Prawie co piąty Polak korzysta z usługi BNPL

3 godzin temu

Płatności odroczone, czyli Buy Now Pay Later (BNPL), zyskują na popularności na polskim rynku e-commerce. W ciągu ostatnich 12 miesięcy 18 proc. Polaków zadeklarowało skorzystanie z tej formy finansowania zakupów online. To znacznie przewyższa średnią we Włoszech, Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii, która wynosi 11 proc. – tak wynika z raportu CRIF Banking on Banks Dekada transformacji w usługach finansowych.

– Popularność BNPL w Polsce od kilku lat rośnie w bardzo szybkim tempie. Dane CRIF pokazują, iż tylko od stycznia do maja 2025 roku z usług BNPL skorzystało już 1,4 miliona klientów a w całym roku ubiegłym – 1,7 miliona osób. Dynamika tego wzrostu świadczy o tym, iż BNPL doskonale wpisuje się w potrzeby polskich konsumentów. Polacy coraz chętniej korzystają z elastycznych form płatności, bo one pozwalają im na zakupy bez natychmiastowego obciążania domowego budżetu, a ten, jak wiadomo – musi się zgadzać – mówi Kamil Gosławski, Head of Banking & Insurance w CRIF Polska.

Co napędza BNPL?

Popularność płatności BNPL w Polsce rośnie dzięki kilku czynnikom. Usługa jest przede wszystkim wygodna, bo proces zakupowy cechuje szybkość i intuicyjność oraz nie wymaga skomplikowanych formalności. Odroczone płatności dają klientom większą swobodę finansową, tym samym zwiększając wartość koszyka zakupowego. Kolejna zaleta BNPL to brak ukrytych kosztów, np. odsetek pod warunkiem terminowej spłaty, co odróżnia tę formę finansowania od tradycyjnych pożyczek. Rynek e-commerce napędza też rosnąca konkurencja – dostawcy BNPL walczą o klientów oferując coraz lepsze warunki.

– Perspektywy dla dalszego wzrostu BNPL w Polsce są pozytywne. Rynek wciąż ma duży potencjał i pozostało sporo miejsca na rozwój BNPL, choćby jeżeli na tle innych państw wypadamy już bardzo dobrze. Możemy spodziewać się dalszej ekspansji tej formy płatności na nowe sektory handlu i ewolucji samych usług BNPL. Będą coraz lepiej dopasowane do indywidualnych potrzeb konsumentów. Nowoczesne technologie, w tym sztuczna inteligencja sprawiają, iż zakupy online już są na wysokim poziomie personalizacji i to indywidualne dopasowanie będzie jeszcze rosło. Odroczone płatności są też bardzo wygodne i po prostu łatwe, a będą coraz łatwiejsze. Ten kontekst niesie ze sobą też pewne zagrożenie. Dostawcy i użytkownicy usług muszą dbać o utrzymanie odpowiedzialnego podejścia do finansowania, aby uniknąć ryzyka nadmiernego zadłużenia. Do tego najlepiej sprawdza się edukacja finansowa klientów – prognozuje Kamil Gosławski.

Z analizy CRIF Polska wynika, iż w okresie styczeń-maj 2025 r. średnia wartość zobowiązania w realizowanych dzięki BNPL transakcjach wyniosła 283 zł.

– Spodziewamy się, iż z czasem ta średnia będzie rosła. Upowszechnianie się zakupów w modelu BNPL prawdopodobnie ośmieli konsumentów do finansowania coraz droższych produktów, czy większych koszyków zakupowych. Po pierwszych próbach z tą formą płatności, klienci będą czuli się bardziej komfortowo z większymi kwotami transakcji – dodaje ekspert CRIF.

Źródło: CRIF

Idź do oryginalnego materiału