Najdłuższy tramwaj świata został wyprodukowany w czeskiej fabryce Škoda Group zlokalizowanej w Pilźnie. Pojazd zamówiony przez niemieckie przedsiębiorstwo transportowe Rhein-Neckar-Verkehr (RNV), to część większego zamówienia składającego się z jednostek różnej długości (144 szt., z czego 12 w wersji 60 m), które można zestawiać w zależności od potrzeb przewozowych. Nowy tabor będzie obsługiwał linie w niemieckich miastach Mannheim, Heidelberg oraz Ludwigshafen.
Kolos na torach tramwajowych
ForCity Smart 38T to prawdziwy gigant wśród tramwajów. Z długością 58,69 m przebija niemal choćby największe zwierzę świata – płetwala błękitnego. Sześcioczłonowy pojazd osadzony na ośmiu wózkach może pomieścić aż 368 pasażerów, w tym 156 na miejscach siedzących. W jego wnętrzu znajduje się 72,4 km kabli zasilających systemy pokładowe.

Produkcja takiego tramwaju to złożony proces – wyprodukowanie jednego egzemplarza zajmuje 18 tygodni, dwukrotnie dłużej niż w przypadku 30-metrowego modelu 36T z tej samej rodziny. Pojazd wyposażono w napęd o mocy 1360 kW, umożliwiający osiąganie prędkości do 80 km/h.
Modularny tabor dla metropolii
Wyprodukowany tramwaj stanowi część większego kontraktu obejmującego łącznie 114 pojazdów w trzech wariantach długości: 30-metrowych (Škoda 36T), 40-metrowych (Škoda 37T) i 60-metrowych (Škoda 38T).
Najdłuższy tramwaj świata jest rezultatem ścisłej współpracy z RNV, mającej na celu stworzenie pojazdu spełniającego wymagania transportu miejskiego i regionalnego. Jego modułowa konstrukcja, duża pojemność i przyjazne pasażerom cechy czynią go kluczowym elementem w kształtowaniu nowoczesnej mobilności w regionie Renu-Neckaru – wyjaśnia Jan Christoph Harder, prezes regionu zachodniego i północnego Škoda Group.
Modułowa konstrukcja pozwala na łączenie pojazdów w składy osiągające choćby 80 m, co umożliwia elastyczne dostosowanie możliwości przewozowych do aktualnych potrzeb. Gdyby ustawić wszystkie 114 zamówionych tramwajów w jednej linii, utworzyłyby ciąg o długości 4,2 km.








Międzynarodowa kooperacja techniczna
Produkcja tramwajów rozpoczyna się w fińskim Otanmäki, gdzie powstają pudła pojazdów. Następnie trafiają one do zakładu Škoda Group w Pilźnie, gdzie odbywa się końcowy montaż.
Tramwaje są przeznaczone do obsługi linii o rozstawie szyn 1000 mm. Ich niskopodłogowa, dwukierunkowa konstrukcja zapewnia komfortową jazdę, a pozbawione barier przestrzenie i szerokie podwójne drzwi sprawiają, iż wymiana pasażerska przebiega wyjątkowo sprawnie.
Autor: Damian Malesza
Fot. Škoda Group
Sprawdź również: