Prawo kolejowe a COVID19

4 lat temu

W poprzednim newsletterze wspomniałem o tzw. tarczy antykryzysowej. Akurat dzisiaj pojawił się projekt ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ta ustawa wprowadza zmiany, między innymi, w ustawie o transporcie kolejowym, ale także w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID‑19.
Cały tekst ustawy znajdziesz w linku poniżej.

COVID-19

Z tego projektu wynika kilka zmian w ustawie o transporcie kolejowym, które są ważne z punktu widzenia, między innymi, przewoźników kolejowych, użytkowników bocznic czy też pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, a zwłaszcza maszynistów.
Zakładam, iż ustawa wejdzie w życie w tym brzmieniu, przynajmniej w zakresie, w jakim zmienia ustawę o transporcie kolejowym, dlatego pozwolę sobie przytoczyć treść zmian, które wpłyną na ww. podmioty. Oczywiście, założeniem tej ustawy, jest ułatwienie funkcjonowania w sektorze transportu kolejowego.

Jedna ze zmian dotyczy licencji maszynisty i świadectwa maszynisty. Zaproponowano w niej, nadanie czasowego uprawnienia Prezesowi UTK do wydawania decyzji administracyjnych, na podstawie których, zostaną ustalone odstępstwa od wymagań (określonych w rozporządzeniach) dotyczących uzyskania licencji maszynisty, świadectwa maszynisty, a także uznawania kwalifikacji pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych.
Przykładowo, Prezes UTK może, na mocy swojej decyzji, czasowo określić odmienne wymagania, niż wynikają z rozporządzeń regulujących uzyskanie licencji maszynisty:

  • szczegółowe warunki i tryb wydawania, przedłużania ważności, zawieszania, przywracania i cofania licencji maszynisty, aktualizacji danych zawartych w licencji maszynisty oraz wydawania jej wtórników;
  • zakres wiedzy i umiejętności objętych szkoleniem i egzaminem niezbędny do uzyskania licencji maszynisty;
  • program oraz czas trwania szkolenia kandydatów na maszynistów ubiegających się o licencję maszynisty;
  • sposób, formę i tryb przygotowania oraz przeprowadzania egzaminów dla kandydatów na maszynistów ubiegających się o licencję maszynisty, a także tryb pracy komisji egzaminacyjnej;

Co istotne, te czasowe będą mogły zostać wprowadzone w formie decyzji administracyjnej. Należy jednak pamiętać, że… konieczne będzie śledzenie Dziennika Urzędowego Prezesa UTK, gdyż będzie to jedyne miejsce publikacji, w drodze obwieszczenia, zawiadomień o wydanych decyzjach i podjętych czynnościach procesowych.

Kolejna zmiana, to wydłużenie cykli przeglądowo-naprawczych. Zgodnie z nowo dodanym art. 12g ustawy z dnia 2 marca 2020 wydłuża się cykle przeglądowo-naprawcze:

  • 1 miesiąc dla 2 poziomu utrzymania,
  • 3 miesiące dla 3 poziomu utrzymania,
  • 6 miesięcy dla 4 poziomu utrzymania.

Pozostałe wprowadzone zmiany dotyczą, między innymi, funkcjonowania Straży Ochrony Kolei, zasad bezpieczeństwa na obszarze kolejowym oraz odpowiedzialności (zniesienia) przewoźników kolejowych.

Idź do oryginalnego materiału