46,7 proc. Polaków wierzy we wzrost rdr. swojej siły nabywczej, ale przez cały czas zamierza oszczędzać. Wśród badanych Europejczyków tylko Austriacy częściej tak uważają – 46,9 proc.. W Polsce ww. stanowisko zajmują głównie osoby zarabiające 5000-6999 zł netto miesięcznie.
Natomiast 35,4 proc. konsumentów w Polsce nie wierzy, iż ich sytuacja się poprawi. W pozostałych krajach taka odpowiedź pojawia się częściej, a na I miejscu w zestawieniu są Francuzi – 71,1 proc.. U nas ww. przekonanie mają przede wszystkim konsumenci z dochodami na poziomie 1000-2999 zł na rękę. Tylko 17,9 proc. rodaków wierzy w zwiększenie swojej siły nabywczej i planuje podnieść wydatki. Pod tym względem jesteśmy na I pozycji w rankingu. Najbardziej optymistyczni są Polacy zarabiający ponad 9000 zł netto.
Polacy przez cały czas nie czują się do końca bezpiecznie
Z międzynarodowego raportu, opartego na specjalnym badaniu opinii konsumenckich, autorstwa UCE RESEARCH i Shopfully, wiadomo, czy konsumenci wierzą, iż w porównaniu z ubiegłym rokiem w 2025 r. ich siła nabywcza ulegnie poprawie. 46,7 proc. ankietowanych przewiduje to, ale przez cały czas zamierza oszczędzać. Według autorów raportu, oznacza to, iż sytuacja finansowa sporej części społeczeństwa trochę się poprawiła, ale nawyk oszczędzania pozostał z czasów wysokiej inflacji.
– Wyniki sondażu są zbieżne z tym, co ostatnio publikuje GUS. Ponadto różne inne badania rynkowe pokazują, iż konsumenci nie bardzo wierzą w poprawę sytuacji ekonomicznej w kraju. Mimo iż inflacja jest już mniejsza, Polacy przez cały czas nie czują się do końca bezpiecznie. Głównym powodem jest to, iż ceny w sklepach nie bardzo chcą spadać. Owszem ostatnio dynamika ich wzrostu lekko zwolniła, ale to nie spowodowało, iż na półkach jest taniej. W mojej ocenie, to jest główny powód tego, iż postawy Polaków wciąż są zachowawcze – mówi Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego, a także współautor raportu z Shopfully.
Z kolei analitycy z UCE RESEARCH informują, iż podobnie do nas myślą Austriacy – 46,9 proc.. Dalej w zestawieniu znaleźli się Włosi – 39,9 proc., Rumuni – 37,3 proc., Bułgarzy – 36,3 proc., jak również Hiszpanie – 35,5 proc.. Na kolejnych pozycjach są Niemcy – 33,5 proc., a także Węgrzy – 31,3 proc.. Tabelę zamykają Francuzi – 25,2 proc.. – Widać, iż jesteśmy aż na II miejscu w rankingu, zaraz za Austriakami. Zatem trzeba przyznać, iż nasz optymizm konsumencki jest naprawdę wysoki na tle Europy – dodaje Robert Biegaj.
Konsumenci przez cały czas oszczędzają
Wśród Polaków, którzy wierzą w poprawę swojej siły nabywczej, ale przez cały czas oszczędzają, są głównie osoby w wieku 18-24 lat (wśród nich 60,4 proc.), z miesięcznym dochodem netto w wysokości 5000-6999 zł (51,5 proc.). To przeważnie mieszkańcy miast liczących od 200 tys. do 499 tys. ludności (50,9 proc.). Z kolei biorąc pod uwagę status zawodowy (podział na 8 grup), mówią o tym przede wszystkim studenci i uczniowie (wśród nich 69 proc.).
– Moim zdaniem, młode osoby, zwłaszcza studiujące lub uczące się, mogą bardziej oszczędzać, bo z reguły mają ambitne plany na przyszłość. Chcą np. odłożyć pieniądze na mieszkanie, samochód bądź wakacje. Dochody na poziomie pomiędzy 5 a 7 tys. zł na rękę dają już taką przestrzeń, choć nie stwarzają zbytnio wielkiego komfortu – uważa współautor raportu.
Jak wynika z badania, 35,4 proc. Polaków nie wierzy, iż ich sytuacja się poprawi. – W mojej ocenie, głównym powodem prezentowania takiej opinii jest bieżący stan finansów danej osoby. Do tego dochodzi obserwacja, iż ceny w sklepach miały spadać, ale wciąż rosną. Tutaj można dodać, iż w innych krajach pozostało więcej sceptycznych konsumentów niż w Polsce. Powyższą odpowiedź udzieliło 71,1 proc. Francuzów, 64,3 proc. Węgrów, 62,7 proc. Niemców, 56,9 proc. Hiszpanów, 55,9 proc. Włochów, 55,1 proc. Rumunów, 53,1 proc. Bułgarów i 41,8 proc. Austriaków – informuje ekspert z Shopfully.
Kto nie wierzy w poprawę?
Jeśli chodzi o Polaków, w poprawę swojej sytuacji finansowej nie wierzą przede wszystkim osoby w wieku 65-74 lat (wśród nich 56,2 proc.), z miesięcznymi dochodami netto na poziomie 1000-2999 zł (49,4 proc.), a także mieszkańcy miejscowości liczących od 5 tys. do 19 tys. ludności (39,5 proc.). Mówią o tym głównie emeryci (57,1 proc.). – Ten fragment raportu pokazuje, iż w najgorszej sytuacji są seniorzy, w tym emeryci i osoby najmniej zarabiające. W dodatku dotyczy to mieszkańców małych miejscowości. Oznacza to, iż cała ta grupa społeczna uzyskuje bardzo niskie świadczenia, a ich waloryzacja jest słaba – zauważa Robert Biegaj.
Tylko 17,9 proc. Polaków wierzy w zwiększenie swojej siły nabywczej w tym roku i planuje wydawać więcej pieniędzy. – W ostatnim roku sytuacja materialna prawie co piątego Polaka mogła się poprawić bądź pojawiły się sygnały, iż stanie się to w najbliższym czasie. Na pewno na takie stanowisko miał też wpływ spadek inflacji. Patrząc na wyniki z innych krajów, jesteśmy pod tym względem na I miejscu w rankingu. Za nami są Austriacy – 11,4 proc.. Dalej plasują się Bułgarzy – 10,6 proc., Hiszpanie – 7,6 proc., Rumuni – 7,5 proc., Węgrzy – 4,4 proc., Włosi – 4,3 proc., Niemcy – 3,9 proc., a także Francuzi – 3,6 proc. – wylicza ekspert z Shopfully.
Wierzą w poprawę swojej sytuacji finansowej i planują więcej wydawać przede wszystkim Polacy w wieku 18-24 lat (wśród nich 30,8 proc.), z miesięcznymi dochodami netto powyżej 9000 zł (37,9 proc.). Deklarują to głównie mieszkańcy miast liczących od 100 tys. do 199 tys. ludności (23,5 proc.). Dotyczy to zwłaszcza osób, które są na urlopie macierzyńskim, tacierzyńskim lub wychowawczym (wśród nich 33,3 proc.).
– Młode osoby z reguły bardziej mogą sobie pozwolić na luzowanie wydatków, bo mają mniej zobowiązań finansowych, w tym kredytowych. Mogą nie mieć jeszcze rodziny na utrzymaniu. Szczególnie jeżeli zarabiają powyżej średniej krajowej i zamieszkują duże miasta, to co do zasady posiadają większe możliwości zarobkowe niż ich rówieśnicy w małych miejscowościach. I to właśnie dobrze pokazuje nasz raport – podsumowuje Robert Biegaj z Shopfully.
***
Raport powstał na kanwie specjalnego badania opinii publicznej. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Shopfully na próbie 1032 Polaków w wieku 18-80 lat. Identyczny sondaż w tym samym czasie został również zrealizowany w Niemczech, Austrii, Hiszpani, Włoszech, Bułgarii, Rumuni, a także we Francji i na Węgrzech.