniejsze informacje o zasadach sporządzania Regulaminu, a także innych dokumentów, które wiążą się z procesem uzyskania świadectwa bezpieczeństwa. Dotychczas Urząd Transportu Kolejowego pisał o:
- Pierwsza publikacja – jak zatwierdzać, uzgadniać oraz wprowadzać do stosowania Regulamin.
- Druga publikacja – podstawowe informacje o bocznicy kolejowej, które obligatoryjnie powinny znaleźć się w treści Regulaminu.
- Trzecia publikacja – sposób opisu punktu odgałęzienia bocznicy kolejowej od infrastruktury stycznej.
- Czwarta publikacja – sposób opisu bocznicy kolejowej (infrastruktury znajdującej się na bocznicy kolejowej).
- Piąta publikacja – prowadzenie ruchu kolejowego pomiędzy bocznicą a infrastrukturą styczną na zasadach jazd manewrowych.
Zapisy w regulaminie
W rozdziale „Warunki techniczne obsługi bocznicy kolejowej” należy zawrzeć następujące informacje:
- Ograniczenia techniczne dotyczące taboru, które wynikają m.in. z:
- obowiązującej na bocznicy kolejowej skrajni taboru – należy wpisać, jakie normy są stosowane oraz wyszczególnić budowle i urządzenia, dla których nie jest ona zachowana, a także ich usytuowanie i oznakowanie;
- dopuszczalnego nacisku osi na szynę – należy podać jedną wartość dla całej bocznicy kolejowej albo określić indywidualne ograniczenia dla danego toru lub grup torów;
- dozwolonej liczby wagonów przetaczanych w jednej grupie manewrowej bez obsadzania hamulców ręcznych lub włączania hamulców zespolonych (jeżeli dopuszcza się takie przetaczanie);
- innych ograniczeń – należy wymienić wszystkie dodatkowe ograniczenia obowiązujące na bocznicy kolejowej, które mogą mieć przełożenie na rodzaj i typ taboru dopuszczonego do poruszania się po jej infrastrukturze, w tym m.in. rodzaj trakcji (np. tylko trakcja spalinowa – brak sieci trakcyjnej), liczba osi pojazdu (tylko pojazdy czteroosiowe – zakaz wjazdu pojazdów sześcioosiowych) lub wskazanie konkretnego typu pojazdu.
UWAGA! Podane w tym rozdziale informacje o ograniczeniach technicznych dla taboru, który może się poruszać po bocznicy kolejowej, muszą być zgodne z danymi przekazanymi do Rejestru Infrastruktury prowadzonego przez Prezesa UTK.
- Maksymalne prędkości jazd manewrowych po torach bocznicy kolejowej, z uwzględnieniem, czy jazda odbywa się:
- pojazdem trakcyjnym luzem, czy z wagonami;
- z wagonami przewożącymi towary niebezpieczne;
- przez skrzyżowania kolejowo-drogowe, przejścia, wagi;
- przy dojeździe do wagonu lub innego pojazdu kolejowego;
- poprzez ciągnienie składu lub jego pchanie;
- w innych przypadkach wymagających zachowania szczególnej ostrożności.
- Manewry przez przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia – należy określić, czy jest wymagane wstrzymanie ruchu drogowego (w niektórych przypadkach są wymagane uprawnienia WORD) oraz opisać sytuacje, w których należy podawać sygnały ostrzegawcze przez prowadzącego pojazd kolejowy.
- Ruch taboru spoza bocznicy po torach bocznicy – należy wpisać dodatkowe ograniczenia, o ile zostały wprowadzone, np. wjazd pojazdów trakcyjnych przewoźnika kolejowego tylko do torów zdawczo-odbiorczych lub do konkretnego kilometra bocznicy, wskaźnika, obiektu.
- Możliwość wykonywania manewrów taborem bocznicy po infrastrukturze stycznej – należy określić, czy użytkownik bocznicy kolejowej dopuszcza możliwość wykonywania takich jazd oraz wskazać ograniczenia z tym związane.
UWAGA! Zarządca infrastruktury stycznej, w przypadku bocznic kolejowych stacyjnych (odgałęziających się na stacji kolejowej), może wyznaczyć na stacji tory kolejowe do obsługi bocznicy kolejowej. Wyznaczone tory służą np. do odbioru wagonów przeznaczonych dla bocznicy oraz ich odstawiania po wykonanych czynnościach ładunkowych. Zarządca stacji kolejowej wyznacza tory oraz określa ograniczenia poruszania się po nich pojazdów kolejowych użytkownika bocznicy kolejowej w regulaminie technicznym stacji. Pojazdy kolejowe, które nie są zarejestrowane w europejskim rejestrze kolejowym (EVR), nie mogą poruszać się po infrastrukturze kolejowej objętej autoryzacją bezpieczeństwa. W przypadku pojazdów kolejowych poruszających się wyłącznie po infrastrukturze bocznicowej nie ma obowiązku rejestracji pojazdu kolejowego w EVR, dlatego wyjazd poza bocznicę na stację kolejową może odbywać się wyłącznie za zgodą jej zarządcy, przy zachowaniu ściśle określonych zasad.
Pomocne dokumenty
Na stronie UTK znajdują się szczegółowe informacje na temat procesów wydania, przedłużenia i zmiany świadectwa bezpieczeństwa. Opublikowane są na niej również wzory dokumentów:
- wydanie świadectwa bezpieczeństwa
- przedłużenie świadectwa bezpieczeństwa
- zmiany świadectwa bezpieczeństwa
Szczegółowe wytyczne, jak opracować Regulamin, można znaleźć w „Przewodniku opracowywania regulaminu pracy bocznicy kolejowej”.
Fot. Sektorkolejowy
Zobacz również: